Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under maj 2014

Av Helga - 31 maj 2014 11:57


Pendelstrulet fortsätter mellan Uppsala och Stockholm och ska så göra åtminstone till den 9 juni.


Igår blev jag utringd på min jour och gjorde mig klar genast och stack iväg trots att det var ganska mycket tid till check-in. Jag hade inte en aning om hur pass rörigt det skulle vara att ta sig till Arlanda. När jag kom till Centralstationen i Uppsala kom precis en extrainsatt buss in. Det var en superlång kö men jag kom med bussen. Ståplats blev det men jag är inte så petig av mig så jag satte mig på ett trappsteg i mitten av bussen.


Det är det jag säger - det är bara glamour att vara flygvärdinna...   


Idag har jag redan fått en flight och det blir en charterflygning till Medelhavsområdet i kväll. Kanske man kan få kliva av där några dar? Nähä, inte det... Synd då!


 

Annars hade en sån här eftermiddag passat mig ganska bra...

 


#flyg #flygvärdinna #charterresa #strul #tåg #pendla #glamour

Flyg · Humor · Nyheter · Resor
Av Helga - 29 maj 2014 15:22



På tal om inredning (se förra inlägget) så är dottern i stort sett klar med sitt rum nu. Hon har målat om alla väggar själv och maken har hjälpt till med taket. Idag har möblerna som ska vara kvar och en del nytt placerats ut. Det ser ut att bli jättefint!


Nu ska bara gardinstång, gardiner, tavlor och lampor på plats. Det här söta cafébordet med tillhörande stolar har vi köpt och det blev riktigt läckert mot de vita väggarna...


 


 

Montering av bilder mm pågår. Målningen som står på staffliet har dottern målat själv...

 




Idag har jag jour och jag steg upp strax innan min jour skulle starta för säkerhets skull.


Nu har det gått åtta (!) timmar och ingen dj...l har ringt. Då undrar jag om jag var så smart som steg upp? Nåväl... två timmar kvar att passa telefonen - när och om de ringer från trafikkontoret kan det vara bråttom. Så jag slappnar inte av riktigt än.


#jour #helga #inredning #flyg #flygvärdinna

Av Helga - 29 maj 2014 15:06



Det händer en hel del på flygbolaget SAS just nu. Det köps in nya flygplan och långlinjeflottan uppdateras vad gäller inredningen. Läs mer om SAS nya stil här i SvD´s artikel


 

Här ser du hur det kommer att se ut i Businessclass ombord...


Tycker du det är kul att hänga med i vad som händer i resebranschen tycker jag du ska titta in på businessclass.se. Det som inte står där vad gäller affärsresor är knappast värt att veta.

Av Helga - 28 maj 2014 14:11


Idag var en intressant dag på arlanda och säkert hemskt jobbig för många resenärer och även för personalen på flygplatsen. Det är stora störningar i tågtrafiken mellan Uppsala och Arlanda pga ett signalfel och ett elfel. Jag hann ut till jobbet innan det här problemet uppstod i ottan men när jag skulle flyga iväg var det mellan 10-15 passagerare som checkat in via internet som inte dök upp till avgångstid.


 

Det här är ett av SJ´s tåg som går på sträckan Uppsala-Stockholm. Det tåg jag brukar åka med är SL´s pendeltåg.



När jag senare skulle hem igen var alla tågavgångar inställda hem till Uppsala och jag fick gå till busshållplatsen istället. Där kom en buss efter ett långt väntande, men den körde bara förbi eftersom att den var fullsatt. Ytterligare 20 minuter senare kom en extrainsatt buss som fick med alla resenärer.


På min flight hade jag med en av våra absolut bästa vänner som passagerare. Han skulle ner till Skåne och arbeta på en stor golftävling i helgen, Scandinavian masters.  Jag jobbade där bak i planet och han hade inte sett mig. Efter landning stannade han kvar då han hade hört min röst i högtalaren. Jättekul att träffas som vanligt!


Nu är jag hemma igen och det blev en fika när maken kom hem från sitt jobb. Alla de andra i familjen är lediga den här långhelgen. Det är bara jag som ska arbeta...


 


#tåg #flyg #flygvärdinna #helga #långhelg #strul #fika #familj #golf





Av Helga - 27 maj 2014 09:57


Igår fick jag sån lust att baka och då blev det en sockerkaka med rabarber.


Jag skar en stjälk rabarber i smala skivor och blandade det i en skål med en matsked socker och en tesked kanel. Grundreceptet som jag använde var fin sockerkaka från "vår kokbok". När jag gjort smeten klar rörde jag i rabarberblandningen. Formen smörjde jag först och bröade den  med cocosflingor istället för ströbröd. Det gör så mycket för smaken på kakan.


Nu har jag gått en långpromenad och då sitter det fint med en fika...


 


Snart ska jag iväg och flyga igen. Uniformen ska på och väskan ska packas. Jag ska ha en jourperiod och vet inte hur många flygningar jag får och om jag kommer hem någonting under veckan.


Hej hopp så länge!

 

Bilden är hämtad från www.aviationhumor.net


#helga #mat #baka #rabarber #flyg #flygvärdinna



Av Helga - 25 maj 2014 21:15


Maken och jag hade två sköna dagar vid stugan, fredag-lördag. Det var ju kanonväder så vi var mest utomhus och fixade i trädgården. På lördagen åkte vi ut en stund med båten. Först lunchade vi och njöt av solen och sen pilkade vi strömming. Det var makalöst lättfiskat - bara att lägga i och dra upp...


 


Här är några bilder från min morgonpromenad längs med viken:

   

Kan inte se mig mätt på dessa vyer...  


Idag har vi hälsat på våra mammor och de fick varsin påse med färsk strömming bl a. Jag fick också fina presenter från mina ungar. En blombukett, god mörk choklad och trisslotter. Paket är inte viktigt men kärlekshandlingen är viktig -älskade ungar!


Här en bild från Uppsala idag. Jag stod nere vid svandammen på väg hem till mina föräldrar och tyckte att slottet var så fint!

 


#morsdag #strömming #uppsala #norrtälje #presenter #Promenad #helga #familj

Av Helga - 23 maj 2014 09:47


Jag är fortfarande hemma pga förkylningen men nu börjar jag återhämta mig. Ska vara ledig i helgen och sen går det säkert bra att flyga igen när mitt pass börjar i nästa vecka. Igår och idag har jag varit ensam hemma på dagarna eftersom dottern har fått jobb genom vikarieförmedlingen. Det blir olika skoluppdrag - igår som assistent och idag som tyska- och religionslärare på högstadiet. Jag tycker hon är modig! Förra veckan var hon tillbaka på sin egen gamla högstadieskola och hon fick undervisa och planera hela veckan.  Just tyskalärare verkar det vara brist på så det efterfrågas.


När jag nu legat sjuk ett tag känner iallafall jag mig så ofräsch, så idag kände jag för en bra start. Jag tog mig en rejäl morgonpromenad (innan värmen) och sen när jag kommit hem blev det frukost och morgontidningen. Jag hade lite jordgubbar kvar från igår och så blev det en pannkaka med de goda bären och lite farinsocker.


 


#promenad #hälsa #sommar #pannkaka #jordgubbar #vikarie

Av Helga - 22 maj 2014 10:46


Igår lagade jag mat som maken till viss del var lite tveksam till. Han är inte så förtjust i korn och gryn och sånt, så lite pasta som fanns kvar i kylen sedan tidigare värmde jag på åt honom. Vi andra tyckte iallafall om allt även grynen...


Tycker du matlagning är trist kan du ju bara surfa vidare   


 


Uppe till höger; Hemgjorda köttbullar


Nere till höger; Kvarngrynssallad med ruccola, cocktailtomater, sockerärtor, flingsalt och en sweetmangokrydda från "the spice tree".


Nere till vänster; Stekta champinjoner vända i lite lätt-cremefraiche med paprika- och chilismak och flingsalt.


Uppe till vänster; Hemmagjord pesto av ruccola, soltorkad tomat, vitlök, basilika, parmesanost, salt, peppar och olivolja.


#helga #middag #matochrecept #köttbullar #familj

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards