Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under september 2007

Av Helga - 20 september 2007 14:45

Nu har jag tagit mig en riktigt härlig långpromenad och behöver bara gå 3542 steg till idag för att nå mitt dagsmål. Solen skiner och allt är underbart ute i skogen där jag gått. Tyvärr finns det i stort sett inga svampar alls, vilket jag saknar...


Här en myrstack;

Av Helga - 20 september 2007 10:51

På mitt jobb finns ett alldeles eget "svengelskt" språk.


Här är några exempel:


flight= flygning

taxa= flygplanet kör på marken

pax= passagerare

sliden= rutschkanan

check-in= börja jobba

check-out= sluta jobba

briefing= genomgång före flygets avgång

checka= kolla allt i flygplanet

stand-by= jour

wasta= samla skräp

infant= baby

UM= ensamåkande barn (unaccompanied minor)

stop= övernattning

pick-up= hämtningstid vid hotellet

roster= schema

red cap= koordinator vid avgång

trolleys= vagnar

carts= skåp

galley= kök i flygplan

crew= besättning

bob:a= sälja varor från Buy on Board-vagnen (ni hör ju själva att vi inte är riktigt kloka någon av oss...)


Jag kommer  inte på fler just nu, men ska fundera ut några nya förslag:


locka= låsa

closa= stänga

sleepa= sova över

clowda= flyga

tamagucha= servera piloterna kaffe/mat

wipa throwa= torka spya

switcha= byta skor eller byta från förkläde till kavaj

balettdance= säkerhetsdemonstrationen

paya= betala

cleana= städa

stand-eata= stå och snabbäta

gossa= skvallra

farta= crew har råkat äta bönor till lunch...Pruttprutteliprutt...



  Kommer du på något kul förslag, lämna gärna en kommentar...



Av Helga - 20 september 2007 09:08

Jag läser i lokalblaskan en blänkare av reportern Per Johansson:


Diskriminering


De två simmerskorna som stoppades när de simmade utan bikiniöverdel på badhuset funderar på att anmäla badhuset för diskriminering. Hos diskriminerings-ombudsmannen betraktar man hela historien som ett topplöst fall.


Av Helga - 20 september 2007 08:17

Det blev mycket farande igår kväll. Först skjutsade jag dottern och hennes tre kompisar till träningen och under tiden de tränade åkte jag till ÖB. Där laddade jag upp med shampo, tandborstar, rengöringsmedel, fönsterputs etc och hämtade därefter tjejerna och tog också upp maken på hemvägen.


När jag släppt av alla hemma var det bara att vända tillbaka mot stan och hämta upp sonen och hans träningskompis...Det är till att agera chaufför...


Vi har fördelat körsysslan mellan oss och några andra familjer och det är ju tur så att inte alla kvällar ser ut så här. Sonen har, som tur är, många träningar i hallar dit han kan åka buss. När jag slutligen kom hem var det mysigt att ta en kopp grönt té.


Lunchen igår var som alltid, på vårt favorit-Thaiställe, mycket god! Det är roligt att träffa varandra och kolla av läget. Min kompis har fyra barn och har nyss bytt jobb så det fanns lite att avhandla. Jag och kompisen bodde  ihop efter gymnasiet och har gjort två längre resor tillsammans och såna saker gör nog att man blir lite extra tighta.



Av Helga - 19 september 2007 17:17

Jag skrev häromdagen om att gå till Hugos café i Uppsala...


I senaste numret av Coop Med Meras tidning  som jag fick idag står det på sidan 16 om ägaren till Hugos, Olle Hedstrand. Festligt, jag kanske är synsk!! Ta en titt i tidningen om du har den...

 Hugos igen

Av Helga - 19 september 2007 11:50

Innan lunchdaten har jag hunnit åka och tömma alla gamla förpackningar vid en förpackningsinsamling (oj, vilket långt ord), jag har handlat mat och diverse annat till hushållet på två olika affärer och jag har pratat en lång stund med svärmor som just kommit hem från en två veckors solresa.


Nu sticker jag till stan på min lilla "date"...


Nu är det nog höst...

Av Helga - 19 september 2007 08:48

Jag har skjutsat maken till jobbet eftersom jag behöver bilen ikväll . Jag ska skjutsa ungdomar  då och maken blir sen hem från arbetet. Sonen har cyklat iväg till sin friluftsdag där de verkar få kanonväder även om det var rejält kallt imorse, mössa och vantar åkte på för första gången i höst.


Min gamla gymnasie- och resekompis ringde igår kväll och vi ska träffas idag vid lunch. Vi fick ju ställa in förra veckan så nu blir det kul att ses... och thaimat brukar stå på menyn när vi lunchar. Nu tror ni att jag inte gör annat än lunchar med kompisar, men nu råkar det bara sammanfalla lite tätt här, så det så...


Många yngre bloggare har ett stående inlägg, nämligen dagens outfit, och jag ska väl inte vara sämre. Bl a detta tänker jag sätta på mig när jag sticker iväg;

Av Helga - 18 september 2007 21:42

Här har burits krukor med Boll-X, pelargoner och faktiskt även penseér (de blommar fortfarande) in under tak för här väntas frost till natten.


Det vore ju synd om blommorna skulle bli förstörda redan... Brr...

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards