Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under mars 2012

Av Helga - 31 mars 2012 15:00


Renovering pågår i vårt hus. Det är ju gästtoaletten som får sig ett lyft...


 


Hantverkarna har rivit ut allt, lagt in värmeslingor i golvet och lagt på nåt (typ betong och fuktspärr) och så igår började de lägga klinkerplattor på golvet. Allt gick toppen tills det visade sig att det saknades ungefär 20 plattor. Maken fick skynda sig ner till butiken och beställa fler. Vi var inte så glada eftersom att det var personalen i butiken som hade beräknat åtgången.


Det tar ju några dagar att få plattorna, så nu blir nog det mesta lite försenat och vi får leva utan toan där nere tills efter påsk. Egentligen gör det inte så mycket för vi kommer inte att vara hemma så mycket under påskhelgen. Dottern ska spela i en stor turnering, vi ska följa med och titta och sonen ska följa med sin flickvän och hennes familj till Skåne.


Idag har jag och dottern varit på stan och köpt lite nya kläder till henne. Flera par av hennes jeans har gått sönder och det är inte så konstigt eftersom hon haft dem länge. Det blev köpt ett par jeans, ett par sommarbyxor, ett par tights och mörka nylonstrumpor. Vi hade flera rabattkuponger som gav oss ca 300 kronors rabatt totalt - det gör ju inget!!


Vi hade planer på att åka till stugan i helgen för att släpa ris från de tre träden som fallit under vintern samt från de två träd som vi fått fällda här nyligen. Lusten att göra det arbetet uteblev när vi såg yrsnön imorse. Kanske åker vi ut imorgon istället??


   


Här några bilder som jag tog vid sommarstugan sist vi var där...


           



Av Helga - 29 mars 2012 19:00


Jag flög med en rolig flygvärd idag och under demonstrationen av vår nödutrustning sa han;


- Flytvästen finns under er stol. Dra västen över huvudet. Lägg bandet runt getingmidjan och dra åt bandet... osv... osv...


Jag kunde inte låta bli att fråga vad vi med humlemidja skulle göra med bandet   



Flyg · Humor
Av Helga - 27 mars 2012 13:30

Det är andra dagen i rad som vi kommit till samma hotell nu. Det är rätt så skönt att få bo på samma rum också - det innebär att man kan lämna resväskan kvar och slipper släpa på så mycket grejer. Igår var vi i kabinbesättningen ute och åt tillsammans och med oss hade vi också den nya tjejen, som jag är fadder till. Vi gick till restaurang Sense och åt varsin rejäl pastarätt...

Idag är det kanonväder här på orten så snart ska det bli en rejäl promenad och en fika i solen på något mysigt café. Det blir nog bäst så eftersom jag tror jag skulle somna på sängen annars... klockan ringde ju så tidigt.

Nu något lite tokigt igen...


Innan vi börjar med drinkserveringen i affärsklassen ombord så brukar vi dela ut små varma handdukar till resenärerna - vi kallar dem hot towels. Det är små vita frottédukar som ligger ihoprullade i en ask. Nyligen fick jag höra en kollega som berättade följande;


- Vi serverade en fiskroulad idag och en av passagerarnas kommentarer var obetalbar.


- Hade jag inte vetat bättre skulle jag kunnat tro att det var en överkokt hot towel som serverades idag

Flyg · Humor
Av Helga - 26 mars 2012 17:00


I London är säkerhetskontrollen rigid och det gäller även för flygbolagens besättningar- det finns ju anledning förstås efter alla terrordåd.


Det ska lastas ur datorer ur väskorna, man ska ta av sig skorna, man ska packa alla vätskor i mindre flaskor och i en plastpåse etc etc. Sist jag var i London tyckte jag att jag hade varit så noga och tänkt på allt som eventuellt skulle kunna vara en "fara". Så gick jag genom larmbågen och det pep. Säkerhetsmadamen satte igång med sin sökning. Hela Helga skulle genomsökas noga. Jag insåg snart att jag glömt lägga bort min stegräknare, den som jag inte har på ett vettigt ställe som i kjollinningen t ex. Den stegräknaren som jag brukar stoppa nära fållen på trosorna. Skit också! Naturligtvis hittar damen min stegräknare och jag får förklara vad det är hon känner genom kjolstyget. Jag tror fortfarande att jag ska klara mig med den beskrivningen... men NEJ så klart vill hon veta att det verkligen är en stegräknare som Helga bär på sig. Vem bryr sig - jag hivar upp kjolen och visar trosor, nylonstrumpor och stegräknare, inför alla andra besättningar och her majesty the queens säkerhetsanställda vid Heathrows crewingång.


Här skulle - " Har jag gjort bort mig nu igen" passa fint!

Flyg · Humor
Av Helga - 25 mars 2012 10:30


Nu har vi hämtat hem den nya toalettstolen, handfatet, kommoden och spegelskåpet. Klinkerplattorna ska hämtas på måndag och renoveringen av gästtoaletten ska också den börja på måndag. Jag kommer inte att vara hemma mycket nästa vecka så maken får ha koll på hantverkarna och deras jobb.


Igår var vi på en slutspelsmatch i basket och efteråt var vi ute och åt middag på restaurang Riverside vid Fyrisån. Vi var där med min syster och hennes familj. Maken beställde fisk-och skaldjursgryta och jag tog en grillad cheese- och baconburgare. Det var riktigt gott!


Idag har maken åkt till landet för att ta hand om de nedblåsta träden och släpa ris. Jag stannade hemma och ska plocka kvistar från äppelträdet, plantera lite fröer, städa, handla och se dottern spela match. Det går i ett...


Imorgon är det dags för en flygturné igen och jag blir borta en hel del i veckan. Det är också dags att vara mentor igen för en färsking till flygvärdinna. Det ska bli kul! De nya "timmisarna" som kommer ut nu har alla flugit förut på andra flygbolag så det kommer att gå snabbt för dem att komma igång...

Av Helga - 23 mars 2012 08:13


Här växlar livet friskt! Ena dagen är jag i en Europeisk huvudstad och nästa dag är jag hemma med vardagssysslor.


Igår kväll när jag kom hem fick jag först smaka på makens grillade hamburgare. Det var årets första grillning och sen var det bara att hugga in som förhörsledare. Dottern har ett stort naturkunskapsprov idag och ville ha hjälp! Vi satt med förhöret så länge jag kunde hålla ögonen öppna och sen fortsatte vi till frukost idag.



Nu ska jag snart iväg på min sista flygtur innan ledigheten. Har jag tur hinner jag hem och träffa hantverkarna som ska sätta igång med vår badrumsrenovering nästa vecka. Annars klarar maken det lika bra själv!

Av Helga - 21 mars 2012 21:00

Ibland är mitt jobb lite extra kul, som nu t ex när jag kommit utomlands (i London) för en eftermiddag och kväll. Det har gått i ett sedan crewbilen släppte av oss vid hotellet. Jag bytte bara om på rummet och så gick jag ut en sväng. Jag handlade ännu en gång på billighetsvaruhuset Primark på Oxford street.Två små aftonväskor, en vit och en svart och två doftljus. Allt för 11 pund.


Sen blev det en fika i solen på ett italienskt café alldeles bakom Selfridges & co på Duke street, caffe Fratelli. Där satt jag bara och njöt av kaffet, en salamitoast och av det fina vädret.

Efter den sköna stunden promenerade jag tillbaka till hotellet och slank in på Marks and Spencer på vägen. Där fanns en hel del reaplagg och jag köpte ett par linnebyxor, en sommartröja och en cashmeretröja - allt som allt blev priset 79 pund.


Efter en kvarts vila var det dags att träffa kollegorna i hotellobbyn. Vi gick till en libanesisk restaurang i närheten av hotellet. Jag valde lammkotletter med sallad och det var fantastiskt gott! Dit går jag gärna igen...


Nu börjar det grusa till sig i ögonen efter en aktiv dag med start hemma vid 04.20 Snart dags att släcka lampan för att orka med en 10-timmars arbetsdag imorgon.


Vi hade två roliga killar ombord i businessklass idag. De är visst lite kändisar från ett inredningsrogram på TV. Den ena killen kommenterade mögelosten på sin matbricka.


- Den här osten ser visst lite gammal ut...


Jag svarade;


-Ja, jag tror den snart ska vara med i Antikrundan... Häpp!

Av Helga - 20 mars 2012 10:00


Inte var jag då vacker när jag klev ut från skönhetssalongen igår. Blek, osminkad och med en röd mule såsom Rudolf efter allt masserande och klämmande. Jag var glad att det fanns en offentlig toalett i en närbelägen galleria så jag kunde smita in och sminka över lite. Jag kunde ju ha skrämt slag på någon annars eller så hade alla bilarna stannat när de såg stoppljuset (näsan) ...

Jag kände mig iallafall fin inombords och det var ljuvligt att bli ompysslad ;)


Nyligen var jag med dottern på en match och efteråt stod hon och pratade med en äldre kompis som flyttat till Uppsala för att studera. Jag hörde hur den äldre tjejen frågade min dotter hur hon skulle ta sig till gymmet efteråt. Dottern sneglade bort mot mig och kompisen sa;

- Javisst ja, du har ju din mamma här - lyxigt!

Säkert har tösen saknat sin familj många gånger i sin nya hemstad...

En student från Uppsalalala, Uppsalalala, Uppsalalala...

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards