Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under januari 2015

Av Helga - 29 januari 2015 11:08


Jag överlevde besöket hos tandläkaren och gick trallande därifrån...


Så himlans glad efter undersökning och röntgenbilder som gav godkänt utan vidare åtgärd. Jag köpte hem semlor från ett bageri. Dessutom hade jag ett presentkort på interflora så 3 buntar tulpaner för 100:- blev det också. Jihaa!


 
  

 


Sonen pratade jag med igår via WhatsApp. Han och hans kompis har nyss besökt Pai och Chang Mai och är nu på väg via Bangkok till Burma där de ska stanna i två veckor.


Dottern är i gång för fullt efter operationen (hon har tagit bort sköldkörteln). Hon har fortfarande lite svag röst men går på sina förläsningar och har t o m jobbat lite. Hon arbetar i en reception på ett arkitektkontor genom Proffice. Igår var jag till en kompis hudvårdssalong och köpte en kräm, Cicatrix, som ska hjälpa till att läka ärret på dotterns hals. Så klart vill vi ju att det ska bli så fint som möjligt i framtiden. Av en händelse hade en av de anställda på salongen gjort samma operation i sin ungdom och hennes ärr syntes knappt.


 


#helga #resa #struma #operation #sköldkörtel #tulpaner #tandläkare #semla #vardagsglädje


Av Helga - 28 januari 2015 10:00


Ibland ställs allt på sin spets på jobbet och vi får chansen att visa hur proffsiga vi är. Som igår då vi flög ned ca 170 passagerare till Göteborg. När folket började stiga av på flygplatsen hade vi 25 minuter på oss tills det var dags att avgå igen. Då ska först de 170 stiga av och vi ska städa kabinen och så ska 130 nya resenärer komma ombord och allt ska checkas inför avfärd. Exakt på tid började flygplanet taxa ut mot startbanan och vi kunde andas ut. Vi klarade det- igen!


Vi använder oss av ett smart hjälpmedel ombord. Vi har mobiltelefoner som på marken kan kopplas upp mot flygplatspersonalens radioapparater. Vi kan kommunicera med mobilerna som med en komradio. Ofta sätter vi också igång boardingen lite innan vi är klara för ombordstigning. Passagerarna får vänta nån minut eller två i gången ner till flygplanet medan vi färdigställer det sista ombord. Vi kapar en minut här och en minut där och så avgår vi enligt tidtabell för det mesta.


Mitt flygbolag var det näst punktligaste flygbolaget i hela världen 2014 enligt flightstats och det får vi, alla anställda, ta åt oss äran för.


Idag är det rast och vila - en ledig dag. Jag ska hälsa på mina föräldrar och sen blir det ett besök hos en som jag "hatar" (beror på att jag är rädd) - min tandläkare.


     


#flyg #helga #flightstats #punktlighet #flygplan #ledig

Av Helga - 27 januari 2015 11:29



Igår förmiddag var jag i Luleå och det var riktigt stökigt väder. Snön föll på tvären och vinden ven med full kraft. Jag skyndade mig bara till Åhléns och Twilfit för att köpa lite förbrukningsartiklar (nylonstrumpor, nagellack och hårtoning) och sen in på hotellrummet. Efter av-isning av flygplanet kändes det bara bra att flyga söderut igen.


 

Bild tagen inifrån hotellet genom en fönsterruta...


I New York väntas en otroligt stor snöstorm och ca 7000 flygavgångar har ställts in, så också våran flight till/ från New York idag.


Jag ville ta en bild på årets isdjur i Luleå men tyvärr var bävern helt översnöad. Här kan du läsa och se mer om årets isdjur.


Jag har haft fyra intensiva jobbdagar med ca 10 timmar per dag i arbetstid men idag har jag lugnare dag med bara en flygning på schemat i eftermiddag. Det känns riktigt skönt! Det är väl kontrasterna som gör att man uppskattar sin fritid antar jag!?



Jag avslutar med en sommarbild. Liksom för att inte glömma bort hur det kan vara bara några månader från nu...

 


#snöstorm #helga #flyg #resa #luleå #newyork #sommarbild #softa

Flyg · Natur · Resor
Av Helga - 25 januari 2015 22:50



Jag var hem och vände inatt. Vi var försenade pga att vi fick ett tekniskt problem på flygplanet på arlanda och fick lov att byta flygmaskin i ett sent skede strax före avgång. Så jag la mig vid 00.45 inatt och så var jag på jobbet igen strax före 12.00 idag. Jag hann iallafall äta frukost med maken och dottern och kolla hur dom har det hemma.


När vi fått klart för oss att vi hade ett större tekniskt problem igår hade vi redan släppt ombord alla passagerarna. Kaptenen annonserade om problemet och sa;


- Nu kan man antingen välja att bli arg för att vi har ett tekniskt fel eller så kan man välja att bli glad att vi redan har ett annat flygplan som vi kan byta till.


Det var ju sant att det var kanon att vi kunde fixa fram ett nytt flygplan så snabbt!


Nu befinner jag mig i en nordlig stad och idag har jag flugit runt inom Sverige. En av kollegorna är en kompis sedan länge. Vi bodde grannar förr innan vi flyttade till huset.

Det känns ju som ett ända långt mysigt kafferep att jobba med henne...   


Nu kryper jag ned i hotellsängen och snart, snart kommer JB - ZZZ - GoNatt!



Familj · Flyg · Humor
Av Helga - 23 januari 2015 21:58


Det är jobbarhelg och idag har jag sagt hej till åtminstone 500 passagerare.

På en av flygningarna har en familj gjort ett gott intryck på gatepersonalen och vi fick en annorlunda not på passagerarlistan. Se bara...


#helga #resa #humor #flygvärdinna #flyg

Flyg · Humor
Av Helga - 22 januari 2015 08:55


Idag ska jag skjutsa iväg dottern till en föreläsning och sen ska hon på en utställning där nya utländska universtetsstudenter deltar. Vår dotter har ett uppdrag på sin stundentnation som just handlar om ett ansvar för olika aktiviteter för internationella gäststudenter. Jag har lovat att vara "stand-by" ifall hon känner att hon blir för trött. Det här blir första dagen hon har något program utanför hemmet efter operationen.


Det har varit lite svårigheter att dricka efter operationen eftersom vätskan vill åka ner i fel strupe. Igår kom jag på att dottern skulle använda ett sugrör och då gick det plötsligt mycket bättre. Skönt!


Vi skypade med sonen igår också. Han hade varit på "Gibbon experience", vilket är ett äventyr med linbanor i djungeln i  norra Laos (länken går till bilder från google). Överskottet av intäkterna från Gibbon experience går till olika lokala projekt. Idag har sonen och hans resekompis förflyttat sig till Thailand och de skulle nu bege sig till Pai och sedan Chang Mai.


Jag bakade ett gott morots- och oreganobröd igår till middagen, klicka på länken för recept. Det bästa med brödet är att man inte behöver någon jäst men det blir ändå saftigt eftersom man använder finriven morot och yoghurt bl a.


 


Mina tulpaner har snart gjort sitt bästa men de är vackra ändå på något sätt...


 


Imorgon är det dags att dra på "den blå"  igen (uniformen) och då känns det bra att allt börjar bli som vanligt här hemma med tanke på dottern som nu tillfrisknar efter sköldkörteloperationen. När man är på mitt jobb är man för det mesta onåbar och då kan det vara svårt att koppla av om man har problem hemmavid.


#helga #flyg #mat #bröd #gibbonapor #laos #thailand #resa

Av Helga - 21 januari 2015 15:20


Detta med en blogg. Är det verkligen på riktigt eller är det bara floskler och vackra bilder? Jag tror många undrar och har fördomar kring bloggandet.


Jag har "skrivit av mig", delat med mig, skojat, fotat och etablerat kontakter här i bloggen i många år nu och jag lovar att känslan är äkta när man får läsa om en bloggväns sjukdom, sorg eller t o m bortgång.


För mig är det äkta!


Vila i frid Filifjonkan!


 


#rip #helga #bloggen #sorg

Av Helga - 21 januari 2015 10:42


Vi fick hem vår dotter från sjukhuset igår efter lunch. Vi bäddade ner henne i bäddsoffan i TV-rummet, en central plats i huset. Nattsömnen har varit god så allt känns bra och stabilt just nu.

Sist jag jobbade, i helgen, fick jag äran att fylla på kaffe till kaptenen i den här muggen. Visst smakar kaffe bättre i en porslinsmugg än i en mugg av papp!? Sen är det ju en smaksak om man vill dricka ur en Brynäsare eller en Skelleftare...

Jag är ingen hockeynörd men med en pappa från Skellefteå är det ju så klart Skellefte AIK som gäller om det nu är nåt som gäller.



#helga #flyg #fika #hälsa #sköldkörtel #humor #hockey #idrott

Familj · Flyg · Humor · Hälsa · Sport

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards