Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under november 2013

Av Helga - 30 november 2013 00:49


Det blev då inget adventsmys med grannarna för min del. Det blev jobb istället men maken och jag hann ta en fika tillsammans innan jag drog.

Kakan som jag bakade är en saffranskaka med toscatäcke, knäckig saffranstosca, ur senaste numret av Mersmak.


Jag fick inspiration inför jul också när jag kom fram till Malmö flygplats. En cool julklänning...


#bakat #saffran #advent #jul #barr #klänning #resa #flygvärdinna

Av Helga - 29 november 2013 07:54



- Jag tar mig upp på morgonkvisten och läser dödsannonserna, och är jag inte med där, så slår jag på kaffet.


 


Jag har en favoritkrönikör (Frida Norén)  i vår morgontidning och detta är klippt ur hennes krönika idag.  Dagens krönika heter "Nu laddar jag för december" . Här i City-delen i UNT kan du läsa hela.


Jag packar rullväskan och drar iväg på nya äventyr. Hoppas jag får komma hem senast imorgon kväll för då är vi bjudna hem till våra grannar på adventsknyt tillsammans med fler familjer på gatan.


#krönika #advent #UNT #fridanorén #humor #kaffe #morgon

Av Helga - 28 november 2013 08:02


Igår blev så mina franska pepparkakor klara (skurna). Det var ett så mycket enklare sätt att baka pepparkakor än att kavla och ta ut figurer. Vi har ju inte några småbarn hemma längre så nu funkar det perfekt med dessa kakor.


Degen ska vila ett dygn inslaget i plastfolie i kylskåpet.


Nu är pepparkakorna klara...

 

Receptet är hämtat från Vår Kokbok men du kan även klicka här så hittar du recept på Franska pepparkakor.


Eftersom jag jobbar de närmsta dagarna och även i helgen så har jag även förberett ett adventsarrangemang.


 


Lussebullar bakade jag redan innan jag skulle hälsa på dottern i Berlin så att de skulle få några kusar också.


 

Nu har jag en jourperiod och vad som ska hända de närmsta dagarna står skrivet i stjärnorna...


#advent #pepparkakor #lussekatter #recept #hyacint #ljus #mossa

Av Helga - 27 november 2013 13:36


idag har jag bilen hemma och då gäller det att passa på att göra bilärenden. Så nu har jag varit på El-giganten, mataffären och IKEA. Det blev några hemligheter, mat och en del juliga grejer  ljus mm...


    


Till vänster stearinljus, tändstickor och ljusfat från IKEA. Till höger lite som jag köpte igår, stearinblockljus och vit mossa från Åhléns.


Det är milt väder så nu har jag varit ute i trädgården och grävt upp grön mossa som jag ska använda till ett adventsarrangemang. Äntligen en fördel med att ha så mycket mossa. I Japan ska det visst vara väldigt fint att ha mossa i trädgården.

Jag tror nog det bor en liten Japan i mig   


#japan #ljus #ikea #mossa #advent #shopping

Av Helga - 26 november 2013 12:46


Idag lyssnar jag på Lisa Lövbrand på Spotify efter ett tips från en kollega. Riktigt skön musik!


Om du har spotify kan du höras hennes skiva där...



Samtidigt funderar jag på advent och allt som ska plockas fram. Någon på vår gata har redan pyntat för fullt och det kan man ju också göra, men jag väntar tills lördag iallafall. Det finns så mycket annat att göra här hemma.


Just nu håller jag på att göra degen till franska pepparkakor, du vet skurna pepparkakor. Nu när alla är vuxna i hushållet blir det inga grisar eller gubbar mer utan enklare, skurna för bakerskans skull...


Älskar pepparkakor!! Imorgon när degen vilat är det dags att provsmaka.


#lisallövband #musik #baka #pepparkaka #advent #spotify




Av Helga - 25 november 2013 20:29


Nu är det färdigfluget för den här gången.


Inatt hade jag ett kort nattstopp på ett flygplatshotell. Det var så kort så för ovanlighetens skull tog  jag inte ens med mig min dator. Det fanns bara tid för att äta en medhavd sallad, se lite på TV, sova och äta tidig frukost imorse innan det var dags att sticka ut och flyga igen.


 


Efter den första flighten hade vi ett uppehåll  på en hyfsat stor flygplats. Jag hann köpa några julklappar och det är sånt jag gillar - att göra ärenden under en paus på jobbet då jag ändå inte kan göra så mycket annat nyttigt. Bild på klapparna blir det inte av förklarliga skäl! 


När jag så småningom satt på bussen hem försjunken i mina egna tankar höll jag på att dö av att någon skrämde mig. Det var sonen som kom ombord på samma buss. Först blev jag rädd och sen glad! Alltid glad att träffa min familj!


  


Jag är ganska stolt över sonen förresten. Han har gått en kvällskurs i astronomi på universitetet efter jobbet (lärlingsjobb på ett bygge). Först gick han mest för att få kårleg till nationerna men sen tyckte han det var intressant och sen så klarade han tentan efter kursen. Ja - jag är såå himlans stolt över honom!

Av Helga - 24 november 2013 19:04

Jag hade en slags jour igår men hade turen att få stanna hemma. Det blev en promenad på stan med maken och sonen istället och sen en fika på konditori fågelsången.

I Uppsala har det blivit en grej att rista in budskap i trottoarplattor. Bl a har någon skrivit romantiska ord till sin fru, på en platta, i samband med ett jubileum. Jag har skrivit om Harry och Hulda Kadunka tidigare. Klicka på länken om du vill läsa det.

Lite full i skratt blev jag allt när jag råkade få syn på den här betongplattan utanför Östgöta nation...


#ingenting #betong #humor #student #flygvärdinna

Familj · Flyg · Humor
Av Helga - 22 november 2013 16:14


Jag kom hem från Berlin igår kväll. Imorse var det redan dags att ge sig iväg igen. Det var dags att dra på uniformen och packa rullväskan...


Idag hade vi en weekend-charter och gissa om det var mycket manliga passagerare - säkert 80% män! Det var många företag som skulle bjuda sina anställda på julbord och det var livat må jag säga. Roligt och festligt att få munhuggas lite med de här resenärerna. Vi får sällan dricks men jag lyckades skrapa ihop hela 30 :- . Det får väl bli en go´kaffe nån gång här framöver!?


Nu ska jag flyga ännu en flight innan jag får komma hem igen. Tur att jag är van att flänga runt! Jag tror faktiskt att jag bor i en kappsäck. Det tror nog maken också att jag gör  för hemma är jag inte mycket just nu...

  


 


#resa #flyg #julbord #Resväska



Flyg · Humor

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards