Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under maj 2013

Av Helga - 31 maj 2013 20:57

Det är många tidiga morgnar nu. I onsdags steg jag upp kl. 04.40, igår kl. 04.30, idag kl. 03.30 och imorgon ska klockan ställas på 03.50 Puh!


Idag gick färden till södra Spanien och det var party, party, party på väg dit. Vi fick lov att beställa upp både öl, is, mjölk, tonic, whiskey, gin och vodka inför hemresan. Annars hade våra vagnar gapat i stort sett tomma. Det var riktigt trevlig stämning ombord både dit och hem men några festande män fick jag säga till att nu  får detta bli er sista betällning. Vi kan ju inte servera hur mycket som helst... De fattade direkt och började beställa vatten istället - smarta killar!


Igår kväll kom dotterns tyske pojkvän hit och han ska stanna i tre veckor för att fira studenten, resa till Gotland och cykla runt där och så bara vara här med oss. Imorgon ska de unga tu åka till Stockholm och bl a gå på Gröna lund.


 


Jag fick tillfälle att fylla på vinförrådet idag i Spanien - det är inte ofta tillfälle ges... Jag köpte även vitlöksfyllda oliver och små tomatkex.


Dags för sängen snart så jag får några timmars vila iallafall. G´natt! Välkommen JB!



Av Helga - 30 maj 2013 08:15


Igår var jag på besök i norra Sverige och det var verkligen högsommar där. Det var säkert minst 25 grader varmt och folk gick runt i shorts och linnen. Jag var väldigt glad att jag fått med mig en skön, sval sommarkjol och ett par slappa skor.


Jag gjorde lite inköp till vänners ungdomar som tar studenten i år. Förutom vår egen dotter tar även min fina systerdotter steget ut i vuxenlivet i juni. Som tur är krockar inte examensdagarna så jag ska ta tåget till Norrköping och vara med hela den dagen. Då är vårt eget studentfirande över så jag bara kan njuta av att fira systerdottern.


För några dagar sedan var jag på Vaksala torg i Uppsala och jag tror att det var lite svettigt för vissa där...


   

Stickat och virkat i solen...


Bilderna är tagna med min mobil och kan inte göras större...

 


Idag flyger jag runt, runt inom landet. Två roliga kollegor har jag äran att dela min dag med. Igår fick jag den här tokiga gåtan att lösa...


- Vad kallas en trasig iphone??



... Äppelpaj!



Det är lika kul varje år att få se vilka som ska bli årets sommarpratare. Här kan du se hela listan av sommarpratare...


Av Helga - 29 maj 2013 10:28

En kollega berättade att han nyligen varit och sett "Gatsby" på bio - du vet filmen med han Lennart Capricciosa.


- Va??


- Haha, jag menar Leonardo di Caprio...   


 

Film · Humor
Av Helga - 28 maj 2013 08:51



Jag vet inte om detta stämmer till 100% men lite kul är det allt...


 

www.aviationhumor.net


Flyg · Humor
Av Helga - 27 maj 2013 08:11


Vi fortsätter förbereda oss inför dotterns student. Igår bakade jag rosenbröd och så hämtade vi extrabord och vinglas hos min syster. I veckan ska vår bil lämnas inpå verkstad pga krocken med rådjuret för ett tag sen så vi får passa på att göra såna här transporter nu. Senare kommer vi att hyra en mindre bil i tre dagar.


 


Idag ska både jag, maken och dottern till frissan och göra oss fina också.


Vi hann även med att fira MOR igår. Jag, mina föräldrar, min syster och ett syskonbarn träffades i Uppsala stadsträdgård vid café Gula Villan. Vi hann precis hem innan regnet kom...


 

Av Helga - 24 maj 2013 23:02


Fredagskväll och här utanför hotellet (i norr) hörs allt från bromsljud, musik, utrop och visslingar... Det är lönehelg och det är party. Hoppas jag kan somna bara - det är ju en dag imorgon också på flygbolaget. På väg upp hit var det också party på flygningen - folk handlade vin/ öl bl a och hade trevligt! Några gubbar var extra roliga när jag gick och samlade in skräp.


- Har ni något skräp ni vill kasta?


- Ja, ta han vår kompis i mitten därborta...


Vad svarar man på det? Jag bara skrattade...   


Annars hände också två av mina hat-grejer. Kom ihåg det här om du inte vill reta upp din flygvärd/ flygvärdinna!


* Ge inte ett bananskal eller äppelskrutt till personalen direkt i handen. Jag vill iallafall inte ta emot det. Lägg det i en servett, en spypåse eller släng själv ner skalet/ skruttet direkt i skräpvagnen.


* Om du missade att flygpersonalen gick förbi. Ropa då till eller plinga på knappen ovanför. Ta inte på personalens midja eller för guds skull inte på rumpan som många faktiskt gör!!! Om du måste ta på personalen så kan du försiktigt knacka personen på axeln...


Bra då vet du det!   


   





Flyg · Humor
Av Helga - 24 maj 2013 16:00


Mitt fredagsmys blir ombord på flygplanet, sen blir lördagsmyset också på flygplanet, men sen... sen blir det söndagsmys hemma. Bland annat ska jag träffa min mamma, pappa och syster för att fira mors dag. Vi brukar ses i Uppsalas stadsträdgård och fika tillsammans varje år på mors dag...



Bilden är tagen i stadsträdgården intill Fyrisån...

 


I förmiddags såg jag att vår rabarber fått en stor blomknopp och vad jag har hört ska man då skära bort blomstängeln (?). Jag tog in blomman och satte den i en vas eftersom jag tycker att den är så vacker.


     

Av Helga - 24 maj 2013 08:30


Igår hade vi en lång flygdag - tjänstgöringstiden var på dryga 12 timmar. Vi får ha max tre såna långa dagar per månad som tur är. Mest att göra hade vi på den sista flighten med många resenärer och ovanligt många av dem med business- och economy extrabiljetter.


Snart ska flygbolaget gör om treklassystemet till ett tvåklassystem. Då kommer man att kunna välja på att resa i SAS plus eller SAS go. Affärsresenärerna i Plus kommer att kunna välja vad de vill från "shopen" under sin flygning, som smörgås, chips, choklad t ex. Det ligger i tiden och känns som rätt väg att gå tycker jag. Däremot tror jag att en del av resenärerna kommer att tycka illa om det i början. Ingen lyxig businessclass med varm mat och champagne, hot towels och magasin längre... Här kan du se vad som ingår i de olika klasserna.


När jag var ny på flygbolaget serverades varm mat på stora brickor till alla i business class och det var dessutom två olika varmrätter att välja på. De resenärer som reste i turistklass fick också varm mat. Alla bjöds på fria drinkar (inom rimlig gräns). Gud, vad vi slet! Så fort vi serverat färdigt började folk plinga och ville ha mera gin och tonic, mera vin etc Då var det också tllåtet att röka ombord och uniformen stank så hemskt så den fick hänga ute mest hela tiden mellan arbetspassen. Vi gick även genom kabinen med tidningar på en vagn innan (!) start. När piloterna plingade för start fick man slänga in vagnen och tidningarna på lämpligt ställe så fort som möjligt och slänga sig ner på sin stol och spänna fast sig fort. Som du förstår är den tidens service inget jag saknar. Det var betydligt mer slitsamt...


 


Igår tentade dottern av Matte C på skolan efter att ha pluggat in allt på en månad. Hon tyckte det gick bra och nu känns allt ritkigt skönt för henne. Det är i stort sett inget kvar att göra  i skolan - det är bara att njuta och glädjas åt att det snart är dags för studentfirande och sen sommarlov.


 





Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards