Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under juni 2015

Av Helga - 25 juni 2015 18:22


Jag är igång med min sista flygperiod innan semestern. Det är jour som gäller och jobb verkar det inte vara någon brist på. Jag arbetar 32 timmar under de tre första dagarna. Just nu är det rast och vila på hotell och sen tidig start imorgon bitti. När de flesta i besättningen somnar i taxin på väg till hotellet vet man att väckarklockorna ringde tidigt imorse.

Första flighten idag var en flygning med många affärsresenärer. Full fart och fullt med folk. På hemvägen hade vi kort flygtid (40 min) och 185 passagerare som skulle serveras. En del av gästerna förstod nog inte att vi har såå kort tid på oss och satt och njöt och pratade när vi redan måste börja samla in skräpet inför landningen. Just där och då var jag glad att ha rutinerade kollegor med mig som vet hur man arbetat fort och effektivt men ändå på ett trevligt sätt.

Senare under dagen hade vi en jojkande kändis med ombord...

Här är utsikten från mitt hotellrum.

Nu trappar jag ned på bloggandet lite tills efter semestern. Hoppas du får en fin sommar!

#helga #sommar #flyg #utsikt #fartochfläkt

Av Helga - 22 juni 2015 21:03


Här kommer en hälsning från vår sommarstuga. Här har vi varit sedan i torsdags kväll. På midsommar hade vi fullt med vänner här. Vi var 16 personer som mest men vi var bara 9 som sov över. Vädret var sisådär men när man har härliga vänner spelar det inte så stor roll. Dagen efter var det myspys, promenad, finväder och goda matrester som gällde.

Här bär dottern och maken en björk som ska användas till midsommarstången. Det var vår tur att hjälpa till med förberedelserna på midsommarängen i år. Dit kom det ca tvåhundra personer på eftermiddagen.

Imorgon åker vi hem igen. Det ska flygas lite mer innan semestern startar för mig. Jag är laddad för mer ledigt helt klart...

Här är ett jättegott foliepaket vi gjorde igår till lite grillat. Innehållet var kokt färskpotatis, cocktailtomater, ruccola och fetaostsmör. Man tager vad man haver-principen på grillen.

Idag åkte jag in till Norrtälje och köpte en fläderbuske bl a. Du är alltid kul med något nytt i trädgården.

#midsommar #grilla #helga #flyg #trädgård

Av Helga - 16 juni 2015 15:43


En del av mina kollegor har oanade talanger och kunskaper. Jag tror inte många av våra passagerare skulle tro mig om jag berättade att den ena av mina arbetskamrater på flighten idag är arkitekt och att han dessutom gett ut böcker om servettbrytning. Han är dessutom vida känd för sina fantastiska pepparkakshus som han ofta gör på beställning i adventstid.


Vi har en paus från flygningar nu en stund och jag har tagit mig en avslappningsmassage i en fåtölj på trafikkontoret. Den nyaste massagestolen masserar även fötterna. Vi som går och står så mycket får ofta trötta fötter och jag kan lova att det är skönt att få fossingarna knådade.


Jag pratade nyss med dottern i telefon och nu i början av sommaren ägnar hon sig åt en intensivkurs på körskola. Under terminerna har hon inte så mycket tid till sånt så nu hoppas vi att hon ska ha ett körkort i sin hand innan höstterminen iallafall.


   


#helga #flyg #körskola #massage #utbildning



Av Helga - 15 juni 2015 09:09

En flygfri helg har jag haft och direkt efter fem dagars jobb åkte vi till sommarstugan. Där har vi fortsatt förbereda för midsommar då vi ska ha gäster.

Sen igår firade vi vår silverbröllopsdag tillsammans med ungdomarna. Vi gick på restaurang först och sen drack vi kaffe och åt kaka hemma i sonens nya lägenhet.

Restaurangen ligger precis intill Fyrisån...

Vi drack varsitt glas rosebubbel på landet under lördagen också och så fick jag ett paket av maken.

Dags att packa väskan igen nu för att sticka ut och flyga imorgon.

#helga #silverbröllop #25år #midsommar

Av Helga - 12 juni 2015 11:44


Ibland är det lite konstigt på mitt jobb. Man kan träffa en kollega som man inte sett på 10 år trots att båda jobbar heltid och sen flyger man helt plötsligt med en annan 2-3 gånger inom loppet av en månad. För ca 10 dgar sen började ett gäng nyanställda "timmisar" hos oss och jag har redan hunnit träffa en av de nya tre gånger. De andra har jag inte träffat på alls.


Gårdagskvällen blev också trevlig. Jag och mina kabinkollegor gick iväg och åt turkisk meze nära Oxford street. Först fick vi in 8 smårätter med bröd och därefter fick vi in en varmrätt. Vi valde alla heta räkor med pilaffris... Mums!


Idag är min sista flygdag - dag 5 av 5. Nu en paus och sen lite mer flyga och sen hem till kvällen - ska bli skönt att sova i sin egen säng...


#flyg #helga #flygvärdinna #london #betraktelser

Av Helga - 11 juni 2015 16:13


Nu har jag haft några tuffa flygdagar och det har bara varit tidiga morgnar hittills. Idag fick jag dock lite lön för mödan då vi kommit till London för övernattning. Jag tycker nog att shopping är ganska tråkigt egentligen så idag gick jag iväg bort från Oxford Street istället. Jag kom till Little Venice - ett område med kanaler och husbåtar. Det var så mysigt! Jag satte mig på ett café och åt lunch och bara njöt av solen och värmen och utsikten...

På väg tillbaka till hotellet gick jag in på marks&spencer ändå och det blev en somrig t-shirt och en solhatt inhandlat. Vågar man hoppas på en solig sommar och var det inte jag som tycker att shopping är tråkigt?

Lite senare i em har vi i besättningen stämt träff utanför Primark för att äta middag tillsammans. Sen blir det upp i ottan igen imorgon och och ny dag i "röret" men nu med påfylld lust och energi.

#flygvärdinna #helga #flyg

Av Helga - 10 juni 2015 13:20


Ibland får man sån lust att svara folk på samma sätt som de tilltalar oss...


Idag t ex när en av de sista passagerarna kom ombord visade det sig att han suttit vid fel gate och därför nästan missat flighten. På den flygplats det gäller görs inga utrop utan det är upp till var och en att hålla koll på TV-monitorerna själv. När han klev ombord sa han;


- Det här är ett dj...la skitbolag mm mm mm...


Jag hade god lust att svara att alla de andra 170 passagerarna kom i tid och uppmärksammade ändringen så då är det kanske du som är en d.....a skitp...


Men nä det är inte min stil och inte vårt företags stil heller   


#flyg #helga #passagerare #oförskämd

Av Helga - 9 juni 2015 17:15

Några bilder från Helsingfors...

En promenad är alltid skönt att ta efter en dag i "tuben". Senast jag var i Helsingfors var säkert ca 8 år sen så det känns kul att gå runt och kika lite. Sen har vi ätit tillsammans också ikväll på en Indisk restaurang. Imorgon blir det att ställa klockan i ottan igen så det blir till att släcka tidigt. ZZZ

Idag har det varit brist på kabinpersonal så det blev en hel del omdisponeringar dvs byte av kollegor i sista stund. Tur att man är flexibel och tur också att jag har så härliga arbetskamrater så det inte spelar så stor roll vem man jobbar med.



#flyg #helga #resa #helsingfors

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards