Inlägg publicerade under kategorin Musik

Av Helga - 28 mars 2016 10:32

Igår var det dags att göra svärmors 90-årspresent verklig. Vi gick först till en restaurang som har en riktigt bra asiatisk buffé med både sushi, thai- kinamat och mongolisk wok. Sen åkte vi till Uppsala konsert och kongress och där såg vi en nationalsymbol uppträda - Sven-Bertil Taube.

Jag hade inga särskilda förväntningar men gick sedan därifrån med ett stort leende på läpparna. Sven-Bertil har en fantastisk röst både i tal och sång och bakom honom stod en proffsig symfoniorkester. När slutnumret kom med "himlen runt hörnet" satt man bara och njöt.

Jag har haft Sven-Bertil ombord som passagerare flera gånger och nu var det roligt att se hur karismatisk och musikalisk han är på scenen...

28/100 #blogg100

#helga #flyg #taube #klassiker #musik #kändis

Av Helga - 19 mars 2016 11:45

Igår var jag i Östersund på förmiddagen och efter att ha softat och skypat med dottern i Wien så gick jag ut ett tag. Jag har ett favoritfik som heter Törners konditori dit jag gärna går och det gjorde jag även denna gång. Utanför var det en lång kö på torget i väntan på Idoluttagningen.

Jag mötte även programledaren från Idol Per Lernström och andra medarbetare från tv4 i hissen på hotellet.

19/100 #blogg100

#helga #Östersund #idol

Av Helga - 12 mars 2016 08:15

Idag sätter vi oss på tåget till Linköping för att hälsa på min lillasyster och hennes sambo. Vi har inte sett deras nya hus än så det ska bli såå kul!

Både jag och min syster gillar Mello så det blir säkerligen en mysig hemmakväll hos dem ikväll. Jag hoppas och tror att Frans vinner hela klabbet. Det är en riktigt bra låt med en fin kille och jag gillar det lilla formatet. Inget galande med stora svulstiga bakgrundsfilmer eller fladdrande tyger och man slipper smått galna dansare runt omkring. Lugnt och snyggt helt enkelt!

Tuff tuff tuff...

12/100 #blogg100

#helga #weekend #resa #tåg #mello

Familj · kändisar · Musik · Resor · TV
Av Helga - 19 februari 2016 09:18

När jag var tonåring var det mycket Ted Gärdestad som spelades på min bandspelare...

Nu skulle Ted ha fyllt 60 år i dagarna och han är värd en hyllning!

#tedgärdestad #musik #helga #minnen

Av Helga - 9 februari 2016 16:25

I lördags var jag ute och flög med tre härliga kollegor och vi var alla lite ledsna för att vi inte var hemma och såg Melodifestivalen. Vi var väldigt  inspirerade av "Mello" och gnolade och sjöng på olika schlagers under flighten.

När vi kom fram till Italien blev tyvärr även markpersonalen, som kom ombord på flygplanet, utsatta för våra sångambitioner då vi försökte sjunga Italienska låtar såsom "Nel blu dipinto di blu" " och "Buena sera signorina buena sera".

Ja, man kan iallafall inte anklaga oss för att vara tråkiga...

Här kan du höra riktig musik och observera att det är inte en inspelning av den nybildade cabincrew-kören...

#helga #flyg #humor #mello #schlager #italien #roligtpåjobbet

Flyg · Humor · Musik · Resor · TV
Av Helga - 29 maj 2015 09:26

Igår var först mamma och pappa här och åt lunch och fikade. Det var fint väder så vi kunde sitta utomhus. Mamma är fortfarande trött efter att ha varit sjuk men hon njöt av att sitta i solen.

På kvällen var jag ute och åt middag med tre kompisar från gymnasietiden. Vi gick till Aaltos - Italian grill and garden och det var första gången för mig. Vi var verkligt nöjda med vinet, maten och servicen där så helt klart kommer jag att gå tillbaka snart.

När hovmästaren kallade oss damer undrade vi vem hon menade...

Här är jag på hemväg i skymningen - klockan är tio på kvällen...

Idag har vi fått tillbaka två av våra  fönster som varit på renovering och lite senare ska jag till frissan. Lite fin i håret vill jag vara då vi imorgon ska på en vårkonsert där vår dotter sjunger i kören. Lite senare är det också gardenparty hos vänner där vi ska fira att deras son kommit hem efter fyra år på college i USA.Vår son och deras son är kompisar sen de var riktigt små och de har umgåtts mycket genom åren. Vår grabb hälsade även på deras son i Texas vid ett tillfälle.

På söndag ska "blåstället" på igen. Nu blir det full fart med flygeriet fram till semestern i sommar...

#restaurang #helga #mat #vårkonsert #gardenparty #uppsala #fönsterrenovering

Av Helga - 25 maj 2015 10:44

Jag är ju barnsligt förtjust i Eurovision och Melodifestivalen men i lördags åkte jag direkt från jobbet till att träffa vänner på kvällen. Vi hade bestämt träff på en pub och åt middag där tillsammans. De flesta av oss valde lammfärsburgare med gorgonzola och det var riktigt gott. När det var dags för dessert valde killarna kaffe, glass och nån valde en paj. Jag och min väninna valde en flytande efterrätt. Vi fortsatte helt enkelt med varsitt glas Sauvignon blanc.

Sen har jag sett ESC i efterhand och vad roligt det var att Sverige vann. Nu börjar man ju nästan bli lite bortskämd med vinster. Om inte Måns vunnit hade jag gärna sett Italien, Australien Norge eller Cypern som vinnare.

Min mamma ligger på sjukhus sedan en vecka så det har varit fullt upp med besök hos henne. Igår kom pappa hem till oss på middag också. Läget har förbättrats så vi får se om det blir hemgång för mamma nån gång den här veckan.

Rhododendron på G i trädgårdsföreningen i Göteborg...

Sonen flyttar till eget om ca två veckor och han har sån tur så att killen han köpt lägenheten av vill sälja en del möbler som är riktigt fina. Så en soffa, en dubbelsäng, ett köksbord och en stor TV-möbel får han köpa för bara 3000:-. Helt perfekt när man saknar i stort sett allt för att möblera en tvåa!

#helga #pub #ESC #Måns #vänner #sjukhus

Av Helga - 14 mars 2015 22:06

Igår natt sov jag hemma men nu är jag tillbaka i grannlandet Norge igen...

Idag har vi flugit fem legar inrikes (5 enkelturer) och den sista skulle gå från Trondheim 19.40 Allt var klart med boardingen redan en kvart före avgångstid och vi kunde starta mot Gardemoen tidigare än tidtabell. Efter landning i Oslo stack vi snabbt till vårt hotell. Som tur var finns SVT1 på hotellet så jag hann se mer än halva melodifestivalen. Grattis Måns!!! Det ska bli kul att se hur det kommer att gå i Eurovison.

Imorgon flyger vi till de Brittiska öarna och sen till en annan norsk stad för att sova. Sen på måndag runt lunch kommer jag hem igen. Längtar lite nu...

På mitt hotellrum just nu...

Jag och min besättning hade matstopp (tillfälle att gå av flygplanet och äta) ikväll på flygplatsen i Trondheim. Perfekt tänkte vi och gick till en Engelsk bar, typ O´learys, för att få i oss lite varm mat. Just när tarmen började skrika av hunger fick vi veta att köket var stängt och ingen annan restaurang eller café var öppet heller.

Lysande planering va!?

Det slutade med att vi fick ringa trafikkontoret och be cateringbilen komma ut med mat till oss. Dessa matlådor kunde vi sedan värma ombord på flygplanet innan avgång. Annars är det mycket mackor och pizzor som erbjuds på flygplatserna i Norge. Vi svenskar vill ju gärna ha riktig mat iallafall någon gång per dag. Imorgon ska jag gå ner till frukost här på hotellet och äta en stadig omgång med ägg och bacon mm så står jag mig länge.

Ja, med dessa tankar kring mat säger jag nu godnatt! Sov sött och dröm om "Mums" Zelmerlöv om du vill...

Jag kommer att drömma om mat