Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under december 2013

Av Helga - 28 december 2013 10:03



Ett litet livstecken från en flygvärdinna som vilar sig i form tillsammans med familjen. Vi äter, promenerar, pratar och myser. Idag har iallafall dottern och hennes tyske pojkvän (vi kan kalla honom Fritzen) åkt till Stockholm för att gå på ABBA- och WASA-museum. Jag passar på att softa lite mer och baka kanelbullar.


Igår var vi på stan och kollade in mellandagsrean. Dottern skulle bl a byta storlek på en jacka som hon fått av mig. Vi hade tur och hittade en jacka i rätt storlek. Att hon dessutom fick 250 kronor tillbaka i handen pga rean gjorde ju ingen ledsen. Jag handlade några presenter till Fritzens familj och några födelsedagspresenter till dottern.


 

Den här brickan köpte jag till Fritzens familj och det föreställer hus i Uppsala - Houses of Uppsala.


Dagen före julafton hade jag en lång flygdag och nervositeten bland oss i personalen var stor när vi fick en slot-tid (tid att starta) hem från Athen. Hade vi inte kommit iväg på den slot-tiden kunde vi ha fått en timmes försening och det skulle leda till att vi inte kunnat flyga hela vägen hem eftersom vår arbetstid skulle gått ut. Vi annonserade att alla passagerare skulle skynda sig att ta plats under boardingen så vi kunde komma iväg. Jag tror inte de förstod läget riktigt men vi kom iallafall iväg till slut och landade hemma på arlanda som planerat. Puh!! Vem vill fastna på hemvägen i t ex Köpenhamn dan före dopparedagen.


Kapten och styrman hade också haft en ganska speciell start på sin dag. De hade börjat sin dag på en svensk flygplats där det pga brist på personal rådde stora problem på rampen Ingen kom och lastade bagage till deras flygmaskin. Då går piloterna, kabinpersonal och en annan anställd från företagshälsovården ner och hjälper till att lasta bagage och maskinen kunde gå i stort sett på tid. Vilka hjältar!


Nu kryper jag tillbaka i min lilla håla och vilar vidare ett tag till...


#flyg #familj #jul #rea #flygvärdinna #shopping #ABBA #WASA #Stockholm #Uppsala
  

Av Helga - 25 december 2013 00:25


Det blev en härlig julafton med familj och släkt. Första julen utan sonen gick bra eftersom jag vet att det är hans önskan att få resa.

Dottern med pojkvän fick vi hem till Uppsala - helt underbart!!!

Nu sitter jag ensam vid granen med ett glas vin. Maken och ungdomarna sover och jag bara njuter av lugnet och julstämningen i huset.

Den här bilden är tagen hemma hos min syster ikväll...

Av Helga - 20 december 2013 13:31


Nu önskar jag dig en God Jul!!

Jag ska jobba mycket de närmsta dagarna så det blir ingen tid till bloggen...

Av Helga - 19 december 2013 09:00


Sonens födelsedagsmiddag blev lyckad igår kväll. Maten var god och våra föräldrar är det alltid kul att träffa! Precis innan gästerna kom skypade vi en stund med dottern som ju åker till Dubai idag för att bevista pojkvännens mammas bröllop. Vigselakten blir på en strand och sen blir det en fin middag på 7-stjärnig restaurang därefter. Det är faktiskt så att vår dotter blir bjuden på resan och allt runt omkring av pojkvännens familj (ingen dålig present). På natten mot julafton flyger så dottern och hennes kille hem hit och landar på julaftons morgon på Arlanda.


Ikväll ska vi fira sonen eftersom det blir dåligt med tid till det sen. Jag jobbar fr o m imorgon ända fram till dan före dopparedan och landar på kvällen. Några paket har vi fixat till sonens födelsedagsfirande och så blir det något gott till middag.


 


Äntligen positiva besked för flygbolaget. Det känns faktiskt mer OK att slita hårt på jobbet om man ser att det lönar sig till slut efter allt eländes elände.


   


Samtidigt hörs rykten på sociala medier idag om att kollegor på det norska flygbolaget, med bas bl a i Sverige, sägs upp från sina fasta anställningar och erbjuds tjänst som timanställda. Detta är ännu obekräftat men flera jag känner vittnar om att detta mailats ut till anställda på Norwegians Stockholmsbas. Det är en sjuk värld vi lever i, men det blir väl så när passagerarna bara vill betala runt 200:- för sina flygbiljetter. Det kommer att sluta med att alla flygbolagsanställda kommer från lågkostnadsländer och deras villkor kommer att vara usla. Punkt!


 


Här en bra krönika från Aftonbladet som handlar om just detta med dåliga villkor i flygbranschen. Betalar man för skit- då får man räkna med skit.


Men nu blev det kanske lite väl mycket allvar i det här inlägget. Jag avslutar med två fina tomtar som jag ska plocka fram idag...


   


#flyg #vinst #flygbolag #villkor #födelsedag #paket #resa #dubai #jul #jultomtar

Familj · Flyg · Humor
Av Helga - 18 december 2013 09:07


I TV-programmet "Mitt liv som Rom" fick vi igår se en av deltagarna, Claudia, prova på flygvärdinneyrket. Jättekul att se hur det gick för henne och mina kollegor under flygningen.


Just nu lagar jag mat och bakar till ikväll  då våra föräldrar ska komma och fira sonen. Samtidigt tittar jag igenom alla avsnitten av "Mitt liv som Rom". Det är viktigt för mig både som privatperson, förskollärare och som flygbolagsanställd att förstå och respektera alla olika kulturer. Alltså ett bra program för oss som är nyfikna på den Romska kulturen. Om du inte har tid att se hela avsnittet kan du spola fram till 07.28 och 17.17 för att se det som handlade om flygbolaget. Här är avsnittet av "Mitt liv som Rom del 4"


Ikväll bjuder vi på toast med en skagenröra, tacokryddad kycklinglasagne och så tårta som efterrätt förstås.


Senast jag hade kort på sonens tårta här i bloggen var då han fyllde 15 - nu hela sex år sedan. Blir lite nostalgisk och undrar vart tiden tar vägen??!!

 


#TV #Romer #mat #tårta #födelsedag #förskola #kultur



Av Helga - 17 december 2013 09:00

Home sweet home - äntligen hemma igen!


Efter fem dagars kuskande kändes det bra att lämna glitter och glamour (ironi) och det var helt underbart att krypa ner i min alldeles egna säng igår kväll. Maken hade fixat ärtsoppa och ugnspannkaka till middag när jag kom. Mums! Lustigt är det att den allra sista dagen på turnén så slutar allt med en timmes försening. Man vill ju bara åka heeeem!!!


Nu är jag ledig tre dagar och det känns som jag verkligen är värd det. Idag ska jag fixa lite julgodis, lägga in sill, handla och städa. Imorgon kommer våra föräldrar hit och firar sonens 21-årsdag lite i förskott. På själva födelsedagen sitter nämligen sonen på ett flyg mot Hong Kong. Där ska han och en kille till hälsa på kompisar som jobbar som volontärer. Detta blir första gången vi firar julen utan vår son.


Dottern sticker med pojkvännen och hans familj till Dubai i övermorgon. De ska på ett bröllop där men sen styr de kosan mot Sverige och landar på arlanda på julaftons morgon. Ska bli så mysigt!!


Nej, nu får jag sluta snacka och börja leverera här hemma! Mors!

Inne i lobbyn på Hotel Post i Göteborg fanns det svävande julgranar.


#hotelpost #julgran #jul #sill #julgodis #flyg #flygvärdinna #äntligenhemma

Familj · Flyg · Resor
Av Helga - 15 december 2013 17:38


Nu sista övernattningen för den här gången. Dag fyra av fem och jag är på det fjärde hotellet sedan i torsdags.


Bor man som i en stor julklapp kan man ju verkligen inte klaga       


 


#flygvärdinna #flyg #clarion #göteborg #paket #julklapp #resa

Flyg · Humor · Resor
Av Helga - 14 december 2013 20:00


Det är moderna tider med mycket elektroniska prylar...


Igår kväll innan jag skulle sova spelade jag lite candy crush på mobilen. Jag var tydligen trött efter en lång flygdag för rätt som det var insåg jag att jag hade somnat med spelet igång och med mobilen i handen.  Jag slog av spelet, släckte, stängde av TV:n och somnade. Sen, mitt i natten, vaknade jag av att TV:n gick igång. Jag hade råkat rulla över fjärrkontrollen.

  


Vi kom in ganska tidigt till nästa hotell idag och just när vi kom in visade det sig att hotellet hade en fin brunch i restaurangen. Dit gick vi och det var inte helt fel...


Pepparkakshus...


 

Brunch - här är några av efterrätterna...

 

 

Här frukt, mjuk pepparkaka, jordgubbspaj med grädde, chokladgodis, hallonsmoothie och lakritspannacotta...


#Brunch #clarionhotels #candycrush #TV #hotell #pepparkakshus #östersund #flygvärdinna

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards