Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under september 2009

Av Helga - 30 september 2009 09:26


Det var väldigt blåsigt igår kväll när vi skulle landa. Vi hade en passagerare med ombord som kände sig orolig redan vid starten eftersom hon hört att det blåste så kraftigt på destinationen. Vi försökte lugna henne med att vi hade ett så stort flygplan som är stadigt och bra. Dessutom gick vi och pratade med henne flera gånger under flygningen för att hon skulle känna sig lugn. Piloterna landade hur fint som helst och tjejen var glad och lättad när hon steg av...


Jag befinner mig på annan ort idag och ska flyga igen på eftermiddagen. Innan vi far iväg ska jag ta mig en runda på stan. Det är alltid kul att se sig om här...


Först blir det frukost på hotellrummet. Jag har missat hotellfrukosten efter den sena landingen igår så nu får jag plocka fram matsäcken Skrattande


Min andra blogg


drake2  

En sötnos i Sundsvall...

Av Helga - 29 september 2009 23:22


Jag har krupit ned i en hotellsäng på ett av mina favorithotell i Sverige. Jag hade turen att få ett rum med morgonrock och tofflor så nu må du tro att jag njuter... Sovmorgon imorgon dessutom... Jippie!


Idag fick jag se dottern in action på ICA-butiken där hon prao:ar. Hon var så fin i affärens kläder och hon var bra mycket snyggare än ICA-Stig Kyss


Hoppas du får en god natts sömn... det hoppas jag få efter en lite för kort natt natten som gick...


Bloggen på Resa i Sverige

Av Helga - 29 september 2009 07:40


Jag landade sent igår och kom väl i säng vid tolvtiden... Jag gick upp med familjen imorse eftersom jag ändå vaknade när alarmen började ringa. Jag tror jag får ta mig en liten sovstund till senare.


Igår när jag hade varit på vårt uniformsförråd för att hämta ut nya uniformsdelar hittade jag en hylla med turistbroschyrer. Jag tog en broschyr för Sigtunabygden och en för Uppsala - min egen hemstad. Det var roligt att bläddra i den och se vad det är turister upptäcker när de är i min stad.


Jag kom att tänka på en gång för sisådär 20 år sedan, då jag var Uppsalaguide på min fritid. Jag och två andra guider hade fått i uppdrag att bussguida en finansman och hans vänner genom staden i tre bussar. Jag var ung och detta var ett hedersuppdrag. Guidningen skulle ske på engelska och jag var ganska nervös.


Följet var på väg till en stor födelsedagsfest, så jag hade inte behövt oroa mig så mycket eftersom årtal och för tung information tycktes rätt så ointressant. Det pågick en studentorkesterfestival i Uppsala just den här dagen, så när vi åkte genom stan pratade jag mycket om studentlivet istället. Det gjorde susen - alla gästerna tyckte var roligt att höra om Uppsala som studentstad och att se på alla ungdomar som vimlade runt med sina instrument och roliga overaller. Efter att ha visat Uppsala från ovan vid slottet och Carolina Rediviva kunde jag lugnt vandra hemåt igen... 


Jag vet inte om jag skulle våga göra något liknande igen...


Resa i Sverige-bloggen


Carolina Rediviva...

Carolina Rediviva   


Nu börjar programmet Stockholm-Arlanda på TV3 snart igen. Det har filmats på Arlanda under hela september månad och nu är det dags igen. Programstart den 7/10. Tack Nena för informationen...

Av Helga - 28 september 2009 08:18


Idag är det dotterns första Prao-dag och, tro det eller ej, hon kom iväg på tid utan problem trots att alarmet stod på 06.00


Igår hade vi ett ungt par med ombord och de hade en liten baby. Frun var klädd i burka och när vi skulle gå in för landning skrek babyn och hade nog ont i sina öron. Många mammor ammar då för att trycket i örat ska släppa... Då började jag fundera på hur det går till att amma i burka? Finns det en liten öppningsbar lucka där fram eller får man helt enkelt vänta tills man kan gå in på ett ostört ställe och amma?


Vi hade även två kända politiker med ombord på hemresan. Den ena hade en stor blombukett med sig som jag ställde in i ett skåp där bak. Den buketten hade nog passat mycket bättre i en vas hemma hos Helga Cool


Min andra blogg


Floxen blommar för fullt...     

Av Helga - 27 september 2009 10:25


Jag blev så inspirerad av Sara Begner i Mersmaks senaste nummer. Hon visar hur hon gör en god örtkrydda med bl a torkad svamp, rödlök och örter.


Jag gick genast ut i "trädgårdslandet" och skördade kryddor. Klippte/ skar dem i småbitar och lade dem på tidningspapper. Torktiden ska enligt receptet vara 2-4 dagar... Eventuellt utesluter jag svampen och gör det mer som ett örtsalt - vi får se... Läs här om någon vecka så får du fortsättning på vad det blir av det hela.


Jag torkar rödlök  

Här ligger den skivade rödlöken på tork...


Jag torkar timjan, gräslök, persilja och rosmarin  

Citrontimjan, gräslök, persilja och dragon ligger och torkar...

 

Kryddor på tork

Lite mer fanns det att torka...  


Resa i Sverige-bloggen

Av Helga - 26 september 2009 17:38


Jag är tillbaka från ännu en dag i luften... Det har varit en bra dag och jag har träffat ungefär 300 personer. Det kan bli betydligt mer möten när jag har fler och kortare flygningar. Idag var det bara en tur- och returflight.


Det var lite lustigt för en tjej som jag känner var med ombord idag. Jag visste att hon var på väg utomlands, men jag tänkte inte på att hon kunde komma just på min flygning. Vi hade även en känd fotbollsspelare med ombord och han var bra mycket mindre i verkligheten mot vad jag trodde.


Lunchen avnjöts ombord på flygplanet under markuppehållet med en brummande dammsugare runt omkring. Det blev iaf en sitt-lunch den här gången och det händer ju inte så ofta annars Flört


Maken ska på herrmiddag ikväll så nu ska jag och dottern ha en skön tjejkväll här hemma. Vi ska gå till affären och köpa oss något gott och kanske hyr vi en film också - vi får se...


Ha en skön lördagskäll!


Mer om min flygvärld här


Viken i september  

Ännu en bild från landet...

Av Helga - 26 september 2009 06:27


Idag är jag ute och fladdrar runt i luften...


Min andra blogg


Så här blev morots- och banankakan...

Morot- och banankaka  

Av Helga - 25 september 2009 08:17


Nu ska jag vara huslig idag...


Det ska bakas och det blir chocolate chip cookies och chokladbollar. Jag har redan tidigare gjort en morot- och banankaka. Detta ska användas imorgon då dotterns lag ska vara hallvärdar och cafébiträden på en turnering i stan. Jag kan inte vara med och jobba på vårt pass eftersom jag har ett vanligt arbete att gå till imorgon, men en annan mamma, hennes och vår dotter tar passet tillsammans.


Nästa vecka ska dottern Prao:a på en affär i närheten. Hon har själv valt att börja vid 07.00 eftersom hon tycker det verkar bra att få gå hem tidigt. Vi får se hur bra det är när alarmet går vid 06-tiden... min morgontrötta tonårsunge.


Egentligen går tiden lite väl fort... Jag tyckte nyss jag bytte blöjor på mina barn och nu står jag och rakar nacken på sonen...



Min andra blogg


väckarklocka  



Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards