Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under maj 2011

Av Helga - 15 maj 2011 14:45


Jag ville ju så gärna se hur det gick för Eric Saade igår så jag var vaken ända till 00.30 När telefonen ringde på min jour klockan 04.00 kändes som ett ganska dåligt beslut att sitta och titta på ESC så länge men det var ju såå spännande så det fick det vara värt!


Jag fick en Skandinavientour idag och när vi kom till Köpenhamn fick jag se den här fina retromålade flygmaskinen;


Vi hade ett litet uppehåll där också och unnade oss en fika med blåbärsmuffins...


Sämre kan man väl ha det en dag på jobbet!!??


Vi hade en del äldre passagerare med ombord idag. En dam hjälpte jag till och från toaletten. Hon klarade sig själv därinne, tack och lov... En annan dam hade drabbats av en stroke och var ganska förvirrad. Vi fick hålla koll på henne så hon inte gick av innan assistansen kom och hjälpte henne till hennes anhöriga inne i ankomstområdet.


Som jag skrivit om tidigare innehåller mitt jobb många moment och vi fyller många olika roller. Läs gärna mitt gamla inlägg om det här.

Flyg · Musik · Resor · TV
Av Helga - 14 maj 2011 20:30


Home sweet home...


Det blev en ganska kort vistelse vid stugan eftersom jag ska jobba tidigt igen imorgon bitti. Jag tänker låtsas som ingenting och vara uppe sent och se hela Eurovision song contest - ja, så får det bli...

  


Till middag ikväll blev det hemmagjord pizza med bl a salami och lök.  Det är såå gott så man borde göra det lite oftare.


  

Snart ska pizzorna in i ugnen... 

På landet regnade det mycket och det var bra för potatisen, löken och för mina små trädgårdsland där jag sått sallad, dill och persilja. Inte fullt så underbart för oss människor men som sagt regnet behövdes verkligen... det var snustorrt i marken innan regnet kom.



Av Helga - 13 maj 2011 07:50


Jag höll ju tummarna hela min kvällsflight igår och tur var väl det! Eric Saade gick ju vidare till finalen i ESC på lördag... Lite kramp hade jag allt i tummarna sen men det var det väl värt? Att mina kollegor var lite sura för att jag inte kunde hjälpa till så mycket med serveringen tog jag ingen notis om ;)


Idag är det ledigt för min del och jag ska bl a laga till en chili con carne som maken och jag ska ta med oss ut till stugan. Vi ska åka ut rätt så sent ikväll och då är det skönt att ha maten klar när vi kommer fram. Halva grytan lämnar vi hemma till ungdomarna som inte följer med oss ut i "spenaten".


Dottern ska på en avslutningsfest hemma hos sin tränare och hans fru ikväll. De ska fira att de vann kvalet förra veckan och lyckades ta sig upp i division 1. Laget består av spelare från 30 år och yngre. Min dotter är nästyngst i laget...


Vädret blir visst inte lika fint den här helgen men jag njuter ändå av grönskan, dofterna och allt det skira...


Flyg · Musik · Sport · TV
Av Helga - 12 maj 2011 08:49


Igår landade jag ganska tidigt så jag hann hem innan alla i familjen somnat. Även om det bara handlar om att hinna ses nån timme så är det värt så mycket. Idag blev det dessutom en liten sovmorgon eftersom dottern börjar senare i skolan. Skönt!


Ikväll är det dags för semifinal 2 i ESC och jag kommer att hålla tummarna för Sverige och Eric Saade hela flygningen ikväll. Att det blir lite svårt att servera kaffe kan inte hjälpas...   


Det spekuleras nu vilt i hur det ska gå för Eric men han är ju redan en vinnare - det här klippet från youtube har snart 3 miljoner visningar...



Humor · Musik · TV
Av Helga - 11 maj 2011 08:00


Nu ska jag sätta mig och se igenom inspelningen av den första semifinalen av ESC. Jag missade ju hela kalaset igår kväll.

Norge gick inte vidare och det minns vi Svenskar hur det känns från förra året då Anna Bergendahl föll på målsnöret. "Haba Haba" var ändå en härlig låt som säkert kommer att gå på radio en del framöver...

Igår var den sista dagen med min senaste elev. På lördag ska han vara helt klar flygvärd och klara sig på egen hand. Det kändes som han börjar få styr på allt igår och han kommer att klara sig bra därute...

Innan jobbet igår planterade jag ut lökar som jag samlat på mig sedan jul...

Jag blev väldigt sugen på smoothie men hade inga bär hemma. Tur då att rabarbern är på G. Det blev helt enkelt en rabarbersmoothie.


Jag förhörde dottern i ämnet idrottspsykologi i förrgår kväll...


Det var mycket om olika mål, prestationsmål etc


Till slut frågade jag om det var såna mål man kunde beställa på MAX och McDonalds??

Av Helga - 10 maj 2011 08:12


Vilka fantastiska försommardagar vi har nu... jag njuter!



Idag börjar jag jobba ganska sent på eftermiddagen så jag ska ta fram en solstol och njuta av det fina vädret...


Igår flög jag ju med en av mina "adepter" igen och det gick finfint. Det finns mycket nytt för eleven att lära sig, men efter några flygningar till så ska nog det mesta vara på plats. Jag känner igen mycket av ungdomarnas sätt hemifrån - många av de nyanställda är ju inte mycket äldre än min son (som är 18 år).


Så nu är man morsa både hemma och på jobbet ;)


Snart är det dags för studentexamen och vi är bjudna på fyra mottagningar och troligen blir det ännu en. Här i Uppsala går alla skolor ut samma dag också så nu har vi lite huvudbry. Ska vi åka runt som familj och stanna kort på alla ställen eller ska vi dela upp oss och vara ensamma på de olika ställena?


Sonen är också 92:a men har gått om ett år pga ett mindre lyckat val till gymnasiet. Så här i efterhand är jag glad att han valde om efter ettan eftersom han kom helt rätt efter sitt omval.


Tjolahopp!




Av Helga - 8 maj 2011 19:00


Kan det bli mycket bättre en ledig helg vid stugan?


Solen gassade, fåglarna kvittrade och vi har kunnat fixa och dona i lugn och ro. Grillen kom också fram förstås...


Häng med på en bildkavalkad nu från vårt sommarställe. Klicka för större format på bilderna...


      


     


   


Imorgon är det dags för nya flygäventyr och även imorgon ska jag vara mentor för en nyanställd. Det ska bli kul!

Av Helga - 7 maj 2011 10:00


Idag har vi åkt ut till vår sommarstuga och där har vi en del att stå i för att få stället i ordning för övernattningar. Jag tar lite "ledigt" från bloggen över helgen!


Hoppas du har det bra!


Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards