Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under maj 2011

Av Helga - 6 maj 2011 08:00


Nu är jag frisk nog att ge mig ut på tur igen och idag gör jag en insats för det yngre gardet på flygbolaget. Vi har ju nyanställt ganska mycket folk under våren och nu är jag en av de äldre "värdinnorna" som ska vara mentor åt de nya.


Hoppas ingen frågar när jag började jobba på flygbolaget för då kommer de att inse att jag kunde varit deras mamma...

  


 




Flyg · Humor
Av Helga - 5 maj 2011 08:00


Igår var jag på ett kafferep på eftermiddagen. Det var en kompis och kollega som fyllde år... Mysigt med lite tjejsnack och sju sorters kakor.

     Födelsedagspresenten kan användas...

Jag passade också på att handla lite till trädgården igen innan jag åkte ut till väninnans kalas. Det blev två rejäla säckar med toppdress till gräsmattan och två säckar planteringsjord till landet. Dessutom köpte jag murgröna och minipenséer till betongfaten.. Så här blev det...

 

På en flygning nyligen låg det kvar en väska i bagagehyllan efter att alla passagerare gått av. Vi ropade in via radio att markpersonalen skulle komma ut och hämta väskan.


- Jag kan ta väskan nu sa killen som kom för att hämta bagen.


- Det är ingen väska, det är en bäver, svarade jag...


Väskan såg ungefär ut så här...

 

 

Av Helga - 5 maj 2011 07:45

´

Brukar du köpa ekologiska produkter/mat????


Jag ska ärligt säga att jag oftast inte gör det... trots att jag inser att det säkert är det bästa för miljön och min egen hälsa.


Anledningen till att jag blundar mig genom mataffären är nog att den ekologiska maten är så dyr. En önskan är att det i framtiden ska vara ett lägre pris på ekologiskt eller att helt enkelt alla produkter ska tillverkas på eller odlas på ett ekologiskt sätt.


Helst av allt skulle jag vilja beställa mat direkt från en bonde som jag visste ägnade sig åt bra ekologisk odling och djurhållning och där jag hade insyn i hur allt sköttes. Jag ska ta tag i den här frågan nån gång - det bara ska jag...


Däremot är jag miljövänlig i mina tankesätt vad gäller att agera ekologiskt. Jag köper gärna begagnat och återvinner i stort sett alla förpackningar. Dessutom är vi noga med att kompostera både hemma och vid sommarstugan.

Av Helga - 4 maj 2011 08:15

 
Igår skulle sonen på eftersläpp på en god väns studentfest. Det var tema yrken så man skulle klä ut sig lite.
 
Vi satt och spånade vid middagen om alla möjliga och omöjliga förklädnader och yrken man kunde ha och tänkte sen att om man av nån anledning bangade och stannade hemma kunde man säga att man varit utklädd till terrorist och att man blivit mördad precis (som Bin Ladin)...
 
Sjuka tankar, jag vet - men så går snacket i vår familj ibland...
 
 
 
Nu en ny sommarhit som jag hittat på facebook...
 
      
Den baddräktstid nu kommer, när magen är för stor,
♫ Då valkar bara sväller, och celluliter gror.
♪ Generande behåring, lyfts fram i solens ljus.
♫ Nej stranden verkar boring, vi stannar inomhus. ♫
♪ De krav som sommar'n ställer, förstör vår ledighet.
♫ Vi sitter där å gnäller, fy fan vad jag e fet.
♫ Fast vem vill motionera, när man kan sitta still?!?
♪ Nej låt oss revoltera, vi tar en kaka till!! =)
 

Av Helga - 3 maj 2011 07:45


Hjälp! Det känns som jag höjt förväntningarna på våra betongalster en del - så bli inte besviken nu om det är amatörernas verk du får se... Tänk på att vi aldrig gjort detta förut...

När betongen "brunnit" i 24 timmar tog vi bort formarna och så här såg det ut då...



Tyvärr gick en kruka sönder när vi tog den ur formen - vi kanske skulle ha väntat ett dygn till. I boken om att skapa i betong stod det att betongen skulle stelna i 24-48 timmar.


Här är alstren helt klara och jag har även putsat ovansidan med fint sandpapper för att få en finare yta. Jag ska ha krukor med kryddor i formen längst upp och den stora formen blir nog ett fågelbad. Hjärtat har jag nog till dekoration eller som underlägg till kastruller...



Nu är vi helt klart inspirerade att prova på detta med att gjuta i betong en gång till. Vi ska göra fler krukor bl a...


Vill du läsa mer om att gjuta i betong kan du klicka här - en artikel om betonggjutning...


Här är växterna som jag köpte på plantagen nyligen...

Penséer, timjan och pelargoner...

Av Helga - 2 maj 2011 08:32


Igår gjorde jag verkligen inte mycket utom att snora...

Demonstrerade gjorde jag bara hemma


På kvällen kom ungdomarna hem igen. Dottern från ett träningsläger i Norrköping och sonen från en kompis utanför stan... Sonens valborg i Uppsala verkade ha varit hyfsat lugn. Han och vännerna hade lärt känna nya killar som var utlandsstudenter från Spanien. Dottern har tränat och gjort fystester och är nu ganska stel i musklerna...


Det här med att blogga kräver sin man/kvinna. Ska man skriva regelbundet så gäller det att ha idéer och uppslag. Jag brukar ha en lapp i fickan på min uniformskavaj där jag skriver upp sånt som händer på jobbet.


På min senaste Europaflygning hade vi t ex;


* fem ensamåkande barn och ett av barnen var bara såå ledsen hela vägen hem. Vi fick gå och prata och gulla med henne lite då och då.


* Vi hade en liten familj med mamma, pappa och en liten tös på ett år. Flickan grät och stökade hela flighten utom när föräldrarna gick omkring med henne. När vi skulle landa gick jag fram till dem och berömde dem för deras tålamod. Jag såg att mamman gråtit och de blev glada för berömmet.


* En kvinnlig författare ville skicka sin senaste bok till mig - sånt blir man glad av.


* När vi landat var det en liten flicka på kanske tre år som sa;

- Jag vill gå hem nu...

Alla runt omkring skrattade...


Jag känner mig nu orolig efter att ha läst dagens stora nyhet om att Bin Ladin är död. Vad blir hämnden?

Av Helga - 1 maj 2011 09:45

Igår blev det inte mycket valborgsfirande för min del. Jag hade istället en Europaflygning som var helt fullsatt både dit och hem. När jag kom hem var det iallafall mysigt! Maken, som varit hos våra vänner på vårlunch, kom också hem efter ett tag så jag fick sällskap... Sonen, som är myndig, var ute med vänner och dottern är på ett träningsläger i Norrköping.

Idag är jag förkyld och får hålla mig ifrån flygeriet några dagar.

Nu har sonen och jag laddat upp för att skapa saker i betong. Vi har köpt en hink, en visp som vi ska sätta på skruvdragaren och en förpackning med olika spackelspadar.

Vi har letat upp lite olika plastförpackningar som ska fungera som gjutformar och så har vi gått på loppis och köpt porslin som vi ska krossa och använda som dekoration.



Sonen vispar vatten och finbetong i en hink.. Vispen har han fäst på en skruvdragare...


Blommor från loppis - kan användas att dekorera med...


Plastaskar och formar att gjuta i och porslin som vi ska slå sönder och dekorera med...



Vi har redan gjutit några alster som jag ska visa längre fram här i bloggen!

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards