Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under juli 2014

Av Helga - 31 juli 2014 23:36



Mitt i natten och jag är nyss hemkommen från en lång arbetsdag. Först blev det en inrikesflygning och efter en kort matpaus flög vi en Europaflygning. Runt 600 personer har jag träffat på idag och arbetsdagen blev 11,5  timme... Nån behöver lite extra assistans vid på- och avstigning, några barn reser ensamma och flera föräldrar reser med småbarn och bebisar. Full fart alltså men kul, kul!


Lite administrativ har jag också fått vara idag. På vissa destinationer i Storbritannien måste alla våra vagnar registreras på en särskild blankett. Där ska skrivas vagnsnummer, etikettsnummer och ett plombnummer (lås). Lite extra pyssligt helt klart!

Tur jag hade glasögonen med...   




Den senaste ledigheten var det kanonväder och det är ju extra mysigt när man "sommar"-jobbar. Vi har tagit med oss brassestolar och åkt ut på klippor. Vi har fikat och grillat middag på engångsgrill och stannat ute länge i den underbara ljumma kvällen. En helt fantastisk sommar har det varit de senaste veckorna. Hoppas du också haft möjlighet att njuta av vädret lite.


 

 

 

Blåbär har vi också ätit som lunch flera dagar...

   


Lite nytta gör vi också. Maken har slagit en stor äng, som ligger intill vår tomt, med lie. Jag hjälpte till med att räfsa upp gräs ur diket så nu har jag två präktiga och fina sår efter blåsor på tummarna.

Matchar nästan mitt nagellack...   


#flyg #flygvärdinna #helga #resa #klippor #båt #grilla #kanonväder

Familj · Flyg · Natur
Av Helga - 17 juli 2014 14:09



Folk glömmer oerhört mycket saker ombord. Pga det har vi en särskild annonsering efter landning om att man ska titta sig omkring så man inte lämnar kvar något viktigt på flygplanet. Trots detta hittar vi mobiler, datorer, väskor, kameror, böcker, nycklar, pass med mycket mera ombord. Kvarglömda saker lämnas till städpersonalen som i sin tur lämnar det till Bagport (detta gäller arlanda).


Igår hittade vi det hittills kanske konstigaste eller iallafall det roligaste...


En sko!! Hur kan man glömma EN sko? Märker man inget när man "flipflopar" sig ur ut flygplanet?


 


#flyg #flygvärdinna #kvarglömt #humor #flipflop #sommar

Flyg · Humor
Av Helga - 15 juli 2014 18:43


Den här dagen har varit bra. Klockan ringde vid halv fem och väl ute på arlanda hann jag ta mig en kaffe och en banan innan det var dags för "briefing".


Briefing är när vi i kabinbesättningen samlas och går igenom dagens flygning och våra olika arbetsuppgifter. Vi hade nära på fullt hus ner till vår medelhavsdestination och helt fullt tillbaka - sammanlagt ca 340 passagerare. Det är många familjer, pensionärer och ungdomar som är ute och flyger just nu. Inte en affärsman/kvinna i sikte.


Det finns många olika önskemål på en flight - så här kan det låta t ex;


- kan jag få en kudde?

- har ni en filt?

- jag är allergisk, finns det allergitabletter?

- jag ska resa vidare sen - vet du från vilken gate min flygning går?

- Finns det något skötbord här?

- Vet du var upphittat gods lämnas in?

- Har ni specialmat - jag tål inte gluten?

- Har ni en huvudvärkstablett?

- Var kan jag slänga den här blöjan?

- Vilken sorts te serverar ni?

- Finns det citron till drinken?

osv osv


Vårt jobb är att hjälp till med så mycket som möjligt ombord. Vår primära uppgift är dock att finnas där för att styra upp vid olyckshändelser under flygningen och eventuella sjukdomsfall. Jag tror inte många tänker på det förrän de själva ser oss rycka in i allvarligare fall.


Häromdagen hade jag med en tjej ombord som fick ett allergisk reaktion och fick svårt att andas. När jag hjälpte henne med att skaffa fram medicin, öppna luftintaget och dricka vatten var det en annan passagerare som plingade. Jag passerade och passageraren frågade om hon kunde få påtår. Jag förklarade att vi var upptagna med ett sjukdomsfall men att vi skulle komma med mer kaffe så fort vi hade möjlighet. Inte så lätt att veta vad vi sysslar med alla gånger men som sagt ibland gör vi viktigare saker än att hälla upp kaffe. 

 


 


Schemat för augusti kom idag och jag hade en dag som var väldigt viktig för mig att få ledigt åtminstone på eftermiddagen. Detta eftersom min syster fyller jämnt. Hurra - jag landar 14.30 och kan komma på hennes födelsedagsfirande! Nu har jag bara en dag i oktober att oroa mig för - det är min pappas 90-årsdag.


#flyg #flygvärdinna #sjukdom #olyckor #födelsedagar #schema

Flyg · Resor
Av Helga - 14 juli 2014 18:58



Det blir inte så tätt mellan inläggen här i sommar men det är väl som det ska vara!?


Antingen är jag ute och flyger folk till och från semestern eller så är jag ledig och skyndar mig till sommarstugan. De tre senaste dagarna har jag varit ledig och då har vi haft besök av svärmor i sommarstugan. Hon är 88 år men spänstig och pigg. Maken och hon har varit ute och fiskat abborre...


 


Vi har plockat blåbär...


 


och suttit i skuggan av schersminen och njutit...


 


I eftermiddag tog svärmor och jag bussen tillbaka till Uppsala och imorgon påbörjar jag en ny arbetsperiod. Jag  inleder med en medelhavstur igen. Jag tar alltid med mig en solklänning och en bikini i väskan bara utifallatt vi skulle bli kvar av någon anledning. Det händer väldigt sällan men man vet ju aldrig. Jag har faktiskt fastnat på Madeira en gång  i tjänsten men det blev bara minimum vila och så flög vi hem igen.


#flyg #helga #abborre #fiske #blåbär #natur

Av Helga - 8 juli 2014 19:00



Jag är hemma och jobbar medan sonen och maken göttar sig i det fina vädret på landet... När jag lämnade stugan såg det förfärligt ut efter grävningen. Huvvaligen!


Enligt rapporter är arbetet klart nu men vi ska få det besiktigat också innan alla bitar är på plats. Pga av lerrik mark ska vi vänta med att fylla på med matjord och strö ut gräsfrön till nästa sommar.


Tur att vi har lite buskar och blomster som döljer eländet...

 

   


Idag har jag varit nere nära medelhavet och vänt och tyvärr, får man väl säga, så regnade det när vi släppte av passagerarna på flygplatsen där nere. Säkerligen blev det inte långvarigt med regnet men just när man kommer fram till sin semesterdestination vill man ha sol - det förstår jag också.


Jag hade med mig en kollega som varit borta från jobbet i sex månader. Då måste man "checkas ut" av en arbetsledare innan man får vara ute och flyga på egen hand igen. Det var faktiskt en hel del saker som har ändrats sedan sist hon arbetade men när vi landade på Arlanda igen var hon "up to date" igen.


Nu söker vi nya flygvärdinnor och flygvärdar på SAS och sista ansökningsdag är den 31 augusti 2014. Här är en länk till lediga tjänster på SAS.


#flyg #resa #grävning #norrtälje #flygvärdinna #helga

Av Helga - 5 juli 2014 16:17

Jag har redan varit ute och flugit i tre dagar.Fullt ös ner mot medelhavet, rast och vila fem minuter på flygplanstrappan och sen lite fixande innan det är dags för hemresa igen.

Idag är jag ledig och njuter av en klippa, bad, sol och kardemumma-bullar från Rådmansö bageri...


Hoppas du också har det bra i sommar!

#bullar #roslagen #ledig #flyg #helga

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards