Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under april 2012

Av Helga - 30 april 2012 10:15


Nu ser jag på hotell-TV:n hur man i Uppsala firar Valborg med forsänning bl a... Själv befinner jag mig i en stad längre norut och det är min sista arbetsdag nu. Jag har jobbat mycket hela helgen.

När jag lämnade Uppsala rasade det in folk som skulle fira sista april. Mängder med ungdomar med systemkassar och flak. Bl a såg jag en kille med tre plattor öl som han packade in i en taxibil. Vi får hoppas att han ska dela med sig annars kan det bli tungt att leva imorgon...




Idag har jag ganska mycket tid att fördriva och det ska bli skönt!! En fika på stan, en promenad och tid att tänka. De senaste flygdagarna har varit hektiska med fulla flighter så en lugnare dag är välbehövlig...


Hoppas att du har en fin Valborg!

Av Helga - 27 april 2012 22:42


Nu är det långhelg igen och fullt fullt fullt ombord...


På väg hem från en europeisk storflygplats hade vi fullbokat och 50 av passagerarna hörde till samma grupp. Sällskapet skulle serveras förbetalda måltider och dryck och sen sålde vi för glatta livet till alla de andra resenärerna. När vi landade var det på håret att vi hunnit avsluta allt som vi ska göra inför landning. Puh!!


Nu hem och vila lite innan nästa flygning imorgon. Då bär det av mot Medelhavet...


Av Helga - 27 april 2012 08:45

Igår var det min första arbesdag för perioden och det kommer att bli mycket jobb nu ända tills på måndag kväll. Jag flög först en fullsatt europaflygning igår och sen en inrikesflight - lika fullsatt den... Vi landade i Skellefteå mitt i natten så nu har det varit skönt att få sova ut. Frukosten på hotellet dukas ut vid 09.30 och jag ska försöka hinna ner och äta av den eftersom även dagen idag är lång med fulla flighter...

Igår serverade jag två damer påtår och den ena sa att det låg lite smulor i botten av muggen men att det ändå var okej att jag fyllde på. Då sa jag att det kanske är den nya trenden. Vilken affärsidé... Coffee with crunch!


Igår opererade sonen sin ena stortå eftersom han haft besvär av ett nageltrång ända sedan i höstas. När jag ringde hem satt han med foten i högläge och allt hade gått bra! Vill du veta mer om detta - klicka på länken; Hur går en operation av nageltrång till.



Ja, men tack och hej för den här gången då!

Av Helga - 25 april 2012 11:00


Nu hoppar jag upp på min "springare" (cykeln) och tar en sväng ner till shoppingens Mekka...


Det är inte långt att cykla till Uppsalas södra infart hemifrån oss och där finns det mesta jag behöver i dagsläget. Det blir besök på Comfortbutiken, Ikea och Bauhaus. Nu ska jag leta detaljer till gästtoaletten - hantverkarna har gjort sitt!


En detalj i det nyrenoverade rummet är att vi har golvvärme installerat nu. Synd bara att det var en så tjock handledning för hur man hanterar själva termostaten - kan inte grejer bara ha typ PÅ/AV-knappar... Det räcker för mig

Av Helga - 25 april 2012 09:00


Använder du linser?




Då kanske du har funderat på vilka linser som fungerar bäst under din semesterresa – det har jag funderat på och här delar jag med mig av lite tips inför resan.


Min son har vissa planer på att göra en längre resa i vinter och för att hitta bästa lösningen för honom har jag kollat upp lite om hur det är bäst att göra med linserna.

Jag tycker det verkar smart att resa med endagslinser istället för de vanliga månads- eller veckolinserna. Detta eftersom det är mer hygieniskt och för att de funkar bra även i varma och tropiska länder. Man slipper ta med en stor flaska med linsvätska på resan också. På en semester finns ju även alltid risken att man ska tappa sin lins i samband med t ex bad- eller sportaktiviteter och då gör det ju inget om det är en endagslins som man har tappat. Jag tror också att endagslinser skulle vara bäst för sonen eftersom det är betydligt svårare att sköta de vanliga linserna ordentligt under en resa.

Jag hittar även information på nätet om en dygnetrunt-lins. Det kan också vara en bra lösning för en aktiv resenär. Jag ska kolla upp de olika alternativen lite närmare sen innan resan.




Några allmänna tips inför resan för dig som använder linser;


  • Packa ner större linsvätskor i det bagage som du checkar in om du ska ut och flyga. Man får inte ha så mycket vätska med sig i handbagaget. Tänk på att det är tryckskillnad också – packa ner flaskan i en plastpåse ifall den skulle läcka.
  • Förvara gärna dina linser och linsvätskor i handbagaget. Tyvärr händer det att incheckade väskor blir försenade.
  • Se till att du har minst ett extra par linser med dig.
  • Ta med en linsvätska i reseformat som du kan ha i handbagaget. Man får max ha 100 ml vätska per behållare i handbagaget.
  • Ögondroppar kan också vara bra att ha med under flygresan eftersom luften är väldigt torr. Min erfarenhet är att luften ofta är torr även på hotellrummen.
  • Våtservetter är bra att ha med sig för att kunna hålla händerna rena.
  • Packa ner simglasögon om du ska simma med linserna.
  • Ta med ditt linsrecept ifall du skulle behöva nya linser under resan.



Jag hittade många bra tips kring detta med linser på resan hos LensOn som säljer linser på nätet!




 

Av Helga - 24 april 2012 13:15


Idag kom elektrikern och de sista detaljerna på gästtoaletten ska bli klara. En taklampa och ett spegelskåp ska monteras upp och så ska golvvärmen kopplas på. Dessutom ska han koppla in en jordfelsbrytare åt oss.


För att han skulle få vara i fred med sitt arbete så gick jag ut och sådde krasse i  några krukor under förmiddagen. Jag grävde om jorden i pallkragen och fyllde på med ny plantjord. Sen sådde jag persilja och plocksallad och så  klippte jag ner det vissna på perennerna och i några gamla hallonsnår. Man hinner mycket när man väl tar tag i trädgårdsarbetet  och skönt var det ute också!


Idag skiner faktiskt solen här i Uppsala så nu blir det ytterligare en stund ute, men med rast och vila nu. Sol, lunch och ett korsord i knät - låter inte det gött så säg?


 



Av Helga - 23 april 2012 11:30


Jag har varit borta... inte borta som snurrig då, utan borta som bortrest.


Jag, min äldsta syster och delar av hennes familj tog tåget för att hälsa på syster nr 2 i Värmland. Det var faktiskt första gången vi var där eftersom de är ganska nyinflyttade. Det var så kul att träffas igen och vi hann äta mycket gott, prata och promenera under det dygn vi var tillsammans. Vår lillasyster saknades tyvärr men det går ju inte alltid att få till det...


Systern som vi hälsade på sysslar bl a med att skriva texter och hennes man skriver musik och de har nu startat en ny hemsida, psalmportalen, där man kan hitta nyskrivna svenska psalmer för gudstjänstbruk eller för enskild användning. Här hittar du min syster Kristinas egen hemsida.


Igår kom jag direkt med tåget till Arlanda och hade uniformen nedpackad i rullväskan så jag kunde gå på ett nytt arbetspass utan att passera GÅ...


Gästtoaletten börjar "arta sig"... nu väntar vi bara på elektikern. Toaletten och handfatet/ kommoden är på plats.


Kommoden har fått lite fel färg här - den är ekfärgad och väggen är egentligen svagt sandfärgad. Ovanför ska vi få upp ett spegelskåp med belysning, men det ska elektrikern fixa...


Toaletten är på plats också...


Allt småfix ska vi göra själva sen - krokar, fönsterbräda, ev. skåp eller hyllor. Det får ta den tid det tar så att vi hittar rätt detaljer. Vi har ju också valt ganska neutrala färger så handdukar mm får vara lite mer färggranna...


Före renoveringen;

Av Helga - 19 april 2012 15:04

Jag hann inte mer än börja stryka igår, på min jourtid, innan det ringde från trafikkontoret.


Jag fick en lång Europaflygning som i stort sett var fullsatt både till och från destinationen. På hemvägen hade vi ett stort gäng på ca 50 personer som missat sin anslutning till Stockholm pga ösregn i Grekland. Tur att vi hade plats på vårt flyg, så resenärerna kunde bokas om. Vår last av försäljningsvaror (smörgåsar, sallader mm) var anpassad till det ursprungliga antalet passagerare så vi hade inte mycket att sälja till våra kunder tyvärr. Passagerarna var väl ändå gladast åt att komma fram till Stockholm, trots sin rejäla försening från, skulle jag tro.


Idag är jag ledig och jag har hälsat på min pappa som är gräsänkling några dagar. Mamma är på äventyr i Italien med sin syster. Härligt med två så pigga damer på 85 och 88 år!!! Pappa hade fixat goda smörgåsar och lagt upp så fint på fat och vi drack kaffe ur finkopparna från Rörstrands serie "Blå blom". Tänk vad han kan min pappa - lite stolt!


Golvläggningen, väggbeklädnaden och målningen av gästtoan är klar så nu väntar vi bara på en rörmokare. Han har inte synts till idag...


Hallå!! Är det nån som sett VVS-experten? Spanar i fjärran...


 


Jag har invigt det nya planteringsbordet idag också och planterat om några plantor till större (men ändå små) krukor. Det kändes riktigt bra att stå där och pyssla. Imorgon ska jag byta jord i pallkragen och så lite persilja, dill och sallad.


   


Nej, nu blir det en eftermiddagsfika - Beacause I´m worth it!!!   



Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards