Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under juli 2015

Av Helga - 31 juli 2015 10:10

 Igår flög vi till en ö i Medelhavet och nu tror jag nästan att jag blivit synsk...


Varför undrar du?


Jo, på morgonen tänkte jag intensivt på en bekant som jag vet brukar tillbringa mycket tid på ön i fråga. Sen när vi ska flyga hem från ön, vem tror du dyker upp på flygplanstrappan om inte just den där bekanta som jag tänkt på...

Jag tror jag ska bli spågumma i mitt nästa liv   


 


Idag hjälper vi dottern att flytta till ett studentrum inne i stan. Det är möbler, kläder, böcker mm som ska köras i bilen. Väl där möter en vän upp som får hjälpa till att kånka. I eftermiddag ska vi ta en fika hela gänget i hennes nya rum.


Här hemma blir det nog ganska tyst nu när sonen flyttat till egen lägenhet (i juni) och dottern dragit. Kanske blir det konstigt, mystiskt, skönt eller en blandning av alltihop!?


Häpp!




#ungdomar #malta #spågumma #flytta #flyg #resa #helga

Familj · Flyg · Humor · Resor
Av Helga - 27 juli 2015 17:45


Den nya arbetsperioden började i söndags och består av fem dagar med tur- och returflygningar till olika medelhavsstäder. På söndagen checkade jag in 06.20 och resten av dagarna börjar jag runt kl. 05.00 Det är fullsatt, det är full fart och det är roligt! Jag gillar vanligt folk som är ute och reser. Idag t ex var det en liten kille som tappade en tand ombord. Vi la den i ett plastglas så han kunde ta med den hem om han ville.


På en flygning var det en tjej som var rädd att missa sitt tåg till Gävle och både jag och min kollega pratade med henne om alternativa sätt att ta sig dit - istället för SJ-tåget. Det går ju pendeltåg till Uppsala och sen ett annat pendeltåg till Gävle. Vi pratade rätt mycket om just Gävle.


Efter ett tag var det annan passagerare (engelsktalande) som satt alldeles intill som sa att han visste att vi svenskar är frigjorda och så men undrade liksom ändå varför vi svor så mycket. Vi fattade ingenting!!!??? Men så fick vi förklaringen...

Han trodde Gävle var ett svärord   


 


#helga #humor #resa #svärord #flyg

Flyg · Humor
Av Helga - 27 juli 2015 17:30


Jag har haft tre lediga dagar och då reste vi till Hälsingland och vår släktgård. Det var jag, maken och dottern som reste iväg och sonen höll till på Ios i Grekland istället. På gården var också mina föräldrar och min yngsta syster

Vi hade tur med vädret och kunde göra mysiga saker. Här är en bild från Växbo kvarn...


Detta är min strömmingstallrik från restaurang Albertina som ligger utanför Söderhamn, precis vid havet. Se på bilden nedanför vad vackert det är...

Vi åkte också till Hembygdsgården och Majas café i Rengsjö och Lanthandeln Café i Växbo. På det sistnämnda stället gör de sin egen  glass och bara det gör stället värt ett besök men kolla inredningen... Kan man bli annat än sugen på en fika och lite shopping?

 


#helga #hälsingland #resa #sverige #cafe #fiskrestaurang

Av Helga - 22 juli 2015 11:59


Kontraster kontraster. Det var inte länge sen jag strulade runt på landet och så nu helt plötsligt vaknar jag i en pulserande huvudstad.

Det blev frukost först med en stor latte, mango och yoghurt. Sen en snabb promenad...

Om en timme ska vi tillbaka till flygplatsen och så väntar en ny flygeridag.

#flyg #london #resa #helga

Av Helga - 21 juli 2015 00:08


Idag var det den första flygeridagen efter semestern och gissa om det var ett rejäl start. Sommaren är i full gång med många familjer, äldre, handikappade, bebisar, ensamåkande barn mm mm


Här några av dagens händeslser;


Ett par småkillar (ca 8 år) satt med benen på sina bordsbrickor utan att någon förälder sa till - så det fick vi göra.


En mobil kom farande längs med golvet efter landning och jag lyckades stoppa den med foten. Kollade betalkorten i mobilfodralet och kunde identifiera vilken passagerare som tappat den. Han hade inte märkt nåt.


En kvinna med två småbarn skulle ha assistans för hon hade svårt att gå i trappor. Hon hade med sig 5 otroligt tunga väskor ombord och ville ställa dem på rad ett för att slippa bära dem genom flygplanet. Vi hade ett fullt flyg och vi tar inte bagage på rad ett så det blev NO NO på den.


En man hade blivit lovad lunch ombord på vår inrikesflight av markpersonalen men vi har inte något sådant utan säljer snacks. Han var rätt förbannad men när han gick av hade vi lyckats vända honom.


En flicka fyllde 11 år och vi blev ombedda att annonsera om det i högtalren. Det gjorde vi och hela hennes famillj blev jätteglad!


En kvinna var irriterad då hon tyckte att hon betalat så mycket för att flyga t/r Sydamerika och ville sitta i vår affärsklass. Det får man bara göra om man bokat en biljett i affärsklassen så det blev NO NO på den också.


En kille stod upp när vi taxade in mot gaten på arlanda. Det får man inte göra så då fick vi ropa till honom att sätta sig ned med säkerhetsbältet på.


En lite baby på ca 1 år ville inte sitta fastspänd utan skrek hela tiden när bältet var på.


Ett ensamåkande barn vägrade ha på sig sin väska som ska hänga runt halsen så att vi ska se direkt att det är ett barn som är ute och flyger ensam. Väskan åkte på till slut efter operation övertalning.


Vi fick ett sent flygmaskinbyte på en av flighterna vilket resulterade i att vi måste få nya cateringvagnar. Det finns olika sorters kök i olika flygplan. Detta gav en försening på ca en halvtimme eftersom cateringbilen var tvungen att åka in och byta vagnarna och lasta om.


Ja, det var ett axplock av alla händelser idag -Inte en lugn dag direkt. Imorgon blir det nya äventyr och då får vi se vad som händer och sker. När du läst det här tror du kanske att allt strular men så är det ju absolut inte. Vi får många glada skratt och leenden och det gör vår dag så mycket lättare.


 


#helga #flyg #semesternärslut #betraktelser




Av Helga - 19 juli 2015 22:13


Imorgon kör det igång igen - flygeriet. Nu blir det lite mer ordning på livet med fasta tider att passa. Väskan står packad i hallen och skorna är putsade.

Bilden här är från en stund med vänner inne i Norrtälje i veckan. Det blev bl a lunch på café Landkrabban.

Här har vi varit ute och plockat svamp. Det fanns en hel del kantareller att plocka men det gällde att vara snabb eftersom även mördarsniglarna verkar gilla svamp.

#helga #flyg #svamp #norrtälje

Av Helga - 15 juli 2015 11:24


Sommaren fortskrider och jag gillar det stillsamma livet på landet.

Fina miljöer, fiske och bär gör mig glad!

#sommar #semester #helga #fiske #bär #norrtälje

Av Helga - 9 juli 2015 19:20


Jag är hemma i stan nu två dagar. Jag åkte hem för att fira eller deppa med dottern. Det blev till att fira då tösabiten efter en intensivkurs lyckades ta körkortet. Teorin klarade hon i måndags och körningen klarade hon  igår. Hurra!

Idag och igår har vi varit på Ikea eftersom båda ungdomarna har/ ska flytta och behöver diverse grejer. Sonen köpte en bokhylla bl a...

Idag när jag kom till hans lägenhet hade han redan monterat hyllan med viss hjälp av en kompis. Jag hjälpte honom att sy upp lite gardiner och fick en fika som tack för hjälpen. Dottern, som flyttar till studentrum snart, köpte två korgstolar, en matta, ett bord och en hel del annat smått och gott på det stora varuhuset.

Lite senare kom min syster och min pappa förbi på lunch innan pappa skulle på en undersökning på sjukhuset. Det blev sommarmat med lax, ägg, potatissallad och grönsallad. De behövde verkligen en paus efter att ha kört direkt ner från Hälsingland.



Imorgon bär det av mot stugan igen - nu tillsammans med svärmor. Vi får hoppas att metrologernas prognos för helgen stämmer. Det ska visst bli hyfsat väder lördag / söndag!?

#helga #körkort #sommarstuga #ikea #lunch

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards