Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under december 2014

Av Helga - 29 december 2014 14:13



Idag planerar jag vår uppgift till nyårsafton. Vi ska, som vanligt, på knytkalas med vänner och blir ca 15 personer. Vi ska fixa fördrink, tilltugg och champagne. Det blir tunnbrödsrullar med parma och parmesan, baconlindade dadlar och smördegsstänger med parmesan och sesamfrön. Jag håller också på att baka fler tekakor idag. De passar att äta tillsammans med julskinkan.


Igår hade vi en större middag hemma hos mina föräldrar och vi var tre systrar (av fyra) med familjer som var där, sammanlagt 17 personer. Min uppgift var att göra förrätten och det blev en italiensk delikatesstallrik.


 


Imorgon ska jag iväg och flyga en sväng och det var väl en tio dagar sen sist nu. Det kan bli lite segt att vakna  när jag vant mig vid sovmorgnar. Ska iallafall bli kul att träffa lite kollegor och passagerare igen...


#helga #snurra #italienskt #middag #familj #nyår #fördrink #plock #flyg



Av Helga - 28 december 2014 13:23


Jag njuter av min semester som lunkar på i lagom takt. Vi har firat jul med släkt och familj, byggt pussel, fyndat på mellandagsrean, promenerat mm


Min systers prydnassaker. Vi firade jul först hos min mans syster och sen hemma hos min syster.


Den här bilden tog jag igår under en skymningspromenad...

 


Imorse när vi åt frukost skypade vi med sonen som fortfarande är i Vietnam. De reser runt med buss eller moped och verkar ha det bra! Julen firades med en grillfest och nu ska de fira nyår i Hanoi. Sen reser de mot Laos, Thailand, Burma och Indonesien.


Ikväll ska vi äta knytmiddag tillsammans med min familj och vi blir 15 personer. Jag ska stå för förrätten och tänkte servera en italiensk delikatesstallrik med olika salami, mozarella, ugnsstekt broccoli, marinerad kronärtskocka mm. Det funkar bra eftersom vi har en vegetarian och en vegan i sällskapet - då tar jag bara bort det som inte passar för dem att äta.


#mellandagar #familj #jul #middag #knyt #helga

Av Helga - 18 december 2014 19:21


Nu njuter jag i fulla drag...


Lediga dagar ligger framför mig och det blir inte mycket jobb under den närmaste tiden. Idag har jag varit och handlat och förberett mig för en tjejmiddag som jag ska ha här hemma imorgon.


Maken har skolavslutning imorgon och dottern hade sin sista föreläsning idag så nu får vi umgås alla tre under julen. Sonen har jag hört av idag och han och hans kompisar har varit på äventyr med dykning och klättring vid vattenfall i Vietnam. Det var lika bra att jag inte visste vad han skulle göra förrän efteråt.


 

Idag fick vi lite snö...

 

 

 

En stor Uppsalakula från butiken Mamsell K. Vi fick denna av våra vänner som kom över på middag i lördags.


En promenad blev det också idag och vi har bestämt oss att håll igång under ledigheten. Jag vet inte om det blir så mycket aktivitet här i bloggen under julen så för säkerhets skull vill jag passa på att önska dig en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR.


 



#jul #advent #familj #vietnam #äventyr #dammiddag #softa #ledig



Av Helga - 16 december 2014 13:43



Nu känner jag hur tomtenissarna snart börjar kika fram, hur granbarren kommer att dofta gott och att risgrynsgröten ska puttra på spisen. Jag ska bara iväg på en kort flygturné till men sen...


... är jag ledig i elva dagar... det ska bli såå skönt! Jag har inte haft mer än tre sommarveckor ledigt och det var i juni och efter det har jag jobbat på.


 

Julpusslet har kommit fram...



Igår flög jag med två unga kollegor som jag faktiskt aldrig sett förut. Det är ju lite märkligt på mitt jobb att vi är så många att vi faktiskt inte känner alla. Passagerarna brukar fråga om vi arbetar ihop ofta och blir förvånade när de får veta att vi ibland inte setts på flera år eller kanske aldrig flugit tillsammans förut. Trots detta faktum så fungerar det i stort sett alltid jättebra ombord.


Igår kväll när vi landat efter en tolvtimmarsdag hade kapten ganska bråttom hem. Jag och styrman stannade kvar och såg till att allt blev avslutat och tyckte att kapten kunde få sticka eftersom han skulle iväg på semester till Thailand nästa morgon (läs idag). Ombord hade vi en så otroligt söt man som skulle hämtas av swedavias assistansservice. Mannen var 98 år och reste med sin dotter. Assistansen blev lite sen (eftersom vi landat före tidtabell som vi ofta gör) och den gamle mannen var så förundrad över att hans hjälp inte stod på plats direkt. Jag erbjöd mig att följa med dem upp i terminalen så mannen kunde få gå på toaletten. Medan vi väntade utanför, jag och dottern, så kom assistanskillen med en rullstol så att den söte mannen kunde få hjälp ut ur terminalen.


Ja, tänk så många olika människor och öden jag får möta på jobbet!


#flyg #helga #98år #semester #thailand #resor #resa

Familj · Flyg · Resor
Av Helga - 14 december 2014 12:58


Det har varit en härlig helg med mycket umgänge.


I torsdags var vi ju ute på restaurang med en amerikansk släkting som var i stan på en kongress. I fredags hade vi glöggknyt hemma hos våra grannar och vi var runt 12 personer från gatan. På lördagen hade vi gäster över på middag. Jag hade gjort en buffé med en hel del olika rätter. Till fördrink blev det glögg och till efterrätt hade vi rabarberglass med jordgubbar. Riktigt kul och trevligt alltihop men lite för trött blir man när man inte vilar tillräckligt på ledigheten.


 

Strax innan gästerna kom i lördags...



Nu är jag ute på tur igen och ska jobba fyra dagar till innan min julledighet börjar. Idag hade vi ett par med oss ombord och vi hade blivit varskodda av mannen redan inne i terminalen att han ville överraska sin fru. Vi hängde med på hans idé och hon blev riktigt glad! Sånt är så kul, när man kan glädja några resenärer lite extra. Vi hade också en väldans massa försäljning av parfymer och presenter på vår ena flight - det märks att det snart är jul! Många uppskattar att kunna handla ombord och slippa tänka på det sen när de är hemma.


Just nu är jag på hotell och ser en dokumentär om Tsunamin - det är väldigt intressant! Ska släcka snart för att sticka iväg imorgon förmiddag igen.


Hej hopp!


 



Av Helga - 12 december 2014 08:52

Pga Telias problem med cyberattacker mot deras servrar kommer jag inte ut på internet via bredbandet. Det har strulat flera dagar nu.

Igår kväll träffade vi en släkting från USA som är i Uppsala på en kongress. Vi mötte henne på hennes hotell och gick sen till restaurang Plock och åt några smårätter och drack ett glas vin. Efter det gick vi till stora torget i stan och tittade en stund på sändningen av musikhjälpen. Självklart har vi betalat in pengar till insamlingen som ska hjälpa till att stoppa spridningen av HIV.

Idag flyttar våra närmaste grannar till stan. Det är ett äldre par som bott här sedan vi flyttade hit 1997. De har alltid varit otroligt fina och gulliga. Vi kommer verkligen att sakna dem. Just nu står en stor flyttbil här utanför och plockar med sig alla deras saker och möbler. Snyft...

In flyttar ett yngre par med en ett-årig baby. Jag känner mannens pappa faktiskt och vet att detta också blir bra grannar!

Här på bilden står min dotter och vår släkting framför buren på stora torget. Släktingen är typ en syssling till mig på min farmors sida. En av min farmors syskon emigrerade till Amerika och det har blivit många släktled på andra sidan Atlanten. Vi följer gärna tv-serien "allt för Sverige"och tänker på vårt arv.

#arv #usa #telia #problem #helga #plock #restaurang #emigranter

Av Helga - 11 december 2014 12:19



Det är mycket nu...

Jag har jobbat som en tok i fem dagar och nu på ledigheten ska jag fixa inför en middagsbjudning vi ska ha på lördag. Mat ska inhandlas och lagas och så ska det städas också förstås.


Igår fick jag iallafall en paus på arlanda och fick tillfälle att mysa lite.  Julpyntade granar fanns på väg in i Sky brigde mellan terminal 4 och 5.


Jag köpte nya uniformsstövlar och fick en bra crewrabatt.

 

Sen tog jag en fika på RC Chocolat med kaffe och kardemummabulle. Mmmmmm...

 


#fika #arlanda #rcchocolat #skybridge #skycity #gäster #middag #helga #flyg 

Av Helga - 9 december 2014 18:07


Mycket jobb är det den här arbetsperioden. Jag har bara en timme tillgodo av det maximala antalet timmar man får ha schemalagt.

Idag har jag varit på kurs hela dagen och satt faktiskt inte så långt ifrån området som var avstängt i utrikeshallen pga ett bombhot.

Nu på bussen hem. Jag har mat i en plastkasse och så ska jag vara tillbaka på arlanda igen om 13 timmar. Bara hem, äta, se tv, sova och så nya tag igen.



Ser på instagram att sonen nu kommit fram till Vietnam.

#resa #bombhot #helga #vietnam #flyg

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards