Inlägg publicerade under kategorin Nyheter

Av Helga - 17 juli 2016 21:27

Jag är tillbaka på jobbet och det är mycket folk på långa flygningar ner till Medelhavsområdet. Ibland flyger vi charter och ibland vanliga flighter. Det är verkligen roligt på sommaren med mestadels glada och trevliga resenärer. En del är flygrädda, en del är jordnötsallergiker, en del har småbarn och en del är tonåringar ute på första charterresan på egen hand med kompisar.

Jag är ledsen över den otäcka händelsen i Nice. Jag tycker mycket om att resa till franska Rivieran och har gått längs den strandpromenaden många gånger. Så tråkigt att vi inte ska kunna känna oss trygga i vardagen.

Nu är jag iaf ledig några dagar och vi har tagit med oss svärmor ut på landet. Vi fiskar, äter och spelar kort. Mysigt!

Bilden tog jag på Chania flygplats i lördags.

Vår dotter åkte till Sydafrika i förrgår. Hon och en kompis ska resa runt i flera länder i södra Afrika i en månad. Vi har hört att de kommit fram men nu tror jag de redan är i Botswana.

#flyg #helga #resa #nice #afrika

Av Helga - 14 juni 2016 08:26

Det är så tråkigt att strejken fortsätter och drabbar våra flygresenärer hårt.

Jag kan inte kommentera själva förhandlingen då jag inte är insatt i detaljerna. Däremot kan jag säga att det är bra att inte tro på allt man läser och hör via media. Det finns ju alltid två sidor av saken.

Idag är min sista jourdag och sen imorgon börjar min sommarsemester som är tre veckor lång. Mer semester får vi inte ta ut på sommaren men resten kan tas under perioden 15/9-31/5. Vi ska vara på landet mest och bl a fira midsommar där. Till helgen åker vi till min syster och svåger för att fira att de båda fyller 50 år. Sen i början av juli kommer dottern hem efter en hel termin i Wien.

Bilder från vår sommarstuga...

#strejk #helga #flyg #semester #midsommar #sommarstuga #50årsfest

Av Helga - 11 juni 2016 09:00

Idag skulle jag ha flugit till Grekland men pga strejk bidde det inget.

Jättetråkigt för våra passagerare!

Jag är inte insatt i förhandlingsdetaljerna så det blir ingen kommentar om det. Jag hoppas bara att parterna kommer överens så fort som möjligt.

Sitter du i klistret titta på t ex;

www.sas.se

www.swedavia.se

eller ditt charterbolag

www.apollo.se

www.ving.se

www.airtours.se

#helga #resa #flyg #strejk #Grekland

Av Helga - 14 april 2016 09:37

Som jag berättade förut så är sonen uttagen i Byggnads strejk. Efter att vi båda tränat på olika håll igår så åt vi lunch tillsammans på restaurang Panini i Uppsala. Jag tog ett glas vin till min sallad men sonen drack vatten till sin pastarätt för att vara redo om strejken plötsligt skulle avbrytas.

På kvällen såg vi, maken och jag, vårt hemmalag Sallén basket slå Udominate (Umeå) i en viktig match. Vi tackar Västerbottenkuriren för webbtv-sändningen. Om Sallén vinner även nästa hemmamatch ätt de klara för SM-Final.

Bild från Panini, en italiensk restaurang i Uppsala.

Idag ska jag bara göra nyttiga saker som att städa t ex. Tyvärr måste sånt också göras och så imorgon drar flygeriet igång igen...

45/100 #blogg100

#helga #strejk #lunch #byggnads #basket

Av Helga - 12 april 2016 15:26

Vad gör man inte för sina kunder...

Nyligen hade vi en kvinna ombord som lätt irriterat frågade vad vi hade att erbjuda henne för glutenfri mat. Jag sa att vi inte har någon specialmat på planet om man inte förbeställt, men att vi har chips och nötter till försäljning. Hon köpte nötter men jag märkte att hon fortfarande var lite sur - kanske hade hon energibrist helt enkelt. Då kom jag på att jag hade en banan i min väska och när jag erbjöd henne den utan kostnad blev hon glad igen

Idag är det en ledig dag och jag och mina föräldrar har gjort en utflykt till Thun´s i Faringe. Detta är en stor butik med det mesta - ett Ullared i miniatyr. Det blev även lunch och kaffe efter besöket i affären.

Jag köpte en klänning, svarta sopsäckar, servetter, godis och kaffekoppar.

Sonen som är anställd på ett stort byggnadsföretag är uttagen i strejk fr o m idag.

43/100 #blogg100

#helga #flyg #glutenfritt #shopping #thuns #banan

Av Helga - 23 mars 2016 10:00

Efter en ganska lång flygdag igår kom vi till hotellet runt 16.30 Jag bestämde mig för att träna direkt och inte vänta. Då finns ju risken att man ändrar sig. Den här gången använde jag cross-trainern, motionscykeln, roddmaskinen, flera andra maskiner och även löpbandet. För första gången sprang jag på löpbandet. Bara några minuter, men ändå -  det går framåt.

Idag måste jag också nämna terrordåden i Brüssel. Det är så förfärligt och hemskt hur terrorister "leker" med oskyldig människors liv. Min kollega var glad att hennes pojkvän, som också arbetar som styrman hos oss, inte flög till Brüssel som planerat. Alla våra flygningar till Belgien ställdes in efter dådet.

23/100 #blogg100

#helga #flyg #terrordåd #brussel #träna

Av Helga - 9 mars 2016 08:48

När man är glad för att det finns åtminstone en svensk tv-kanal...

Jag har ju lite svårt att förstå det finska språket ;)

9/100 #blogg100

#resa #tv #helga #Finland

Nyheter · Resor · Sport · TV
Av Helga - 22 januari 2016 14:29

Det här är ingen nyhetssajt men jag kan iallafall säga så mycket som att jag inte var med under den här flygningen. Det finns två som brukar fundera på vad jag gör på jobbet och som blir oroliga när saker och ting omtalas i media. Det är mina föräldrar jag talar om och dem ringde jag direkt efter att nyhetsrapporteringen började. Nyheten hade redan nått mig tidigare via kaptenen på min morgonflight.

Nu tar jag ledigt från "flygeriet" och firar helg! Dottern kommer hit snart och det blir tacos till middag. Detsamma äter väl väldigt många familjer runt om i Sverige ikväll.