Inlägg publicerade under kategorin Resor

Av Helga - 18 december 2018 09:59

Ett år har gått sedan mitt senaste inlägg och jag inser att tiden går fort.

I mars i år fick mina föräldar, efter mycket arbete från oss barn, flytta till ett boende för dementa. Det var hög tid för det eftersom även min pappa blivit sämre. Det känns skönt för oss att veta att våra föräldrar har det bra och blir omhändertagna på bästa sätt. Vi hälsar på ofta och oron kring vardagen I hemmet är borta.

I år firar vi jul med båda våra barn och dottens pojkvän. Vi hinner också träffa syskon, föräldrar m fl. på julafton. Flera dagar efter julafton fortsätter firandet med olika konstellationer. Sen på nyåret åker dottern och jag till Madeira en vecka. Det ska bli skönt och roligt.

Nu vill jag önska dig en God Jul!

#helga #godjul

Av Helga - 15 november 2016 09:08

Ett ord eller två från mig...

Allt är bara bra men jag jobbar mycket. I helgen t ex var vi utlokaliserade till Kalmar där vi flög en charter till Kanarieöarna bl a på lördagen. Vi var bara kvinnor i besättningen från kaptenen ner till den yngsta kabinanställda, ganska coolt!

Bild från Kalmar hamn...

Till våren går jag ned till 80 % tjänstgöring och det ser jag fram emot. Det som gör att jag har svårt att hinna med allt i vardagen är den privata situationen då mina föräldrar behöver mer hjälp just nu.

Ha det gott tills vi hörs härnäst...

Av Helga - 19 september 2016 08:36

Det blev fullt med jobb resten av arbetsperioden. På lördagen hade vi på flygbolaget en stor dag. Det var exakt 70 år sedan SAS första flygning. Det var en flight till New York som tog 25 timmar, med tre mellanlandningar.

Jag tog med mig en uniformsjacka från förr till jobbet. Den tog jag på mig när jag skulle gå med försäljningsvagnen. Jag tog mod till mig och annonserade om bolagets födelsedag och om uniformen som vi bar 1983 till 1999. Uniformen var designad av Calvin Klein. Många passagerare tyckte att det här var kul och ville berätta om minnen från flygets historia.

#flyg #70år #historia #uniform

Flyg · Minnen · Resor
Av Helga - 9 september 2016 16:23

Man kan lätt säga att det växlar. Igår sov vi i Kiruna och idag har vi kommit till det Danska samhället Glostrup.

I Kiruna gick jag en promenad och fikade på café safari. På cafe'et jobbar en klasskamrats son och honom fick jag tillfälle att hälsa på. Sen på kvällen åt besättningen tillsammans på Kirunas bästa thaimatsrestaurang.

Nu är vi i Danmark och vi skulle egentligen bo inne i Köpenhamn. Tyvärr var alla hotell fullbokade pga en stor läkarkongress så det blev övernattning i samhället Glostrup för oss istället. Det känns ändå för kul för det är inte så ofta vi sover över utomlands alls.

Imorgon flyger vi en charter till Turkiet och direkt efter det ska jag och maken på middag. Ett glas vin och sen ligger jag nog i en soffa och sover...

#flyg #helga #Kiruna #Danmark #glostrup #thaimat

Flyg · Resor
Av Helga - 24 augusti 2016 10:10

Just nu är jag väldigt förväntansfull eftersom jag har en liten resa på gång i september. Jag hade semester redan i juni och bara tre veckor ledigt, så nu känner jag stort behov av en avstickare på några dagar. Resan går till en huvudstad i Europa och jag lovar att berätta mer om den resan senare - vilken cliffhanger va!? Jag har tänkt mig att åka tåg, en eller två dagar, till en mindre fiskeby lite utanför den stora staden. Detta för att njuta av havet och förhoppningsvis det fina vädret. Kanske blir det en hyrbil istället, ibland är ju det så mycket enklare att köra precis när man själv vill och inte passa tidtabeller.

Dottern och hennes pojkvän har nu kommit fram till Irland nu, som också är ett land perfekt att upptäcka med hjälp av att köra egen bil eller hyra bil. Det är så mycket vackert att se och upptäcka på Irland och kör man bara lite utanför Dublin så får man se så mycket mer av landet. Jag har varit på Irland några gånger genom jobbet och en av gångerna åkte vi ut till den lilla fiskebyn Howth och dit var det bara ungefär en timmes resa.

Nu har jag redan landat för dagen efter en kort nattvila på hotell i södra Sverige. Jag ska använda dagen till att träna och träffa mina föräldrar så nu får jag sluta drömma om resor...

#helga #resa #hyrabil #sponsrat #irland

Av Helga - 23 augusti 2016 10:04

Igår fick jag eld i baken under min jourtid. Jag fick ett samtal från trafikkontoret och efter det hade jag en kvart på mig innan jag måste sitta på bussen mot stan och arlandatåget.

Jag och min besättning hade fått en slinga som normalt sett går från Köpenhamn. Vi fick ta oss ut till ett flygplan som stod ute vid hangaren. Markpersonalen drog fram en något skakig trappa och vi fick gå ombord. Piloterna skulle flyga ner flygplanet med bara oss i kabinbesättningen ombord. Sen blev det en kort flight från Köpenhamn tur och retur och sen tillbaka till Arlanda igen - allt i samma flygplan. Många flighter från Köpenhamn ut i Europa är mycket korta så även denna. Vi hade en helt full kabin som på 40 minuter skulle serveras och självklart fixade vi det...

Har man spikskor så har man...

Idag är det jour igen om en timme och då får vi se hur dagen blir.

Idag åker dottern iväg igen. Hon och hennes pojkvän ska vara några dagar på Irland. I lördags hade vi iallafall en riktigt mysig dag och hela familjen var samlad. Några goda vänners dotter gifte sig och vi var med vid vigseln och ett mingel efteråt. Sen gick vi på restaurang på kvällen hela familjen tillsammans med ett par som vi känner sedan länge. Det är jättekul när alla kan samlas...

#helga #resa #jour #irland #flyg

Familj · Flyg · Resor
Av Helga - 18 augusti 2016 12:07

Jag flög en specialcharter sist jag jobbade. Det var alltså ett företag som hyrt hela flygplanet, men på hemvägen skulle planet gå som en vanligt med en helt fullbokad flight.

På nedvägen skulle vi bjuda alla de resande på mat och dryck utan kostnad  (141 st). På hemvägen skulle vi bjuda våra PLUS-passagerare på mat/ dryck och sälja till resten. Problemet var att vårt cateringföretag inte verkade ha förstått att vi hade betalande passagerare på hemvägen så de hade missat att lasta snacks bl a och en sån enkel sak som kvittorullar. Alla våra betalapparater fick slut på kvittorullar och där står man...

... Tills jag kom på att jag hade en extra rulle i min väska och då visade det sig att en annan i kabinpersonalen också hade en i sin väska. Det kallar jag rutin. Vi som hade jobbat längst på företaget hade med oss reserv-kvittorullar. Det kan verka som en lite skitsak men utan kvittorullar blir det svårarbetat när passagerarna vill betala med kort.

Specialchartern var iallafall väldigt kul att göra. Resenärerna kände varandra och det var glatt och ganska högljutt. När vi skulle tacka dem för resan och önska dem på återseende lyckades jag göra det på destinationens språk. Dovidenja!

#flyg #helga #Kroatien #dubrovnik #charter

Flyg · Resor
Av Helga - 15 augusti 2016 02:47

Jag var ute och gick en rask promenad tidigare idag. Jag lyssnade på ett nedladdat sommarprogram i min mobil. När jag började närma mig vårt hus mötte jag en gammal farbror som började prata mig.

Han sa; Du går åt fel håll.

Jag frågade; vilket håll ska man gå åt då?

Han svarade; Man ska gå mot solen som jag gör...

Jag tyckte nästan att det var poetiskt men genomförbart är det ju knappast iaf inte om man ska kunna komma hem igen inom rimlig tid.

Nu har jag varit ute och flugit sedan i eftermiddags. Vi har flugit en specialcharter, dvs en flygning som chartrats bara för ett och samma företag. Det var som ett ändå stort barhäng hela vägen fram till vår destination.

Därför är det nu underbart att sitta med tända ljus och varva ner. Imorgon börjar jag sent så det blir sovmorgon. Hurra!