Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under december 2015

Av Helga - 31 december 2015 14:05

Jag hade en flygning söderut häromdan till en storflygplats. En familj med två söner var gulliga och vi pratade en hel del. När de steg av fick de titta in i cockpit och då fick vi veta av pojkarna att de skulle flytta till Sydafrika i två år. Vilket spännande nyår de hade framför sig

Jag har turen att vara ledig idag när det är nyårsafton. Vi ska iväg till vänner och vår traditionsenliga nyårsmiddag. Vi har alltid knyt och i år bidrar vi med förrätten. Det blir västerbottenpaj med röd lök, creme fraiche och löjrom. Mums!

Hoppas du kära läsare får ett fint nytt år 2016. Välkommen in hit för fler lässtunder när det passar dig.

#helga #flyg #resa #Sydafrika #nyår #förrätt #västerbottenpaj #löjrom

Av Helga - 28 december 2015 19:59


Mellandagsfika på jobbet också. Så tar man sig bäst runt i Skandinavien...


#flyg #helga #flygvärdinna #fika #pepparkakor #mys

Av Helga - 27 december 2015 23:34


Då var glada julen slut slut slut och flygvärdinnan gav sig ut ut ut...

Det blev en lång flygning direkt idag med passagerare som skulle ner till värmen på Gran Canaria. Det kändes ändå lite roligare än vanligt att jobba igen när jag nu varit hemma och ledig en tid.


 



Som tack för den långa dagen idag får vi en kortare dag imorgon och jag hinner ta en mellandagsfika med mamma, pappa och min syster med familj.

#flyg #helga #flygvärdinna #grancanaria #resa

Av Helga - 18 december 2015 09:23


Julen närmar sig och julskinkan och det allra mesta som behövs i matväg är redan inhandlat, för att slippa den värsta hysterin nästa vecka. I år köpte jag en Gotländsk julskinka som var av bättre kvalitet. Julkorten har gått iväg och småkakor har jag bakat. Fortsättning med julmat och bak fortsätter senare i helgen men nu har jag annat att tänka på eftersom vi ska ha middagsgäster ikväll.


Sonen åker skidor i Åre just nu och dottern har just klarat höstens stora svåra tentamen. Imorgon ska vi på julkonsert och där är dottern med och sjunger i kören. Det känns som jag skulle kunna vänja mig vid att vara ledig mer. Tiden flyger liksom iväg ändå med hemmafix och annat roligt. Nästa gång vingarna kommer på blir i mellandagarna men tills dess ska jag bara njuta.


Nu tar jag ett tillfälligt farväl och ägnar mig åt familjen ett tag. Knäcker nötter, lagar mat, lyssnar på julmusik och myser...


Hoppas du också får möjlighet att vara med några du tycker om och får en fin jul- och nyårshelg!


GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR

 

     

 

#jul #helga #ledig #julkonsert #åre #familj #ingetflygjustnu

Av Helga - 16 december 2015 09:16



När vi blev så försenade senast skulle jag ringa hem och meddela maken att jag blev sen och då sa styrman;


- Säg att han kan frysa in sufflén...


Sen när vi väl kom iväg, ca två timmar senare, föreslog jag att jag skulle ringa och förvarna och att maken kunde plocka ut sufflén ur frysen igen. Vi fick oss ett gott skratt kring den där förbenade sufflén som överhuvudtaget aldrig tillagats...

   


Idag blir det fikabesök hos mina föräldrar och en storhandling. Numer går det inte åt så mycket mat här hemma men vi ska ha gäster på fredag och så närmar sig ju julen så kylen och skafferiet behöver fyllas på.


Nu ett tips om en mångsidig kollega igen. Detta är en tjej som är har en bakgrund inom TV- och tidningsjournalistik och nu har hon skrivit en ungdomsbok i handbollsmiljö, Tebbes trubbel.

Kan man bli annat än stolt över sina fantastiskt duktiga kollegor!


 


#ungdomsbok #helga #flyg #handboll #tips #suffle #humor

Böcker · Familj · Flyg · Humor · Tips
Av Helga - 14 december 2015 14:32



Så himlans skönt... Nu efter fem dagars jobb är jag ledig igen. Gårdagens kortis blev lite längre pga tekniska problem med ett flygplan men jag var hemma strax före midnatt. Nu är jag ledig till efter jul - jag har SEMESTER. Jag känner att ledigheten är välbehövlig nu eftersom jag bara haft tre veckors sommarsemester.


Imorse kom dottern hem och åt frukost och lunchade med mig. Hon har så mycket att plugga så vi kan inte träffas så ofta just nu. Desto härligare blir det när vi kan ses!!! Sonen var visst hemma igår, när jag var ute och flög. Han skulle bl a låna vinterkläder eftersom han och några kompisar skulle åka till Åre idag.


När dottern hade åkt satte jag igång och baka. Dels franska pepparkakor (degen var förberedd) och så sirapssnittar med saffran och choklad. Dessutom plockade jag fram svarta vinbär och rabarber ur frysen och kokade saft. Lite mer mattankar blir det idag eftersom vi ska ha middagsgäster på fredag. En stund vid köksbordet med recept och kokböcker blir det.


 


#helga #baka #semester #middagsbjudning #saft #mat

Av Helga - 13 december 2015 13:47


Idag kommer belöningen för den långa arbetsdagen igår. Det blir bara en kort flygdag idag och det först senare så nu bara njuter jag av att soffmysa och ta igen mig.

Jag har faktiskt inte ens klätt på mig ännu... gäsp... vad skönt...


Tänk att man kan flyga tur och retur till Kanarieöarna på en och samma arbetsdag.


 

Finväder i Las Palmas...

 

 


Roligt flygplan...

 

 


Det bästa med den här arbetsdagen var att vi fick känna på den varma goa solen en stund på flygplanstrappan. Åh, så ljuvligt! Man vill bara ta rullväskan, trippa ned för trappstegen och smyga iväg innan nån märker nåt.


#helga #flyg #flygvärdinna #laspalmas #resa #spanien

Flyg · Resor
Av Helga - 12 december 2015 08:36


Godmorgon kära du!

Idag står det en lång flygning på schemat. Vi åker från Arlanda vid 10.00 och landar strax efter 23 ikväll.

Jag sitter nu på tåget och i påsen framför mig ligger sex nygräddade varma lussekatter som jag köpte strax innan tåget avgick. Doften... jag säger vara doften.


Så klart ska vi i besättningen ha lussekatter när vi jobbar en så lång dag.

Jag önskar dig en fin lördag!

Bilden är tagen imorse vid frukostbordet.

#frukost #flyg #helga #lussekatter

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards