Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under januari 2012

Av Helga - 31 januari 2012 10:00


Finnairs cabincrew måste haft extra tid att träna på sin Bollywood-dans - det ser roligt och proffsigt ut!!!


Idag checkas min "elev" ut men jag tror inte vi försöker oss på något dansande just idag. Vi har fullt upp med att göra det vi ska göra ;)


Flyg · Humor · Kultur
Av Helga - 30 januari 2012 11:30


I lördags var vi bortbjudna på middag hos vänner och det är ju aldrig fel. Vi åt och drack gott och deras myndiga son var gullig nog att köra oss både dit och hem eftersom de bor en bit ut på landet...


Sen blev det ett nytt arbetspass med start igår. Jag och min "elev" gör nu våra sista tre dagar tillsammans och sen är han klar för att flyga runt på egen hand. I natt var vi på övernattning utomlands - synd bara att stoppet var så kort att vi bara såg flygplatsen och flygplatshotellet. Imorse fick vi gå hem direkt efter ankomst till Arlanda pga den korta nattvilan. Jag tror att jag ändå fick ca 5 timmars sömn.



 


Jag blir inte förvånad när jag läser nyheten om Ryanairs sätt att hantera sina passagerare i samband med förseningar etc. Synd bara att folk inte förstår att det kan bli väldigt dyrt att köpa billiga biljetter med Ryanair.


Idag är här kallt men vackert - ack så vackert! Det får nog bli en promenad om en stund..


Här några vinterbilder från Mälaren - bilderna tog jag vid ett annat tillfälle...

  

 

Av Helga - 27 januari 2012 13:00


En del dagar serverar jag och småpratar med kändisar, upplever drama på högsta nivå och andas ut när folk överlever trots att man tror motsatsen.


Andra dagar, som idag, är jag på låg nivå. Både pga det faktum att jag är på marken och pga min dåliga humor.


Idag har jag dammsugit och dammat- damn good!

Idag har jag skurat golv - Nu blev du golvad va!?

Idag har jag städat toaletter - Skitbra!


Hm, som sagt, låg nivå på detta...

 

Nu snart till affären för att handla hem lite gott till kvällens middag!


Nu en rolig bild;


Så här kände jag under den sista flygningen inför ledigheten... 


 



Av Helga - 26 januari 2012 09:15

Nu är jag och min "elev" lediga några dagar innan vi ska ta itu med de sista dagarna på hans lärotid. Om tre dagar är han flygfärdig och jag hoppas att allt ska gå bra även då! Nu känns det underbart att bara vara hemma och vara med familjen så mycket som möjligt!

 


Nu är det svåra tider igen på flygbolaget och det ska sparas pengar. Våra fackliga förhandlingar handlar om att skära ner/ frysa löner och arbeta hårdare - det känns inte så kul! Men så ser väl samhället ut i stort!?


Ibland blir det mer drama ombord än man önskar. En händelse ombord igår medförde att vi fick göra en prioriterad landning på Arlanda och ambulans väntade på oss vid gaten. Det var ganska svårt att slappna av och somna igår kväll efter detta. Tankarna for i huvudet. Mer än så kan jag inte skriva om detta...

Av Helga - 25 januari 2012 10:15

Igår sändes en repris av Guldbagge-galan. Det var lite småmysigt att krypa upp i soffan och mysa mitt på dan innan jobbet kallade. Sven-Bertil Taube fick stående ovationer när han skulle ta emot sitt pris. Jag har haft med honom ombord flera gånger och han är fantastiskt vänlig och artig... Jag kände en liten tår i ögonvrån där vid TV-skärmen.


Idag är jag och min "elev" ute på äventyr. Det är adeptens första hotellövernattning sedan han började jobba för flygbolaget. Vi har stämt träff i receptionen om en stund och vi ska gå ut och titta på stan här i norr och äta lunch tillsammans innan dagen i "tuben" börjar igen. Här är kallt så jag är glad att jag tog med mig varma kläder.


Jag läser om en solstorm som bl a påverkat flyget till och från USA. Ja, det kanske blir som snöstormar och solkurvor som stör SJś trafik?? Det låter ju bara lite coolare att säga att förseningen berodde på en solstorm.


Frukostbuffén här på hotellet missade jag helt idag eftersom jag behövde sova ut efter en sen landning igår kväll. Tur att Scandichotellen har en liten butik i entrén så man kan köpa sig en macka och en kopp kaffe om man vill.

Flyg · Humor · kändisar · Nyheter · TV
Av Helga - 24 januari 2012 09:15


Det finns otroligt mycket säkerhetsregler kring mitt arbete och igår när vi hade ett markuppehåll i en stor Europeisk huvudstad stod jag och kontrollerade alla från cateringföretaget och städningen som skulle komma ombord på flygplanet. Vi tittar på allas legitimationer så att det inte kommer ombord obehöriga personer. En mörkhyad man visade inte sitt leg direkt så jag bad att få se det. Då pekade han på sitt bröst där han hade en "knapp" (brosch) med en bild av USA´s president Barack Obama.


Vi skrattade så vi tjöt!


Min nya "elev" har haft det lite jobbigt att komma in i arbetet ombord beroende på åksjuka. Det är faktiskt väldigt vanligt att man mår pyton under den första tiden som kabinpersonal. Igår vände det till slut och flygningen fungerade mycket bättre! Det känns skönt! Idag ska vi ut på tur igen och min adept ska för första gången få packa sin rullväska för nu ska vi på övernattning i norr...

Av Helga - 23 januari 2012 10:30


Igår landade jag sent efter en Europaflygning med min nya "elev". Tack vare att dottern hade sovmorgon fick jag också sovmorgon. Iallafall sov jag tills grannens småbarn kom ut och började bråka utanför oss på väg till dagis/ skola. Vi har nya tillfälliga grannar. De hyr grannhuset under ett halvår och våra ordinarie grannar bor utomlands. Jag har inte hunnit hälsa på dem ännu - jag vet bara att de har högljudda barn...   


Igår hade jag med mycket känd politiker ombord. Personen i fråga hade med sig sina livvakter också. Min adept tyckte det var häftigt att ha fått servera en så känd person.  Som du kanske kan förstå var det inte Håkan Juholt - han är nog hemma i Oskarshamn nu.


Vi hade också med en familj med två småbarn - de var såå söta. Den ena killen var runt två år och han pratade och var väldigt charmig. När de skulle gå av frågade mamman;


- Ska du inte säga hej då??


- Nää, svarade grabben.


Vi skrattade gott!! Sen fick han komma in i cockpit en stund innan han gick av - det var populärt!


 


Av Helga - 22 januari 2012 09:45

Då blev det då äntligen av... resturangbesöket med familjen för att fira dotterns födelsedag. Vi gick till ett italienskt ställe här i Uppsala som heter Il forno a legna.


Vi åt fyra helt olika rätter... Ungdomarna åt oxfilé och lammytterfilé och maken tog skaldjursrisotto. Jag åt bara en soppa eftersom jag var rätt så proppad efter släktfikat. Allt var gott!!!


Släktfikat var också lyckat och vi hade hembakta bullar, en chokladsockerkaka med vit choklad ringlad över och två sorters småkakor. Tårtan hade maken varit och köpt eftersom jag var ute och flög på förmiddagen.


Sonen har pratat om att han köpt en finkjorta med manchesterknappar på Sri Lanka. Igår fick jag se vad han handlat. Det VAR en finskjorta med den hade inte manchesterknappar. Däremot var det manschettknappar till skjortärmarna.    Hahaha... så tokigt det kan bli...



Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards