Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under september 2010

Av Helga - 30 september 2010 08:30


Det blev en väldigt soft dag igår också. Jag cyklade till affären och handlade och passade också på att hyra en film. Änglavakt hette filmen och det var Michael Nyqvist och Izabella Scorupco som innehade huvudrollerna. Filmen handlar om en familj som lever ett bra liv tills sonen plötsligt råkar ut för en olycka och hamnar i koma. Här kan du läsa en recension.


  


Jag tycker att filmen var ganska bra men håller med i kritiken kring att mannen i familjen liksom ska omvändas i sitt sinne för att sonen ska tillfriskna. Jag tänkte faktiskt flera gånger på familjer i verkligheten där barn blivit svårt sjuka eller gått bort och hur de skulle reagera på filmen.


På eftermiddagen var jag såå sällskapssjuk - jag är ju van att det händer grejer mest hela tiden. Maken kom lägligt hem efter bilbesiktningen och vi tog en fika i solen på uteplatsen tillsammans. Jag var glad för sällskapet och maken (och jag också förstås) var glad för att bilen gick felfritt igenom besiktningen.


Dottern är hemma på förmiddagen idag... när hon vaknar ska vi äta frukost tillsammans och så ska vi prata. Det händer mycket i en nybliven gymnasists liv och då kan det vara bra med en mamma som har tid att lyssna... om jag nu hör nåt - örat är fortfarande tilltäppt...  

 


  

Av Helga - 29 september 2010 09:00


Igår blev en vilodag. Inte många knop här inte...


Såg lite på TV-program som jag missat, tog ett varmt bad, ringde lite... så ska det väl vara när man är sjuk. Idag känner jag mig inte bättre alls - bara mera hosta och snor. Ja, ja - det ska väl bli bra endera dan.


Jag läser i DN om en mycket onykter flygpassagerare. Jag har varit med om att hindra allt för fulla personer från att komma ombord flera gånger. Men var går egentligen gränsen från lite lagom berusad till rejält packad med risk för säkerheten ombord?


Visste du förresten att även all personal på flygplatsen inklusive den flygande personalen går igenom säkerhetkontrollen varje gång de ska ut på säkerhetsklassat område (till flygplanen). Se den här filmen så du vet hur det kan gå till när det piper när du går igenom bågen. Och du... jag är absolut inte "gummsjuk"...


Av Helga - 28 september 2010 07:45


Dagens positiva nyhet; Jag överlevde tandläkarbesöket och det såg så bra ut så nu blir jag inte kallad förrän om två år

   


Dagens negativa nyhet; Jag har varit liite förkyld, men inte mycket alls... Igår gjorde det jätteont i öronen när jag flög och idag känns det som jag har en tennisboll i vänsterörat. Jag blev tvungen att sjukskriva mig resterande dagar av min arbetsperiod. Suck!

   


Dagens noterat; På flygningen till en europeisk huvudstad igår tror jag passagerarna hade fått "kissnoja". Vi hade väl bara ett 70-tal resenärer ombord och ända var det toakö hela flygningen... Jag noterade bl a en stackare som var på toaletten fyra gånger - på en tvåtimmars flygning.

   


  

Igentäppta öron och flygning hör inte ihop...

Av Helga - 27 september 2010 08:24


Jag hade hört den här nyheten redan på morgonen hemma när jag åkte ut till Arlanda i lördags. Skönt att det visade sig vara ett falsklarm! Det blir intressant att höra mer om den här historien så småningom...


Min sista flygning igår blev försenad någon halvtimme så jag var inte hemma förrän vid tolvslaget på natten... Nu är jag igång igen och laddar för det där förhatliga tandläkarbesöket som nu måste bli av. Det ska bli skönt när det är över - om jag nu överlever. Därifrån tar jag mig i så fall tillbaka till Arlanda och ägnar mig åt flygning även ikväll.


Jag hade en övernattning i Kiruna nyligen och så här vackert kan det vara där...

  


Jag ska också visa dig en bild av förrätten som vi bjöd på i fredags... Här har jag ännu inte ringlat balsamkrämen på sidan av tallriken...

  


De här fantastiska gladiolusarna fick vi av gästerna...

  

Av Helga - 26 september 2010 08:15


Jag har börjat en ny arbetsperiod igen och hamnade igår en nordlig svensk stad. Här är ganska kallt och när vi flög in mot staden såg jag snö. Väl här var det ingen snö tack och lov, men som sagt väldans kyligt!


En kollega tog med sig sin 9-åriga dotter till övernattningen och hon fick prao:a lite ombord. Hon fick hjälpa till med att dela ut servetter, mjölk och socker till de passagerare som drack kaffe eller te. Kabinchefen annonserade i högtalaren att det var ett led i flygbolagets föryngringsarbete och det ledde till flera leenden från passagerarna.


Några av mina läsare undrade vad vi bjöd på i fredags. Till förrätt hade jag diverse charkuterier, soltokad tomat, rostade pinjenötter, oliver, sallad, grissini och balsamkräm upplagt på assietterna.


Till huvudrätt hade jag lagat lax som fyllts med en skagenröra och på toppen låg löjrom. Det var sanslöst gott måste jag säga. Till detta gjorde vi ungsrostad potatis, lök, sockerärtor och paprika... Receptet på laxen hittar du här på recept.nu



Jag hittade receptet i min kokbok - Mat på svenska...



Innan laxen skulle in i ugnen...


Här är laxen klar och upplagd på en tallrik nu ska bara en klick löjrom läggas uppe på toppen...


Till efterrätt hade jag gjort en tårta som jag haft recept på säkert i minst 15 år. After eight-tårta. Supergod med lite vispad grädde till.


Snart dags att flyga vidare igen...

Av Helga - 25 september 2010 10:00


Jag är redan ute och flyger igen men under tiden jag jobbar bjuder jag på skogens guld...


Jag gick ju ut i skogen igår för att plocka rönnbär till en bordsdekoration. Jag hittade inga rönnbär alls men väl lite andra blad och en hel del svamp.


Så här såg bordsdekorationen ut när den var klar;

Av Helga - 24 september 2010 08:15


Det är en himlans massa gäss som flyger över vårt hus nu. Det har pågått i en månads tid minst och de hörs lång väg när de kommer flygande och "kacklande". Det som förbryllar mig mest är att de verkar ha fått fel på kompasserna. Några flyger söderut, några norrut, några österut och några västerut - jag fattar ingenting... inte de heller kanske?


Uniformsskor har jag äntligen hittat! Jag fick också hjälp av min härliga bloggvän Filifjonkan i letandet. Hon skickade mig en länk till massor med fina skor. Det gjorde mig glad! Skorna köpte jag dock i en vanlig hederlig butik den här gången - kanske blir det cyberskor nästa gång??


Igår åt vi pizza från Martinas delikatesser... Det var bekvämt att bara skjutsa in pizzorna i ugnen och slippa tänka på matlagning.


Idag har vi middagsgäster och nu ska jag bara fixa med det under dagen. Jag ska ut i skogen bl a och plocka rönnbär som jag kan dekorera bordet med.


De här rosorna köpte jag igår och de är nedstuckna i oasis i en korg...

Det blir nog en trevlig kväll...


Av Helga - 23 september 2010 08:15


Jag dog aldrig igår men plågan fortsätter... Jag hade ju glömt sudda bort tandläkartiden i almanackan och hade ju fått en ny tid nästa vecka. Som tur var kom jag på det innan det var dags att åka till stan. Jag får dö lite nästa vecka istället   


Det blev iallafall lunch med min flygvärdinnekompis och fd granne. Vi gick till Broströms café vid Östra station och det var kanonväder så vi kunde sitta ute i solen och njuta av vår squashsoppa.


Igår provlagade jag maten som jag ska servera på fredag och det blev så pass bra så jag bestämde mig för att den rätten blir det. En del vill ha recept och det kan jag lägga ut här senare.


  

Ett glas vitt medan jag lagar maten i mitt nya stora glas...

  

Vi hade äpplen som var kantstötta. Av dem gjorde jag en efterrätt... Kokade äppelbitar med brun farin, honung och kanel, tog vaniljvisp ovanpå och strödde lite pumpakärnor över det hela. Det blev en god vardagsdessert!

  

Vi ska leka också med gästerna på fredag. En och en ska de fylla i vem de ser på bilden. De har två minuter på sig och de får 1 poäng för rätt förnamn och ytterligare 1 poäng för rätt efternamn... Undrar vem som tar hem priset?

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards