Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under november 2008

Av Helga - 30 november 2008 12:51


Vi har haft en suverän helg och är nu i väntan på att tåget ska ta oss hemåt... jag lovar att berätta mer om denna sköna helg senare. Både min dotter och kusinen har trivts ypperligt och de ser fram emot sommaren då de ska få gå på konfirmationsläger här på stiftsgården.


Hoppas du också har en fin första advent och har hunnit ta fram adventsljusen.


Rösta gärna på mig

Av Helga - 28 november 2008 07:56


Tror du på ödet eller någon högre makt?


Jag har två exempel på där något hjälpt till eller har det bara varit tur?


* På en flygning fick en passagerare ett kraftigt njurstensanfall med svåra smärtor. Personalen ropar efter läkare och det fanns en läkare med ombord. Läkaren har själv råkat ut för ett njurstensanfall på ett flygplan och bär sedan dess alltid en spruta med smärtstillande med sig när han flyger. Är det bara tur att just den läkaren flög med oss den dagen?


* På en flygning får en passagerare en stroke ombord på ett flygplan som efter läkares inrådan genast måste landa och vi befinner oss i Frankrike. När ambulanspersonalen kommer visar det sig att den läkare som hjälpt till ursprungligen kommer från Belgien och talar flytande franska. Detta gör att han kan förklara för ambulanspersonalen exakt vad patienten fått för mediciner och vad vi gjort ombord. Är det bara tur att just den läkaren flög med oss den dagen?


Ett citat om ödet;

Öppna dörren för det goda ödet och kämpa mot det onda.


Imorgon åker jag och dottern till Hälsingland tillsammans med min syster och hennes dotter. Vi ska till en stiftsgård där tjejerna ska gå på konfirmationsläger i sommar. Den här helgen ska de få träffa de andra ungdomarna och ledarna för första gången.


Jag önskar dig en skön och mysig första adventshelg!!


Klockstapeln vid stiftsgården...


Rösta snälla du

Av Helga - 27 november 2008 18:15


Dottern skulle åka pulka efter skolan idag och med tanke på hur det töat igår och idag undrar jag verkligen hur blöt hon är när hon kommer hem...


Idag har jag faktiskt börjat stryka och hänga upp julgardinerna och plockat lite med adventsstjärnor och adventsljusstakar. Vi ska ju resa bort över helgen och då vill jag ha det klart innan vi åker. På söndagen när vi kommer hem kan det vara skönt och mysigt att ha sakerna på plats.


Jag läste om en flygvärdinna som kunde mer än man kan begära - läs mer här; http://www.expressen.se/resor/1.1376134/flygvardinna-landade-plan-nar-pilot-brot-ihop


Rösta här snälla du


Jag fick kaffebönor över och gjorde cocktailglasen till ljusstakar...

Av Helga - 27 november 2008 08:55


Det doftar ljuvligt nerifrån köket där jag har en Rosendahls mjuka pepparkaka i ugnen.


Vi ska ha en knytmiddag här hemma med min familj imorgon kväll eftersom min syster och hennes dotter kommer till vår stad. Mamma ska göra potatisgratäng, min äldsta syster gör en sallad och en kaka, min yngsta syster tar med lite vin och jag gör maten, fixar alkoholfri dryck, en kaka och lite glögg. Australiensyrran får vi bara längta efter... snyft.


Jag har just gjort den sista banköverföringen för en resa som sonen och hans lag ska åka på i vår. De är inbjudna till en turnering i sydeuropa och det blir till en rimlig kostnad eftersom vi bara behöver betala resan. Alla kostnader på plats, som mat och boende, står arrangörerna för.


Minns du att jag skrev om en man i shorts för ca en månad sedan? Igår såg jag honom igen på stan och jag kan meddela att han fortfarande går runt i shorts trots att det är snöigt och kallt ute.


Idag töar det rejält här - synd när det nu var så julkortsvackert!!


snälla, snälla rösta på mig här


En fin amaryllis som jag fått av mamma...

Av Helga - 26 november 2008 13:58


Jag har varit nere på stan och köpt en del julklappar. Främst till syskon, syskonbarn och föräldrar den här gången. Jag tycker jag hittade riktigt bra saker, så nu känns det bra inombords. Jag vill gärna ha så mycket som möjligt fixat innan den värsta hetsen i affärerna kommer igång.


Vid busshållsplatsen satt det en lapp uppe från ett institut där man kunde få olika massagebehandlingar. Bland annat kunde man få chokladmassage. Jag blev så nyfiken på vad detta kunde vara och kollade upp deras hemsida och så här stod det om just den behandlingen...


Rösta gärna på mig här


  Chokladmassage

Är en avslappningsmassage som utförs med en varm, skön och underbart doftande Chokladolja


Chokladoljan består av
70 % mörk ekologiskt odlad choklad,
ekologisk olivolja
ekologiskt odlat kaffe
och havtorn.


Chokladoljan är som en vanlig massageolja, du blir inte kladdig av chokladoljan och den innehåller inget socker. Mörk Choklad är känd för att göra oss glada. Det är för att den ökar halten av serotonin som är kroppens eget lyckohormon. Chokladoljan som jag använder är från Choklad Serien och är tillverkad i Sverige.


Chokladmassagen avslutas med ett glas dricka och en chokladbit



Av Helga - 26 november 2008 08:43


Visst blev det jobb igår på jouren...


Nu har jag iallafall ledigt och det känns skönt! Det är alltid svårt att koppla av under jourperioderna eftersom det kan bli väldigt bråttom ut till Arlanda ibland. Igår var en sådan dag när det blev väldigt bråttom... taxi hade köer och det blev allmännt struligt och nervöst innan jag slutligen kunde checka in på jobbet.


Vi hade en rätt så fullsatt flygning och bl a hade vi en liten grupp asiater med ombord. När jag kom förbi alldeles i början av flighten och undrade om de ville handla något att äta eller dricka skulle de inte ha någonting. Senare inför landning kom deras reseledare och då ville de köpa massor. Jag serverade dem drickor och snacks för 55 euro!!


Det märks också att det lackar mot jul för nu är det många som köper presenter från vår försäljningsvagn. Igår sålde jag ett halsband, tre parfymer, en förpackning med handkrämer, ett sminkset och en klocka.  Många män verkar i det närmaste desperata - de skulle kunna köpa nästan vad som helst ;)


Rösta gärna här




Av Helga - 25 november 2008 08:11


Det har fortsatt att snöa här hela gårdagen och hela natten. Trots att vi skottat flera gånger är det nya snömassor att ta hand om idag. Kommunens snöplogar har inte varit här en enda gång under de här snörika dagarna. Det finns nog en hel del annat för dem att göra nu. Enligt väderprognoserna ska mycket av den här vackra snön tina bort senare i veckan - det är ju lite synd ändå. Det är så Jenny Nyström-vackert!!


Jag hörde på lokalradion att det är många strömlösa hushåll i länet. Jag tänker på dem som fryser och får elda på alternativa sätt.


Våra grannar som kommer hem från en semesterresa idag lär bli rätt så överväldigade när de får se all snö - tur att de har en rar son som varit här och skottat deras uppfart.


Igår var jag som en zombie hela eftermiddagen efter mina nattliga jobbäventyr, men idag känner jag mig piggare igen. Jag har jour idag och vi får se vad det blir för utkallning den här gången...


Rösta gärna på mig här


Av Helga - 24 november 2008 14:02


Det där sista jag skrev igår skulle jag kanske inte ha skrivit. Jag hann inte mer än trycka på "spara inlägget" så ringde telefonen. Det var naturligtvis trafikkontoret som bad mig skynda mig ut - Det är kaos här.


Jag fick en flygning som avgick frampå nattkröken mycket försenad, 3,5 timmes sängvila och sedan tillbaka till Arlanda igen ca 3 timmar försenade. Efter sådana korta nätter får vi bara flyga hem pga myndighetsbestämmelserna så nu är jag glad att vara hemma igen. Utanför öser snön ner och det blåser. Jag tror inte jag sett så mycket snö på flera år. Jag tycker synd om alla passagerare som hamnat lite här och var igår och idag - vädret har verkligen ställt till det på Arlanda.


Rösta gärna på mig här


Så här såg det ut på ankomsttavlan innan jag åkte hem i förmiddags;

 

Det röda på tavlan indikerar försening eller inställt plan.


 

Snöbilder hemifrån oss;

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards