Alla inlägg under september 2010

Av Helga - 12 september 2010 10:31

Igår blev det en dag vid stugan. Det var inte så fint väder men det var varmt och skönt...

Vi fick med oss sonen ut och det var nästan nödvändigt för att vi skulle orka ta upp båten - det blir för tungt att bara vara två som gör det. När båten väl var på land igen tog jag och sonen en promenad längs med havsviken, vi skördade lite ur trädgårdslandet och så grillade vi också.

Här är lite bilder från promenaden (klicka på bilden för ett större format);

Här kommer lite andra bilder från gårdagen;

Kantareller o timjan Grovsopor Mini-morötter

Inne i köket

Idag är en ny flygdag, men jag börjar inte förrän i eftermiddag så ännu har jag tid att vara ledig...

Ps. Båda ungdomarna är välbehållna efter kulturnattens festligheter. Dottern hämtades på stan vid tvåsnåret och sonen hördes av ungefär samtidigt. Han sover hos sin kompis. Ds

Av Helga - 11 september 2010 19:43

Vi har haft en skön och flitig dag på landet. Jag berättar mer om det och visar lite bilder imorgon.

Nu ska båda ungdomarna snart iväg på Kulturnatten här i Uppsala. Det blir nattpasset ikväll för oss vuxna så vi ser att de kommer hem som de ska...

En gå-bortpresent från förra helgens festligheter...

Av Helga - 10 september 2010 08:15

Idag börjar Kulturnatten i Uppsala med invigning och imorgon går evenemanget av stapeln... förra året jobbade både jag, maken och sonen som vakter vid olika avspärrningar i stan. I år vet jag inte om vi ens kommer att besöka evenemanget även om utbudet verkar vara enormt. Vi har en båt att ta upp på landet...

Jag har sovit som bara den i natt. Vi har kostat på oss nya tjockare bäddmadrasser som maken åkte och hämtade igår. Det var fantastiskt skönt att sova på dem och jag kände mig som en prinsessa på ärten men utan ärtan då ;)

Vi har köpt restaurangkuponger igen och det är oftast 2 för 1 som gäller. Vi som har idrottande ungdomar och ett flängigt liv hamnar ofta i situationer där vi behöver köpa mat på restaurang - då kommer de här häftena väl till pass. I förrgår lagade jag dock ett rejält lass med köttfärslimpa så att det skulle bli rester när jag for iväg på mitt arbetspass. Jag kan meddela att maten räckte till middag även dagen därpå. Potatisen och löken kommer från vår egen odling vid stugan och då smakar det ju så klart bäst.

Här är bilder från mitt hotellrum i Helsingfors igår...

Utsikten...

På tal om Helsingfors läser jag i DN att Finnair och Norwegian vill börja samarbeta. Som ett nålstick bara säger SAS - kanske som en fis i rymden säger jag ;)

Av Helga - 9 september 2010 17:11

Nu är jag hemma igen efter arbetsperioden. Idag ringde väckarklockan klockan 04 på hotellrummet men efter många tidiga morgnar har jag ställt om dygnsrytmen och gått i säng redan vid 21-tiden... Ganska utsövd vaknade jag 10 minuter innan alarmet gick... Imorgon, då jag är ledig, kommer jag väl antagligen att vakna vid fyrasnåret igen bara av gammal vana ;)

Här sken solen fortfarande på altanen när jag kom hem så det blev en stund därute med en kopp kaffe och morgontidningen - underbart!

Jag hade en hel del italienare med ombord på en flygning idag. Den här gruppen kom från Rom och de var så eleganta. Snygga kläder, läckra skor, fräscha i håret och roliga glasögon. Italienska storstadsbor har ofta en väldigt läcker stil... Jag drömmer ofta om att resa till Italien - när ska det bli av?

Av Helga - 8 september 2010 16:05

Jag har hamnat i ett grannland och trots att jag borde gå ut på upptäcktsfärd så struntar jag i det eftersom jag är alltför trött... Efter flera tidiga morgnar vill jag bara vila...

Jag har iallafall haft turen att komma till ett hotell som är fullbelagt pga en konferens. Detta innebär att våra vanliga rum är upptagna och jag har istället fått ett charmigt rum på översta våningen med gulliga små fönster med utsikt över ett torg. Mysigt värre!

En kollega berättade en rolig grej för mig under vår flygning idag. I Chicago har cateringpersonalen lärt sig lite skandinaviska och skriver ofta en hälsning på matfolieformarna till besättningen. De försöker skriva god tur dvs trevlig flygning. Dock har de missuppfattat det hela lite och skriver istället "God tür" dvs god dörr om man tänker tyska...

Detta hade vi väldans roligt åt!

Flyg · Humor
Av Helga - 7 september 2010 12:10

Helt nyligen hade jag en flygning där alla tre toaletterna plötsligt slutade fungera... Det är ju ingen höjdare att inte ha fungerande toaletter på ett flygplan och det var en ganska lång flygning. Som tur var hade vi en erfaren kollega som visste att man kunde hälla varmt vatten i toaletterna eftersom att problemet kan uppstå när markpersonalen glömt fylla på spolvätska. Mycket riktigt vi fick igång dem igen. Tack och lov!

Skitbra helt enkelt Toaletterna på ett flygplan bör ju fungera annars kan det bli nödigt och det är ju onödigt!!!

Här ska du få se en bild av min senaste loppisassiett som jag skrev om igår...

En Arabia-assiett tillsammans med en tallrik av okänt ursprung...

Nu blir det lunch ute i min egen lilla trädgård i solen. Låter inte det underbart så säg?

Vad gör du idag? Skriv gärna en kommentar och berätta...

Flyg · Humor · Loppis
Av Helga - 6 september 2010 18:30

Det har varit en lång flygdag idag och efter allt festande i helgen känns det riktigt mysigt att ha hamnat på ett hotellrum... Jag har just ätit middag med en kabinkollega. Jag tog en ceasarsallad och det är soligt och fint här så det var ljuvligt att få sitta utomhus.

Förutom allt festande i helgen hann jag även med en loppisrunda på Vaksala torg i Uppsala på lördagen. Där hittade jag en assiett till min nya "udda samling" av vardagsporslin. Det var en jättefin Arabiatallrik som var tillverkad i Finland. Priset blev 20:- efter prutning - det var lagom tycker jag...

Nej, nu blir det lite bloggläsning och sedan sängen... Ha en fin kväll!

Av Helga - 5 september 2010 10:58

Ibland kommer liksom allt på en och samma gång - som den här helgen - det är fest hela tiden :)

Vi var ju på en jätterolig kräft-knytskiva i fredags med grannarna iförda sverigetröjor. Vi sörplade och mådde gott hela kvällen och lekte lekar och småkikade på fotbollsmatchen.

Igår kväll var vi på en surströmminsskiva där det också var högt i tak. Vi var16 personer som all tycker om "de små sura". Alla de rätta tillbehören fanns på bordet såsom mandelpotatis, rödlök, hårt tunnbröd, öl och snaps. Det blev en trevlig kväll med diverse snapsvisor och glada skratt! Vi hade varit smarta och anlitat vår grannkille som nyligen fått körkort för hemfärden. Han kom ut och hämtade oss på bonnvischan och vi betalade honom en slant. Det var billigare än taxi men en bra affär även för grabben...

Nej, nu ska vi snart ut på fest igen. Mamsen fyller år. Hipp Hurra för dig lilla mamma...