Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under mars 2015

Av Helga - 30 mars 2015 13:27


Igår kväll var jag så trött så jag somnade i början av tv-programmet "mästarnas mästare". Bara ca 10 minuter senare ringde trafikkontoret för att meddela en schemaändring för morgonen efter. Då var det ganska svårt att somna om efter det.

Nu är vi iaf på nästa ställe redan och kan ta det lugnt. Jag har promenerat runt och ätit lunch på restaurangen i badhusparken i Östersund. Solen sken här tidigare och folk satt och njöt vid Storsjöns strand.


#östersund #helga #flyg #fika

Av Helga - 29 mars 2015 18:04


Ja, i natt var det inte lätt att sova eftersom jag skulle vara på arlanda redan kl 05.20 Det innebar ju egentligen 04.20 Jag steg faktiskt upp redan strax före kl. 02 och fick uppleva hur en timme försvann. Jag tog en kopp te och smörgås och läste en tidning tills det var dags att börja klä om och ge sig iväg.


När jag kom till Uppsala Centralstation var mitt tåg försenat. Hur kul är det egentligen att stå länge på en perrong mitt i natten på väg till jobbet samtidigt som många resenärer som varit ute och festat ska hem. Slutligen ca 20 minuter sent kom tåget och jag kom i tid till arbetet. Det tror jag uppskattades av våra passagerare som skulle till Italien. I Rom var det riktigt härligt väder, ca 17 grader och sol.


Sen efter den flighten reste jag och min kabinbesättning som passagerare till stor Svensk stad. Vi var så trötta så vi sov den största delen av tiden men strax före landning vaknade jag till och hann ta ett kort.



Pga den otäcka  flygolyckan i Frankrike har vi redan ändrat våra regler kring piloternas möjlighet att lämna cockpit. En passagerare var nog orolig då han redan vid påstigning ville försäkra sig om våra rutiner. Faktum är  att hela händelsen känns så konstig att jag har svårt att ta in att detta verkligen har hänt på riktigt. Det är som en skräckfilm eller en mardröm...


#flyg #helga #italien #tidsomställning #sömnbesvär #resa #olycka

Av Helga - 29 mars 2015 01:58


Tio minuter kvar tills en timme försvinner - och jag är vaken. Det är svårt att sova nu när jag inte riktigt vet vart timmen tar vägen...

  

Hur som helst. Rullväskan är packad, jag ska snart dra på den blå, smörgåsen är uppäten och det blir fyra dagar "on the road".


#helga #flyg #tidsomställning

Flyg · Humor
Av Helga - 28 mars 2015 09:59


Igår hade vi en mysig kväll här hemma. Makens påsklov har precis börjat och vi unnade oss en god middag med lite vin. Det blev pepparbiff med ugnsstekt potatis, tomat- och avocadosallad, chorizo och broccoli med vitlök.



Dottern är i Finland över helgen för ett utbyte med en vän-nation. En nation är en studentklubb med anknytning till ens hembygd kan man säga och dottern är ansvarig för nya internationella medlemmar på sin nation.

Idag åkte maken till landet men jag har valt att stanna hemma och städa bl a. Imorgon ska jag upp tidigt och det lär kännas lite extra pga tidsomställningen. Hoppas både jag och tågföraren kommer ihåg att ställa om klockan.

#mat #helga #sommarstuga #finland #resa

Av Helga - 27 mars 2015 13:08


Jag har fått tips om en flygsajt som är helt ny för mig. Flygsajten heter flyg.nu och om du klickar på länken så kommer du dit och kan bedöma sidan själv. Jag tycker att sidan är både bra organiserad och inspirerande. Det finns färgbilder på sajten med motiv från flera olika populära destinationer så man blir riktigt sugen på att boka en flygresa och sticka iväg. Om det passar dig bättre så finns det även möjlighet att ladda ner en app både för iOS och Android och därigenom leta din flygresa enkelt i mobilen eller läsplattan. Detta med appar kan ju passa extra bra om du är ute på resande fot.


Sajten har en sökmotor som letar flygresor genom många välkända reseföretag som t ex Ticket, Resfeber, Mr Jet, Expedia och Sembo. Du kan se olika prisalternativ med avgång från både Stockholm, Göteborg och Köpenhamn på den första sidan. Det är även kul att se de senast gjorda sökningarna på sidan.


Jag tycker att flygjämförelsesidan ser proffsig, pålitlig och inspirerande ut. Man har bl a möjlighet att konkakta företaget via sajten och det finns även en hänvisning till facebook.


Se så ut och flyg med dig nu - att resa är bara så roligt!


 




Av Helga - 27 mars 2015 08:33



Jag njuter av min ledighet och ska faktiskt ha en extra ledighetsdag den här gången. Sen på söndag börjar jag riktigt tidigt eftersom det blir sommartid under den natten. Jag ska sova borta alla fyra arbetsdagarna men sen dagen efter så reser vi bort över påsken. Vi reser till Dubrovnik några dagar och nu hoppas vi bara att vädret blir bättre därnere - det har regnat en hel del den senaste tiden.


Idag ska jag ta med mig mina föräldrar och svärmor till ett café, bageri Brantingstorg. Det här fiket ligger vid ett stort torg där man lätt kan parkera bilen och det är inte så långt att gå...


   


#helga #resa #cafe #bageri #fika #dubrovnik

Familj · Resor · Tips
Av Helga - 26 mars 2015 10:25

När jag var ute och jobbade sist började min klocka sacka efter och det är riktigt besvärligt när tiden är väldigt viktig i flygtjänsten. Vårt mål är ju alltid att gå på tid!

Sist jag köpte en ny klocka så köpte jag två. Det var så billiga klockor på REA så nu när det ena armbandet gått sönder och den andra klockans batteri är slut så är det inte värt att laga.

Igår unnade jag mig en lite finare klocka och jag tycker den är snygg och cool. Den här var dyrare och kommer att hålla länge också.

 

Sonen är på Bali just nu och har provat på surfing. Jag surfar också men inte i havet utan på nätet   


Om ca två veckor kommer han ju hem igen och han ska flyga direkt från Bali via Doha till Arlanda. Åh vad jag längtar!

#helga #flyg #klocka #tid #resa #bali #surfa

Av Helga - 25 mars 2015 08:08



Igår kväll när jag äntligen, efter fem dagar jobb, skulle åka hem med SL-pendeln så var det tågstrul igen. Tåget var nästan en timme sent pga ett växelfel. Suck! Så där satt jag och flera andra resenärer sent på kvällen och bara väntade.


Bäst som jag satt i Sky City kom det fram en ung norsk kille till mig. Han skulle resa till Thailand imorse och sa att han var mycket flygrädd och undrade om jag kunde ge några tips om hur han skulle tänka. Jag pratade med honom länge och jag hoppas det har hjälpt honom idag när han nu är på väg. En olycka som den igår i franska alperna gör att ännu fler passagerare känner stark oro för att flyga. Konstigt nog tänker jag inte alls på att vara rädd - en yrkessjukdom antar jag.


Idag tänker jag bara mysa, iallafall på förmiddagen. Det är jag värd!


 


#flyg #flygolyckan #resa #SL #växelfel #flygrädsla

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards