Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under december 2009

Av Helga - 31 december 2009 09:15


GOTT NYTT ÅR

ÖNSKAR JAG DIG!

 

Tack för att du

väljer att läsa min blogg

ofta,ibland eller

kanske för första gången...

 

  

 

Idag hjälper jag först dottern att fixa med hennes nyårsfest

här hemma hos oss. Därefter ska vi iväg till grannar och fira

nyårsafton med en knytmiddag. Vi blir ca 15 personer där.

En av vännerna fyller snart 50 år och vi tänker överraska

henne med ett presentkort på ticnet eftersom hon

kommer att smita iväg på själva födelsedagen...

 

Ps. I år har vi köpt de stillsamma Kom Loy-lanternorna i

affären Raggadoll i Uppsala. Inget "pang-pang" här inte... Ds.

Av Helga - 30 december 2009 10:37


Igår var jag skjutsgeneral till dotterns träning. Lokalen de spelar i ligger ganska långt bort så det var ingen idé att åka hem. Jag handlade, promenerade och gick på ett café under tiden.


Senare på eftermiddagen åkte vi till IKEA och strosade runt där i godan ro. Jag skulle titta efter nytt vardagsporslin. Vad kom vi då ut med?


Jo, två toalettborstar och ett underlakan för 25:-. Summa summarum 36:-. Rekord i lite handlat skulle jag tro... Lakanet ska vi använda som duk på nyårsafton då dottern ska få ha några kompisar här hemma. Hm... FF ... hur ska det gå?


UnderCover frågade efter receptet på min hallon- och marängtårta. Det kommer här;


Marängbottnar  


12-16 bitar

 

4 äggvitor

1 tsk citronjuice

2 dl strösocker


Glass;


3 dl vispgrädde

200g frysta hallon

1 dl kesella

2 äggulor

1 dl florsocker


Gör så här;

I god tid före festen... Sätt ugnen på 150 grader. Rita 2 rundlar på bakplåtspapper med en form med löstagbar kant, ca 23 cm i diameter, som mall. Marängbottnarna ska sedan passa i formen.


Vispa äggvitor och citronjuice till hårt skum. Vispa ner socker, lite i taget. Bre ut smeten på rundlarna, men lämna ca 1 cm mellanrum, eftersom bottnarna flyter ut något.


Grädda i mitten av ugnen i en timme. Stäng av ugnen och låt bottnarna stå kvar några timmar.


Vispa grädden till glassen hårt. Mixa hallon, kesella, äggulor och florsocker med mixerstav. Rör ner det i grädden.


Lägg en marängbotten i formen med löstagbar kant. Bre på glassmeten och lägg på den andra marängen. Frys tårtan. När den är helt fryst kan man ta ut tårtan ur formen och förvara den i frysen inslagen i folie.


30 minuter före servering; ta fram tårtan på ett fat och ställ fram den.


Jag ska garnera tårtan med chokladflagor, chokladdetaljer som jag gör själv av smält blockchoklad och ev spitsad grädde. Vi får se...

Av Helga - 29 december 2009 09:30


Ungdomarna håller igång och tränar även under julen. Både lagträningar och för sonens del även på gymmet. Själv har jag "steppat upp" genom att räkna steg igen - 10.000 steg per dag vill jag minst komma upp i. Annars är det ju som bekant väldans lätt att bli en soffpotatis när man är ledig...


Efterrätten som jag gör till nyår verkar bli läcker. Det är en hallonglass som ligger mellan två hemmagjorda marängbottnar. Jag ska garnera med hallon och choklad inför serveringen. Jag gör två glasstårtor och de kan förberedas - det gillar jag... Bilder kommer en annan dag.


Vi såg "Luftslottet som sprängdes" på bio igår. Så himlans bra var den så jag helt glömde bort att jag satt där i stolen i 2 timmar och 27 minuter. Vi gick på den andra föreställningen av tre i vår salong och fy vad grisigt det var överallt i rummet. Popcorn, läskburkar och godispapper överallt. Inget vidare vuxet beteende - nästan alla som såg filmen var över 35 år gamla.


tulpaner o ljusfat  


Av Helga - 28 december 2009 13:33


Vi var hemma hos mamma och pappa och åt smörgåstårta tillsammans med mina systrar och syskonbarn igår. Vi var återigen en hel hoper med folk...


Till kaffet bjöds det på diverse kakor men som traditionen bjuder serverade mamma också struvor med grädde och hjortronsylt. Det är så gott och det blir ingen riktig jul utan struvorna...


  


Idag har jag samlat ihop alla våra kassar med förpackningar, tidningar och petflaskor och tömt dem. Jag har handlat mat och börjat göra i ordning en efterrätt som vi ska bidra med på nyårsaftonsmiddagen.


Ikväll blir det nog bio...

Av Helga - 27 december 2009 11:00


Dottern och jag var ju bara tvungna att åka in till stan och se om vi kunde göra några annandagsfynd igår på rean. Det var inte så svårt...


Jag köpte två kjolar, ett par svarta jeans, en kofta och ett pannband. Dottern hittade en tunika, ett bälte, en blus och en pennkjol. Så nu ska vi väl klara oss ett tag framöver...


  

Av Helga - 26 december 2009 19:07


Äntligen har jag en liten stund över till datorn och på min högra sida står ett glas vitt vin - det smakar ganska gott faktiskt efter all julmat.


På julafton firade vi först med makens familj och därefter med min familj. Vi var 14 personer hos svägerskan och sedan 15 personer hos min äldsta syster... Trevligt, god mat, klappar och glada skratt blev det hela dagen lång.


Igår på juldagen hade dottern "lilla julafton" med några kompisar här hemma hos oss och vi bjöd på bullar och varm choklad. På kvällen hade jag bjudit hem mamma, pappa och min yngsta syster och hennes två döttrar på glögg och fika. Den här systern är på tillfälligt besök här i Uppsala och vi vill gärna hinna träffas så mycket som möjligt de här dagarna.


Idag har vi ätit god lunch hos svärmor, men faktiskt inte julmat den här gången. Nu känns det som jag inte vill äta på länge... paltkoma kallas det visst!? Vi har ändå försökt hålla igång de här dagarna med promenader för att inte försoffas helt - annars är det ju lätt att bli ett julvrak efter all glögg, julmat och julöl.


Hoppas du också har det bra hemma hos dig!


gotlandsljusstake i fönstret m tomtar  

Av Helga - 24 december 2009 06:00


ljus   änglar vid krubban      

tomte i adventsljustake

GOD JUL ÖNSKAR JAG DIG

Av Helga - 23 december 2009 11:00


Det blev ändå en ganska lugn dag igår...


Jag stack iväg tidigt för att handla julematen och faktiskt var det inte så många andra som kommit på den briljanta idén. Jag kunde lugnt strosa runt i butiken och ingen kö var det i kassan heller. Perfekt!


Maken och jag tog en tur till stan och spankulerade omkring lite och pratade med bekanta och köpte några få saker. Sedan blev det en lunchfika på ett trevligt café på Östra ågatan också - café Årummet. Det var riktigt mysigt där och de hade fräscha lunchrätter och smarriga bakverk...


Idag har vi en födelsedag att fira innan vi kan börja fira det lilla Jesusbarnet   


Sonens paket  

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards