Inlägg publicerade under kategorin shopping

Av Helga - 29 februari 2012 18:15

Idag har jag kuskat runt - först till en alpdestination och sen till en svensk skidort. På den första flygningen hade vi med oss tre bebisar och det var inte vilka bebisar som helst - det var trillingar. Väldigt söta och väldigt lika! Sen skulle de resa vidare österut med två stop för att så smånigom komma fram till Taiwan. Som du säkert förstår hade de med sig ressällskap - det var mamma, pappa och en barnflicka.

Det kan vara knepigt att resa med tvillingar/trillingar pga antalet syrgasmasker ovanför flygstolarna. Det finns fyra masker för varje trestolsrad så där får det maximalt sitta fyra passagerare. Nu fungerade det smidigt just idag eftersom det fanns tre vuxna som kunde fördela sig på olika stolsrader med barnen.

På Arlanda hade vi ett uppehåll vid lunchtid och då hann jag både sitta en stund i massagestolen och så hann jag göra två kurser på datorn. Den ena kursen handlade om livsmedelshygien och den andra om tekniken kring vår nya internetuppkoppling ombord på flygplanen...

Nu vilar jag ut på ett hotellrum igen. Imorse ringde klockan vid 03.40 och då känns det nästan som sovmorgon imorgon då jag kan sova till klockan 05.00 Till middag blev det ceasarsallad från "de gyllene bågarna" (McDonalds). Det är mycket sportlovsresenärer i stan så det var kö, kö, kö på hamburgerrestaurangen.  Jag fick tag på ett par träningskor på REA:n här också. Jag som börjat tänka på min hälsa på sistone och tränar på hotellgymmen behöver ju ett par vettiga skor.

Halva priset på ett par NIKE- skor känns bra!

Av Helga - 21 februari 2012 18:00

Nu börjar jag längta hem...

Jag har inte varit hemma sedan i söndags morse utan har bara fladdrat runt, runt och sovit på olika hotell. Idag har jag ledig tid i en sydlig stad och här är det helt klart vår idag - det är ljuvligt! Ikväll bär det av igen och då blir det övernattning på hotell ännu en gång men sen imorgon får jag komma hem till familjen igen.

Igår flög vi runt i Sverige och när vi skulle landa på kvällen var det ganska dåligt väder. Pga snöröjning av banorna fick vi ligga i vänteläge i 20 minuter. Alla passagerare såg ut att ta det med ro och de flesta somnade faktiskt.

Jag har varit duktig och tränat på hotellets gym igen idag och det känns så himla bra att uttnyttja tiden! Sen blev det lunch på stan och lite reashopping. Vi ska ha en fest hemma på lördag så det blir kul att ha lite nytt på sig. Det blev ett vitt långt linne från Jackpot och en söt blus från DAY.

Nu ska jag ägna mig åt festbestyr ett tag så det blir en liten bloggpaus från Helgas hörna...

Av Helga - 7 februari 2012 08:15

Jag hade inte mycket tid på mig att göra något i London igår men efter att jag ätit lite frukost på rummet gick jag en rask promenad. En gata ledde genom arabkvarteren och där satt någon och rökte vattenpipa på en uteservering och damer jag mötte bar niqab och sjalar.

Igår var det 3 plusgrader ute i London...

Efter ca 10 minuters rask promenad kom jag ner till Hyde park och där svängde jag vänster...

Några dubbeldäckare vid Hyde Park...

Målet var att ta mig ner snabbt till Oxford Street och butiken "Primark". Det är ett billighetsvaruhus med massor med märkliga ting men även en hel del bra saker till väldigt låga priser. Jag var där tidigt men vartefter dagen går blir det mycket, mycket kunder i varuhuset.

Oxford Street...

Tio minuter från hotellet ligger Oxford Street - shoppingens mecka. På Primark köpte jag en skjorta till maken, en t-shirt till sonen, en orange handväska till dottern (hon älskar orange), två par läsglasögon till mig och så två doftljus. Allt detta kostade 22 pund, dvs ca 250 kronor.

En och en halv timme var jag ute på Londons gator och sen var det dags att gå tillbaka in på hotellrummet. Snabb uppfräschning och så iväg till Heatrow igen och hemfärd.

Av Helga - 22 januari 2012 09:45

Då blev det då äntligen av... resturangbesöket med familjen för att fira dotterns födelsedag. Vi gick till ett italienskt ställe här i Uppsala som heter Il forno a legna.

Vi åt fyra helt olika rätter... Ungdomarna åt oxfilé och lammytterfilé och maken tog skaldjursrisotto. Jag åt bara en soppa eftersom jag var rätt så proppad efter släktfikat. Allt var gott!!!

Släktfikat var också lyckat och vi hade hembakta bullar, en chokladsockerkaka med vit choklad ringlad över och två sorters småkakor. Tårtan hade maken varit och köpt eftersom jag var ute och flög på förmiddagen.

Sonen har pratat om att han köpt en finkjorta med manchesterknappar på Sri Lanka. Igår fick jag se vad han handlat. Det VAR en finskjorta med den hade inte manchesterknappar. Däremot var det manschettknappar till skjortärmarna.    Hahaha... så tokigt det kan bli...

Av Helga - 20 januari 2012 08:45

Tyvärr fick vi skjuta på restaurangbesöket igår kväll eftersom sonen kände sig tvungen att träna. Han har ju missat så många basketträningar under sin resa och laget har match i helgen. Vi bestämde oss för att gå ut tillsammans på lördag istället. Vi firade dottern med paket, tårta och sång på eftermiddagen efter skolan och jag snodde snabbt ihop en god hemmamiddag.

Det blev många paket till dottern - bl a hade jag handlat några grejer på nätet. Den här världskartan har hon länge önskat sig...

och det här nintendogodiset är så rätt...

Imorgon sticker jag iväg och flyger en inrikesflygning tillsammans med en ny elev. När jag kommer hem blir det släktfika... så nu måste jag dra mig bort från datorhörnan och fixa i ordning inför morgondagen. Det blir ju inte så mycket tid till fixande imorgon.

Trevlig helg!

Av Helga - 13 januari 2012 09:02

Life is good... Idag börjar jag jobba först på eftermiddagen så nu är det mys för hela slanten.

Nyligen gjorde jag årets nödträningsdag och det brukar kännas ganska skönt att ha det gjort. Lika lätt som jag känner jag mig när jag åker hem från tandläkaren känner jag mig på väg hem från flygskolan.

Nu har jag klarat skrivningen, släckt bränder, provat att ta hand om brandsläckare med rökmask och handskar på, tränat på hjärtstartaren, tränat på hjärt-lungräddning, tränat på att ge syrgas, tränat på en nödsituation under flygning, tränat på att evakuera flygplan, tränat på att sätta på flytvästen under stress, tränat på att använda våra nya handklovar, tränat på att ta hand om en avsvimmad pilot i cockpit mm. Jag hoppas att jag inte ska behöva använda mina nödkunskaper...

Nu längtar vi mycket efter sonen som är på Sri Lanka några dagar till. Vi får SMS då och då och det verkar vara en kanonsemester med många spännande upplevelser som safari, valsafari, besök i bergsby, snorkling och seglats med katamaran bland annat.

Jag har köpt en gransäck, TreeSac, som nu ska få ta hand om vår fina julgran som åker ut ut ut i helgen...

Nu är glada julen slut slut slut

julegranen kastas ut ut ut

men till nästa år igen

kommer han vår gamle vän

ty det har han lovat.

Av Helga - 9 januari 2012 09:15

Nu börjar snart vardagen i vårt hus och maken åkte till jobbet imorse. Däremot har dottern och jag ledigt några dagar till.

Det har varit och är REA överallt och jag har haft sug på två hushållsgrejer ett tag. Nu har jag gjort slag i saken och köpt...

...en kaffekvarn - för att få färskmalet kaffe hemma...

... och en "Ergorapido" minidammsugare som både kan användas med långt skaft och som handdammsugare. Bra att ha i köket för att småstäda varje dag.

Jag har faktiskt unnat mig en fin tröja från Rabalder också... Här kan du se tröjan men den jag köpte är svart... Så, nu är julklappspengarna från mamma och pappa snart slut.

Idag ska jag vara en duktig flicka och sätta igång med att plugga inför den årliga nödträningdagen på skolan Oxford aviation. Det är där all utbildning av flygbolagets piloter och kabinpersonal pågår. En långpromenad kommer det också att bli...

Av Helga - 16 december 2011 08:30

Igår fick bloggen vila - det fanns annat att göra...

Först var jag på Uppsalas största shoppinggalleria Gränby centrum och köpte de sista julklapparna. Jag slog in det sista i julpapper också. Skönt att ha den biten avklarad!

Sen var det träff med kollegor från orten på IKEA. Vi försöker träffas ungefär en gång per månad och den här gången var vi sju stycken som åt IKEA´s julbord tillsammans. Maten var helt OK men särskilt gott tyckte vi att de kalla rätterna smakade! Priset är 99:- om man är IKEA family-medlem. Tina Nordström har varit med och förnyat julbordet i år...

Sen drabbades jag av paltkoma och tog mig aldrig ur den under kvällen

Jobbservern brukar bli överbelastad när de flygandes scheman släpps en gång per månad. Igår var det dags igen men nu hade man spärrat tillgång till hemsidan från andra datorer än de på jobbet. Vi som var lediga fick snällt vänta tills idag. Det fungerade - ingen server-breakdown och nu på morgonen har jag fått mitt efterlängtade schema för januari. Dags att planera livet i början av 2012...