Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under oktober 2012

Av Helga - 30 oktober 2012 14:30


Idag är jag i ett grannland och har vandrat omkring på Karl Johans gate, vid Aker brygge och har gått runt i Regjeringskvartalet. Ja, jag befinner mig  Oslo.


Igår snöade här vansinnigt mycket, villket ställde till det för flygtrafiken till/ från Gardemoen. Idag skiner solen från en klarblå himmel och här är såå vackert. Nere vid Aker brygge satte vi oss ute och åt lunch i solen. Restaurangen hade värmare på och det låg fårskinn i stolarna. Det var en helt underbar stund!


När vi promenerade omkring, jag och en kollega, fick vi SMS om börsstopp för flygbolagets aktier och visst fick vi fjärilar i magen. Vad ska detta betyda? Vartefter har jag förstått att det är så många rykten i svang om kommande åtgärder så handeln med aktierna måste stoppas. Mer än så vill jag inte kommentera det som händer inom flygbolaget just nu eftersom det bara blir just spekulationer...


 

Igår hade vi många passagerare som var oroliga ombord pga av förseningar som snövädret ställde till. Vi försökte hjälpa till så mycket vi kunde under den korta flygtiden till/ från Oslo (40 min). En dam var så stressad så hon redan innan start bad om att få syrgas. Vi sa att om du känner att du behöver syrgas så är det bäst att du inte följer med och då lugnade hon ner sig. Vi ger ju inte syrgas i förebyggande syfte utan bara i akuta fall.


Annars tänker jag mycket på mina kollegor som just nu befinner sig i New York. De har fått lämna sina hotellrum och befinner sig i ett konferensrum längre upp i byggnaden och de får inte gå ut. Jag kan tänka mig att de längtar hem till de sina just nu!


Snart ska vi ge oss av till Gardemoen igen och så blir det ännu en dag i den älskade "tuben"


 



Av Helga - 29 oktober 2012 08:38


Stormen närmar sig USA´s västkust och många flygbolag ställer in sin trafik. SAS har beslutat att ställa in sina flygningar från Norden till flygplatserna i Washington och New York idag. Hur det blir med trafiken på tisdag är inte klart. Håll koll via ditt flygbolags hemsida.


Jag ska ut och flyga idag men kommer att hålla mig kvar i Skandinavien. Efter att ha sett morgonens väderprognos inser jag att det kommer att bli en hel del regn och blötsnö på den ort dit jag ska. Jag får väl packa ner galonbyxorna...   


Igår var jag till IKEA och hjälp mig vad mycket julprylar som redan plockats fram. Det är lite lustigt att Halloween verkar ha försvunnit i stort sett i handlarnas ögon. Antagligen blev det aldrig någon försäljningssuccé med Halloween under de år man försökte etablera den traditionen så nu kör man igång julen ännu lite tidigare!?


 


Klicka här för tips för dig som vill Halloweenpynta...



Av Helga - 28 oktober 2012 10:31


Jaha, så var det det här med tiden igen då...


 


Jag började nästan stressa runt för att hinna till IKEA innan dottern ska komma hem från sin bortamatch i Östersund. Kikade så på armbandsklockan och insåg att klockan bara var 10 och inte 11 som tiden visade på köksklockan. Alltid blir det några missförstånd när vintertid/ sommartid infaller.


Vi hade grannarna här igår kväll och det blev som vanligt en trevlig kväll. En olyckshändelse resulterade i roulader och sockerärtor på duken och sås på mattan men lite gnuggande och en duktig tvättmaskin löste upp fläckarna... Maten var god (skryt skryt)  och det var verkligen på tiden att vi sågs ordentligt. Trots att vi bor så nära varandra är det lätt att bara springa om varandra.


Nej men nu är det iallafall dags att sticka till det stora gulblåa varuhuset och där ska jag köpa underlakan och små ljushållare...


Bye bye!



  

Av Helga - 26 oktober 2012 10:30

Jag har jag läst både på bloggar och på FB att det snöar/ har snöat på många håll men här i Uppsala har det inte kommit en enda flinga. Nu däremot när jag sitter här och tar en förmiddagskaffe så ser jag höstens första snöflingor här hemma.


Så här mycket snö behöver jag inte i år...

 


Jag började dagen med att se en dokumentär på SVT play - "Neurosedynbarnen fyller 50 år". Jag känner en av dem som är med i programmet så självklart intresserar detta mig. Fortfarande idag föds barn med neurosedynskador eftersom medicinen som gav skadorna fortfarande används för andra syften än förut. Dessvärre finns det många icke läskunniga i världen som kan ta dessa tabletter av misstag för att de inte förstår varningstexten och varningsbilderna på produkten där det framgår att gravida inte ska äta medicinen.


I helgen ska dottern åka på bortamatch i norra Sverige så hon får sova på hotell en natt. Sonen ska bl a vara med och ordna en mexikansk fest med sina vänner - de blir 15 personer. Maken och jag ska ha gäster på lördagen och eftersom våra gäster bor mitt över gatan så kan de bara "rulla hem" när de blir trötta på oss   


So long! Trevlig helg!



Av Helga - 25 oktober 2012 09:00


Igår läste jag ut Kajsa Ingemarssons  " Någonstans inom oss". Till en början tyckte jag att det var en märklig bok och jag var nära att lägga den ifrån mig helt men sen... bara flöt jag genom boken så fort jag fick tillfälle. Jag kan rekommendera boken till dig som känner för en lättläst och fängslande bok (om än lite annorlunda).


 


Idag ska jag gå till ett ställe som ger mig spända käkar och svettiga händer... just det tandläkaren. Blä! Wish me luck!


Ikväll blir det desto roligare då jag ska träffa tre kompisar från gymnasietiden. Vi ses inte så ofta tyvärr, men nu ska det iallafall bli av. Lite god mat och kanske ett glas vin och så blir det säkert en hel del att prata om...


Våra ungdomar gillar internationella kontakter så nu väntar vi inom de närmaste månaderna besök både från Tyskland och Italien. Det ska bli kul! Alla våra ungars vänner brukar vara härliga så nu får vi tillfälle att träffa fler fina ungdomar!!





Av Helga - 24 oktober 2012 13:30


På en av mina morgonflygningar idag var det i stort sett fullsatt och mycket handbagage som skulle in i våra "hatthyllor". Allra sist kom en man som gärna ville ha sin väska nära sin plats, 1D, eftersom han hade bråttom av sen på Arlanda. Precis ovanför platserna 1DEF förvarar vi kuddar och filtar. Jag flyttade bort några kuddar och sa;


- Vi ska se om vi inte kan ta din väska här  i "kuddrummet"   


Nu är jag hemma igen och ska faktiskt vara ledig några dagar... ganska skönt... inget stuvande av handbagage, inget kaffe eller te?, inget flängande, men sen brukar jag längta upp i luften igen...


Ps. Ibland kan man bli trött  på sk flygjournalister som spekulerar och sätter ihop gammal skåpmat och så lite skräp till en löjlig artikel. Idag t ex i DI (ingen länk eftersom DI är låst för icke-prenumeranter)  och Aftonbladet. Tydligen fanns det inget viktigare att skriva om idag!!


 



Av Helga - 23 oktober 2012 17:15


Det har varit en ny dag i "tuben". Helt klart är att det är årstiden då dimma kan ställa till det för oss. Igår var det rejält dimmigt både i London och Amsterdam och imorse slog dimman till på Gardemoen i Oslo.


Nu har vi iallafall kommit fram till vårt hotell och här är så vackert (och ingen dimma)...


 


Mitt hotellrum vetter mot en mindre hamn och utsikten är ljuvlig.


Idag hade jag ett roligt äldre par med ombord. När jag kom med vår cafévagn sa mannen att han skulle passa på och fika med muffins eftersom frun skulle bjuda.När jag senare gick med påtår sa han:


nu vill min fru ha påtår och nu är det min tur att bjuda (observera att påtåren hos oss är gratis)...


Frun tackade för påfyllningen och jag sa;


- tacka honom, det är ju han som bjuder och nickade mot mannen   


Sen när det var dags att gå av planet fastnade mannen med sin väskas axelrem i armstödet och fick backa för att komma loss. Vi skrattade och kom fram till att de hade så trevligt ombord så de försökte hitta alla anledningar att bli kvar. Vilket underbart par som bjuder på sig själva på ett så härligt sätt!


Jag hade också ett basketlag med ombord idag. Jag är ju hyfsat lång men bredvid de här grabbarna kände jag mig som en pygmé...


   

Flyg · Natur · Sport
Av Helga - 22 oktober 2012 12:30


Imorse ringde klockan äckligt tidigt (03.15) men konstigt nog hade jag fått 5 bra sovtimmar så det funkade ändå fint att jobba.


 


Nu är jag redan hemma igen och myyyser i vardagsrumssoffan med tända ljus på bordet. Morgontidningen har jag bläddrat igenom, lunch är på G och sen ska jag se Moraeus på svt play. Jag är ganska nöjd med livet,  det hörs va!?


 


Imorgon fortsätter morgonpasset med alarm vid 04.00 Sovmorgon alltså   

Flyg · Humor · TV

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards