Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under oktober 2009

Av Helga - 30 oktober 2009 11:01


Jag tar en kort bloggpaus över helgen...


Ha en fin allhelgonahelg!


ljung  

Av Helga - 29 oktober 2009 12:55


Jag är ute på tur (som vanligt) och ska nu bara gör mig klar för avfärd från hotellet... När vi är ute och jobbar går vi igenom säkerhetskontrollen inför varje flygning precis som alla passagerna. Alla väskor ska genomlysas, uniformskavajer och bälten ska tas av och ibland måste skorna genomlysas också.


Jag läste nyligen på expressens hemsida om en kommande förändring av säkerhetskontrollerna på Manchesters flygplats. Läs om det här


Det verkar helt plötsligt så mycket roligare att jobba som säkerhetskontrollant. Blir detta verklighet får jag nog fundera på att byta jobb. Oskyldig


Min andra blogg

Av Helga - 29 oktober 2009 00:31


Det händer spännande saker på jobbet mest hela tiden nu. Nyligen blev det ett däckbyte på ett av de flygplan som jag skulle flyga med. Vi blev försenade pga detta däckbyte, men boardade ändå flygplanet (släppte ombord passagerarna) som vanligt för att vara klara för start så fort som möjligt efter bytet. Teknikerna var snabba och effektiva så vi kom iväg efter ca en halvtimme.


Jag sa till kaptenen på flighten medans vi väntade;


- Nej, om jag skulle gå ner och be dem åka hem till mig och byta till vinterdäck på bilen nu när de ändå håller på med fälgkors och domkraft...



Rese-bloggen

Av Helga - 28 oktober 2009 10:21


Jag landade sent igår kväll och smög in och kröp ner under täcket... Inte märkte jag då att det bara var maken hemma. När jag vaknade imorse blev jag rätt så snopen när jag insåg att det bara var jag hemma i huset. Båda ungdomarna sover hos kompisar...


Jag läste en notis igår om två piloter som "glömt" att landa på sin destination i USA. De hade suttit med varsin laptop i knät och missat landningen. I en annan tidning läste jag att man misstänker att de sov. Tror de ja! Jag tror de bloggade Obestämd


Skämt åsido så är det helt oacceptabelt att piloter sitter okoncentrerade i cockpit. Om det var så att de somnat skulle kanske deras flygbolag ta sig en titt på deras arbetstider. Piloter kan, även i Sverige, jobba otroligt långa dagar och det skrämmer mig!


Resa i Sverige-bloggen


röksignaler  

Här ska ni landa - här är flygplatsen!!!


Av Helga - 27 oktober 2009 12:15


Livet ter sig lite annorlunda hemma den här veckan. Jag som normalt sett är ensam på dagarna har två hormonstinna tonåringar omkring mig - and I love it Glad


Igår kväll skulle dottern hämtas hem från en kväll med laget. Tjejerna joggade, duschade, gick på restaurang och såg en film hemma hos en av tränarna. Det blev ganska sent och jag tror det var uppskattat att jag hade sovmorgon idag och kunde hämta dem som bor i det här området med bilen. Jag är inte så pigg på att våra unga tonårsflickor ska stå på stan sent på kvällen och invänta bussar...


Snart ska jag ut till Arlanda och avverka några flygningar. Sonen ska också iväg och träffa en kompis på gymmet och dottern har en träningsmatch ikväll.


Nyligen hade vi en dam ombord som var mäkta irriterad för att vi hade en försenad ankomst med en kvart. Vi hade ett datafel vid avgång som gjorde att flygplanets viktberäkning blev försenad och en sådan måste vi ha för att få flyga iväg. Jag har full förståelse för irritationen, men kan ockå undra vad det är som gör att man inte åker lite tidigare om man har ett så viktigt dagsprogram som inte tål att spricka med en kvart.


Res-bloggen


Zoologiska institutet i Helsingfors  

Den här älgen står utanför zoologiska institutet i Helsingfors...

Den klarar sig nog undan i älgjakten!?

Av Helga - 26 oktober 2009 13:58


Idag kom det ombord en yngre kvinna som inte kunde få fram sin mobil ur väskan för att stänga av den inför start (all elektronisk utrustning måste ju stängas av). Jag bad henne komma fram till oss i främre galley så hon kunde tömma handväskan. Vi tog fram två (!) plastkassar för att rymma innehållet och till slut hittade vi ett hål i fodret på väskan där mobilen lyckats slinka igenom och gömma sig innanför fodret.


Hon skrattade och var generad över att hon blivit tvungen att tömma ut alla sina saker inför oss. Jag sa att vi var vana vid allt och att vi t o m sett folk försöka komma med i 10.000-metersklubben ombord. Då log hon och kände sig nog lite bättre till mods.


Res-bloggen


Mums  

Av Helga - 26 oktober 2009 11:44



Fördelen med att alarmet ringer så himlans tidigt är att man får gå hem himlans tidigt också... Cool


Den andra bloggen

Av Helga - 25 oktober 2009 21:38


Jag kan ju inte sluta dagen med ett sådant trist inlägg som det senaste om reklamen här på bloggplatsen. Det känns ju lite som att somna osams liksom... Obestämd


Nu släcker jag sänglampan... alarmet på mobilen kommer att gå igång 04.20 - tjolahopp!


 

Jag älskar att flyga - även när det innebär att man ska upp i ottan ...

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards