Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under september 2012

Av Helga - 30 september 2012 17:30


Min man är rolig när det kommer till nätterna.


När han var yngre gick han i sömnen en hel del. Detta har han i stort sätt lagt av med helt, men ibland händer det konstiga saker fortfarande. Härom morgonen när jag skulle stiga upp samtidigt med sonen klockan fem fick maken för sig att sonen redan hade stigit upp och började skaka mig och säga...


- Skulle inte du gå upp samtigt med M??


- Jo, men vad är klockan då? frågade jag...


Det visade sig att klockan var halv fem och att maken trodde sig ha hört sonen gå upp. Det var bara det att det var kl. tre som sonen varit uppe en sväng och kissat.


Som tur är har jag humor och kunde se det roliga i detta - iallafall någon dag senare...


Hamnar jag i bloggen nu frågade maken - det VET du - svarade jag!!


 


Vi har varit vid stugan i helgen och mer bilder kommer därifrån  imorgon. Vi har bl a plockat svamp som ska bli till varma mackor ikväll...



Av Helga - 28 september 2012 19:00


Igår hade vi tur när vi besökte Östersund. Där pågick septembermarknad på stortorget.


Det var en finare marknad med kvalitetsknallar. Mycket lokala producenter och inte så myckets krafs. Vi provsmakade fina ostar från Jämtland och min kollega köpte både handskar, ostar och galltvål.


Efter besöket på marknaden blev det en fika på Wedemarks konditori i centrala Östersund. Det är ett café med jättegott kaffebröd men miljön är inte så hipp direkt...


Idag var det min sista arbetsdag på den här arbetsperioden och vi avslutade med en weekend-destination, Dublin. Vi hade fullsatt båda vägar och våra resenärer kommer nog att kunna besöka trevliga pubar,ha  möjlighet att spela golf, rida och njuta av en skön helg i annorlunda miljö. Jag har varit på Irland några gånger, men bara genom jobbet. Har du varit på Irland??


Ha en skön helg! Jag och maken sticker till stugan imorgon...


 

De här blommorna plockade vi i rabatten på landet förra helgen och de har stått mycket längre än köpe-rosor brukar göra...





Av Helga - 27 september 2012 13:30


Jag är Sveriges mitt och ska snart träffa en kollega på stan. Han har nyligen fyllt år så vi har bestämt oss för en riktigt hederlig gammeldags fika på konditori...


Dagen började med en flygning till ett grannland. Flighten är mycket kort så det gäller att ha spikskorna på. Tack och lov fick vi en extra flygvärd med oss utöver vad som krävs för säkerhetsbestämmelsernas skull. Det gör stor skillnad om man är tre eller fyra som jobbar på en så kort flygning.


Nyligen satt jag och dottern och pratade om vegetarianer och om vad de kan tänkas äta. Vi konstaterade att en del inte ens äter ost eller t ex ägg.


- Men vegetarisk fisk då, sa dottern.


- Vad är det, frågade jag.


- typ sjögurka...


Vi skrattade oss fördärvade...   


 


Av Helga - 26 september 2012 12:29


Idag har det varit en lugn och kort flygdag och det känns skönt som kontrast till de där långa dagarna.


Idag hade jag en väldigt trevlig passagerare med ombord. Jag hjälpte honom att byta plats eftersom han var storväxt och satt trångt. Han var allmänt trevlig och rolig hela tiden. Bl a frågade han var han kunde lämna en reklamation. Han hade nämligen tittat i en spegel som vi har i bakre galley och han var inte nöjd med det han såg i spegelbilden   


I helgen hade vi gäster och jag fick två stora fina cyklamen i en läcker zinkbalja. Det är så roligt att få fina blommor som får pryda hemmet...

 

Den här bilden tog jag i London förut och där kan cyklamen stå ute bra länge under vinterhalvåret...







Av Helga - 24 september 2012 21:00


Imorse när jag skulle till jobbet var det kaos i tågtrafiken kring Märsta och massor av tåg var inställda eller rejält försenade. Man hade satt in ersättningsbussar, men det tar ju betydligt längre tid att åka buss än snabbtåg till Arlanda.


När jag stod framför centralstationen och såg allmänt förvirrad ut hörde jag någon ropa på mig. Det var en kollega som satt i en taxi som just skulle köra iväg. Snacka om tur! Jag kunde åka med i samma bil och kom precis i tid till min incheckningstid.


Dagen blev lång - vi jobbade närmare 11 timmar. Puh! Jag räknade ut att vi har transporterat ca 460 personer på våra flighter idag.


Nu är vi iallafall framme på vårat hotell och jag har just ätit en toast och druckit lite te. Snart ska jag träffa JB - du vet han den där John Blund, för imorgon sticker vi iväg i ottan igen.


 

Flyg · Resor
Av Helga - 23 september 2012 19:29


Idag har vi, hela familjen, varit på landet och tagit upp båten. Det känns alltid så bra när det är gjort!  Nästa helg ska jag och maken ut dit igen men då ska vi stänga till för vintern. Vi åker säkert ut över dagen senare men det är skönt att ha tagit hem mat och annat som finns därute nu.


 


Imorgon är det dags att dra på uniformen igen efter min sjukperiod. Det blir en sväng till en huvudstad vid Medelhavet och sen blir det hotellövernattning i en Svensk stad. Det ska bli skönt att komma tillbaka till jobbet nu!


 


 

Flyg · Natur
Av Helga - 21 september 2012 09:30


Jag gjorde smördegssnurror igår och fick några smördegsplattor över. Då fick jag sån lust att göra äppelflarn...


Jag skar till bitar i lämplig storlek och penslade dem med uppvispat ägg. Sen skivade jag skalat äpple och fördelade äppelbitarna på degen. Sen strödde jag på kanel och hällde över lite flytande honung...



Färdiga!


 


Vid servering värmde jag lite lemon curd i micron som jag hällde över flarnen. Dessutom la jag på hackade valnötter. Mums!


Imorgon kommer några vänner över på middag och på söndag måste båten upp så nu blir det inga fler inlägg den här helgen!


Hoppas du får en mysig helg!

Av Helga - 20 september 2012 09:45


Nu börjar jag känna mig som en människa igen, en frisk människa...


Jag har ändå lediga dagar över helgen så jag hinner tillfriskna helt från halsontet och hostan. Jag hör att det är väldigt många som haft halsproblem, med hosta eller heshet den senaste tiden. En del kollegor har helt tappat rösten...



Vi har lite crazy humor i vår familj...


Igår när vi satt vid köksbordet pratade vi om att sonen, som kroppsarbetar en del, tycker att vi sitter för trångt vid bordet.


- Vi borde kanske köpa ett nytt, större bord, sa maken.


- Det verkar enklare att köpa en ny son... kläcker jag ur mig.


Som tur var tog även sonen det på rätt sätt och vi fick oss ett gott skratt  


 


Hösten är här - det känns i luften och här kring Uppsala har det varnats för frost i natt. Här bjuder jag på lite vackra höstbilder för hösten är ju ändå väldigt vacker.


         



Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards