Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under november 2011

Av Helga - 30 november 2011 17:15

Ännu en natt på hotell men snart, snart ska jag vara ledig igen. Imorgon flyger vi bara fram till lunchtid och sen är det ledig helg för mig!!

Just nu sänds världscupen i skidskytte från Östersund på TV4. Jag flög till Åre/Östersunds flygplats nyligen och vi hade massor med skidåkare ombord, vapen i fraktutrymmena och ett finskt TV-team med oss. Vi anade att det kanske skulle vara någon viktig skidskyttetävling och nu fick jag ju svaret.

Jag har just varit ute och ätit på Harrys. Det är ganska nyöppnat här i Luleå och kanske var det därför de erbjöd 20% på barmenyn mellan kl. 16 och 18. Jag valde en Angusburgare - den var kanongod! Jag är fortfarande duktig och äter inte brödet och bara lite potatisklyftor. Mätt blir jag ändå!!

Jag råkade däremot ha en strut choklad från Åre Chokladfabrik kvar sedan födelsedagen. Godiset slank ned i rullväskan och dessa godbitar ska jag njuta av ikväll. En bit i taget... Vanilj, lingon, kaffe och rödvin heter de handgjorda pralinerna. Mums! Dagen har ju varit ganska stressig och det blev ingen riktig lunch, bara en kesoburk. Då gäller det att fylla på energintaget ordentligt -eller hur!!??

Här några Luleåbilder från i somras. Jag kan nästan inte tro att det någonsin sett ut så med tanke på dagen idag. Det är mörkt, blåsigt och vått...

Av Helga - 29 november 2011 12:45


Jag somnade sött redan 21.30 på hotellrummet igår. Sen väcktes jag av ett evigt pipande. Jag gick upp och insåg att det var mitt i natten och absolut inte dags att stiga upp än.


Vad är det som piper då?


Jo, det fanns en högtalarstation för Ipod på hotellrummet och i den fanns det också ett alarm som någon gäst före mig ställt på 00.00 Underbart!


Som tur var var jag såå sömnig så jag äntrade bara sängen igen och inom nån minut sov jag...



Av Helga - 28 november 2011 17:15


Igår flög jag hela morgonen och en bit in på eftermiddagen men jag var hemma på kvällen. Det var jag glad för med tanke på det stormiga vädret... Internet bröts hemma och var borta i stort sett hela eftermiddagen och kvällen. Men vad gör det - vi hade iaf ström. Maken lagade en god skaldjurswok till middag. Han kan han...


Nu är jag ute och flyger igen och även idag har det blåst en hel del. Särskilt mycket blåste det i Östersund när vi var där vid lunchtid. Däremot märktes det inte så mycket i luften och passagerarna har inte verkat särskilt oroliga. Däremot hade vi en hel del folk ombord till Ängelholm som inte kunnat komma ner till Skåne igår. De hade bokats om till dagens flygningar.


 

En bild från Åre/ Östersunds flygplats som jag tagit vid ett annat tillfälle...


Den här stormen heter väl Berit och det får mig osökt att tänka på Sven Melander som skojade om sin flickvän som hette Berit. Hon kallades Beirut eftersom hon var så bombad...


Vädret bestämmer iallafall såna här dagar och man inser att vi människor är rätt små när det kommer naturkatastrofer och stormar.



Av Helga - 26 november 2011 11:00


Vi tjuvstartar adventsmyset redan idag eftersom jag jobbar en stor del av dagen imorgon då det är första advent...


Lite vackra blommor...

Ljus på köksbordet...

och adventsarrangemanget för året...

Fräscht, rent, avskalat - no tjafs helt enkelt!

Lite saffransbullar...


Jag önskar DIG en trevlig adventshelg!

Av Helga - 25 november 2011 08:30


Jag har haft min elvisp i säkert 15 år och nu har den ena vispen gått sönder. Den andra vispen kommer nog att gå sönder snart men degkrokarna är fortfarande OK. Knäppt att man inte kan hitta reservdelar till elvispen eftersom det inte är något fel på själva apparaten. Vi har bestämt att den gamla elvispen får flytta till sommarstugan tills den ska gå vidare till de saligas ängder i visphimlen.


Jag har köpt en ny visp och det är stor skillnad mot den gamla - den är tystare och effektivare...


Premiär igår...


Banankakan blev god! Vi smaskade i oss en halv kaka och resten stoppades i frysen...


Vill du ha receptet; Kolla här "En annorlunda banankaka"



Idag ska här fixas och donas inför första advent. I år har jag fyra blockljus som jag tänker ställa på en bricka. Jag har köpt hjärtan med siffror på som jag ska fästa på ljusen och sen får vi se vad jag lägger mer på brickan. Mossa? Kaffebönor? Polkagrisar? Kanelstänger? Eller en ren fräsch bricka utan krafs? Vi får se vad jag får för inspiration...


Jag är ute och flyger på första advent så det mesta adventspyntet blir nog klart i vårt hus senast imorgon...

Av Helga - 24 november 2011 12:30

Jag slutade hyfsat tidigt idag och har haft bra fart sen jag kom hem. Först gjorde jag en hel kanna smoothie och två banankakor eftersom jag hade massor av halvdana bananer liggande på fruktfatet. Sen slängde jag gamla sommarblommor i utomhuskrukor som visserligen ser OK ut men som jag faktiskt ledsnat på. Sen har jag kört igång både disk- och tvättmaskin också.

Nu tycker jag att jag och sonen är värda en varsin bit av banankakan till eftermiddagsfikat!

Man kan hitta mycket roligt på youtube! Detta klipp t ex där två norska skådespelare får prova på yrket Airpurser ombord på en norsk inrikesflight. Skådespelarna är för mig kända från TV-serien Himmelblå.


Av Helga - 23 november 2011 12:00


Jag var hemma en sväng igår eftermiddag och kväll och hade då turen att få se dottern spela match. Perfekt timing!


Rosorna som jag plockade in från trädgården den 8 november hade gjort sitt nu, men ändå stod de väldigt mycket längre än köpta rosor.


Nu är jag ute på turné igen och har ännu en gång hamnat i en Norrlandsmetropol. På en flygning tidigt imorse sa jag till piloterna att det såg så mysigt ut i cockpit. Alla lampor lyste och man fick nästan lite adventskänsla. När jag kom in nästa gång hade kapten tagit sin telefon och använt en APP med ett tänt ljus. Vi skrattade så vi tjöt när han skojade om sitt nya cockpit-mys!


Av Helga - 21 november 2011 16:30

Idag har det varit en lång flygdag som började med revelj hemma kl. 04.10


Den första flygningen gick till en Europeisk huvudstad och där rådde dimma på morgonen så vi fick en ganska rejäl försening. På väg dit gick allt bra ändå men på hemvägen hade vi många passagerare som fick problem att nå sina anslutningar så då fick vi lite jobbigare... Några resenärer skulle t ex till St. Petersburg men missade dagens enda anslutning dit från Arlanda. De fick bokas om via Helsingfors och var inte så glada för det.


Sen bar det av norrut och jag har nu kommit till ett hotell igen. Nu ska jag bara slappa resten av kvällen för att orka med ännu en tidig start imorgon. En sväng på stan för att hitta en lämplig middag ska det iaf bli.


Frukost och lunch har intagits ombord idag så det ska bli gött att få sitta ner och äta den här gången


Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards