Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Direktlänk till inlägg 25 april 2012

Hur gör man med linserna under en resa?

Av Helga - 25 april 2012 09:00


Använder du linser?




Då kanske du har funderat på vilka linser som fungerar bäst under din semesterresa – det har jag funderat på och här delar jag med mig av lite tips inför resan.


Min son har vissa planer på att göra en längre resa i vinter och för att hitta bästa lösningen för honom har jag kollat upp lite om hur det är bäst att göra med linserna.

Jag tycker det verkar smart att resa med endagslinser istället för de vanliga månads- eller veckolinserna. Detta eftersom det är mer hygieniskt och för att de funkar bra även i varma och tropiska länder. Man slipper ta med en stor flaska med linsvätska på resan också. På en semester finns ju även alltid risken att man ska tappa sin lins i samband med t ex bad- eller sportaktiviteter och då gör det ju inget om det är en endagslins som man har tappat. Jag tror också att endagslinser skulle vara bäst för sonen eftersom det är betydligt svårare att sköta de vanliga linserna ordentligt under en resa.

Jag hittar även information på nätet om en dygnetrunt-lins. Det kan också vara en bra lösning för en aktiv resenär. Jag ska kolla upp de olika alternativen lite närmare sen innan resan.




Några allmänna tips inför resan för dig som använder linser;


  • Packa ner större linsvätskor i det bagage som du checkar in om du ska ut och flyga. Man får inte ha så mycket vätska med sig i handbagaget. Tänk på att det är tryckskillnad också – packa ner flaskan i en plastpåse ifall den skulle läcka.
  • Förvara gärna dina linser och linsvätskor i handbagaget. Tyvärr händer det att incheckade väskor blir försenade.
  • Se till att du har minst ett extra par linser med dig.
  • Ta med en linsvätska i reseformat som du kan ha i handbagaget. Man får max ha 100 ml vätska per behållare i handbagaget.
  • Ögondroppar kan också vara bra att ha med under flygresan eftersom luften är väldigt torr. Min erfarenhet är att luften ofta är torr även på hotellrummen.
  • Våtservetter är bra att ha med sig för att kunna hålla händerna rena.
  • Packa ner simglasögon om du ska simma med linserna.
  • Ta med ditt linsrecept ifall du skulle behöva nya linser under resan.



Jag hittade många bra tips kring detta med linser på resan hos LensOn som säljer linser på nätet!




 

 
 
Filifjonkan

Filifjonkan

25 april 2012 10:44

Hej Helga. ojoj det var mycket att veta och greja med om man har linser! Visste inte jag men har ingen koll på det. Har bara läsglasögon lite då och då än så länge och det får man vara glad för ser jag.Så sonen tänker sig en långresa spännande då.

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

27 april 2012 08:50

Härlig bild och vad kul att sonen skall ut och resa. Själv har jag sån allergi på mina ögon så jag har fått för mig att jag inte kan ha linser. Vilka bra råd och tips du ger till dom som skall ut och resa och ha linser

kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Sarah

20 juni 2012 07:21

Du kanske vet svaret på min fråga .. Jag ska ut och resa och har endagslinser. Behöver då alltså ha med mig cirka 80 stycken. Är det okej att ha med i handbagaget?

Helga

25 juni 2012 12:58

Jag är osäker på om man kan ha med så många i handbagaget??

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helga - Söndag 14 jan 14:27

Det blir inga fler inlägg här på bloggen (iallafall inte inom överskådlig tid) men kolla gärna in min matblogg Hillas matprat här på bloggplatsen eller min Instagram Hillas foto. ...

Av Helga - 20 december 2022 18:33

Här kommer årets uppdatering från mig.   Förra vintern hade vi ju mycket covidrelaterade problem i Sverige fortfarande. Nyårsafton fick vi fira ensamma hemma och inte med våra trevliga vänner. Detta då jag hade flugit med en kollega som konstater...

Av Helga - 6 december 2021 16:08

Här kommer den årliga uppdateringen från mig.    Fortfarande jobbar jag inom flyget och efter en lugn tid, under första delen av pandemin, ökade flygtrafiken och arbetstiden fr o m juni månad. Det känns som att folk reser mycket nu igen, men i oc...

Av Helga - 26 december 2020 16:16


Det börjar bli tradition att jag uppdaterar bloggen en gång kring jul. I övrigt blir det ingenting skrivet här, men min andra blogg "Hillas matprat" lever i maklig takt... Vill du se mina foton kan du kika in på instragram och kontot "hillasfoto". ...

Av Helga - 21 december 2019 14:02


Så har snart ännu ett år passerat och jag tänkte att en uppdatering kunde vara på sin plats...   Året började med en fantastisk resa till Madeira med dottern. En vecka med vandringar och upptäcktsfärder och skönt sommarväder gjorde oss båda gott....

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards