Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under november 2011

Av Helga - 7 november 2011 08:30


På onsdagen i förra veckan åkte vi till Rom.


Vi bokade resan på nätet hos Ving och flyget gick via Riga med Air Baltic. Allt gick smidigt och på tid men det var nogranna regler för både bagage och handbagage. Vi skickade bara en resväska eftersom det kostade 20 euro per resa att skicka bagaget. Resten tog vi som handbagage. Endast ett handbagage tilläts per person och då menar jag ETT. Inga handväskor extra eller så...


När vi kom fram tog vi en taxi till hotel Trevi. Vi hade läst att man skulle ta en Romtaxi och inte låta sig övertalas att åka med några andra bilföretag och det var bra att vi visste det eftersom operation övertalning satte igång så fort vi steg ut ur flygplatsbyggnaden. Sen stack vi ut nästan direkt för att hinna med lite seight-seeing innan kvällen.


Klicka på miniatyrbilderna för större format...


Vi gick till Spanska trappan och upp till Villa Medici och runt i parken där.


Vi hade bra väder alla tre dagarna - ca 20-22 grader och sol - det var bara att njuta av känslan. Vi märkte inget av det dåliga väder som drabbade Italien men vi såg en del på TV. Efter att ha pluggat ett år italienska på gymnasiet förstår jag lite av vad som sägs på t ex en nyhetssändning.


Vi passerade även Fontana di trevi den eftermiddagen. Det var ju där Anita Ekberg badade i filmen " Det ljuva livet". Det var otroligt mycket turister i Rom de här dagarna så det var svårt att ta foton utan att få med japaner, tyskar, svenskar, ryssar, fransmän mfl ...



På kvällen gick vi till piazza Navona och såg Pantheon på vägen dit. Vid torget intogs min födelsedagsmiddag... Mysigt!


Nästa dag blev det en långpromenad bort till Vatikanstaten och det var en stor upplevelse för alla. Jag har varit i Rom förut men inte de andra i familjen. Maken och ungdomarna travade upp i tornet på St Peterskyrkan och såg på en fantastisk utsikt men jag är lite höjdrädd så jag stannade nere och tittade på folk istället.



Sista dagen besökte vi Colloseum, Kejsare Neros nedgrävda palats och Forum Romanum. Fantastiska upplevelser allihop.



Bäst av allt med Rom tyckte vi var de nästan overkligt många kulturminnesmärkena, vädret, frukostbuffén på en ljuvlig takterass med utsikt över vackra tegeltak, färgen på alla byggnader som går i terrakottafärger.


Sämst med Rom var; lite föör mycket turister (inkl oss ) och kyrkklockor utanför vårt hotellrum som ringde varje kvart dygnet runt.


Den nästsista bilden är tagen på ett café i närheten av Colloseum... Vi hade en skön stund i solen!



Som i många andra storstäder fanns många gatukonstnärer ute. Den här mannen var jag bara tvungen att fotografera... För att få ta kort ska man lägga en slant i burken annars blir man inte populär!





Av Helga - 6 november 2011 14:00


Nu är vi tillbaka från Rom där vi haft ett par trevliga dagar. Jag skriver mer om resan imorgon - hoppas du vill kika in igen då...


 

Av Helga - 1 november 2011 08:15


Igår återgick jag till vardagen igen om än tillfälligt. Jag hade en Londonflygning på schemat och den var helt fullsatt både till och från flygplatsen Heathrow. Flygbolaget hade satt in ett av våra största flygplan som rymmer 180 passagerare. Det är ju höstlov så det var mycket familjer ombord - mest tonårsfamiljer!!


Jag känner fortfarande av mitt öra sedan förkylningen som däckade mig för ett tag sen. Oftast funkar det bra men vid inflygningen till London hamnade vi i vänteläge, s k holding, i säkert 25 minuter. Då hade mitt öra det inte så gött!


Nu tar jag ledigt igen... Jag har tagit semester och vi sticker några dagar till Rom. Födelsedagen firas med familjen på någon trevlig restaurang - kanske vid Piazza Navona.


I lördags hade jag en fest på lokal för familj, släkt och vänner. Vi var 55 personer och det var italienskinspirerad buffé som bjöds till middag. Jag blev så firad som jag aldrig skulle ha kunna tro. Vi hade även hyrt in en sångerska som körde ett schlagerprogram på ungefär en halvtimme med låtar från olika årtionden. Det var riktigt kul med den lilla överraskningen!


Jag har skrivit ett inlägg om maten på min stora fest i matbloggen - Hillas matprat.


 

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards