Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under mars 2011

Av Helga - 10 mars 2011 20:15


Visst fick jag en flygning på jouren...


Det blev en flygning österut - till Moskva... Vi hade mat lastad till besättningen vilket vi har om flygningen är mer än 5 timmar lång, tur och retur. Vi brukar turas om att äta så att det inte ska drabba passagerarna så mycket. När jag skulle äta hade pursern dukat ett av galleyborden med en vit pappersduk och med två batteridrivna värmeljus. Så himlans omtänksamt och gulligt!!


På hemresan var en del passagerare lite stökiga... de hade nog "tutat" lite i smyg ombord - det är inte tillåtet, men ganska svårt för oss att upptäcka. När de här resenärerna skulle gå av såg vi att de hade landslagsdräkter på sig. Vi frågade vilken sport de sysslade med...En av killarna svarade bara;


- I am the Champ!


Drinking champion tänkte jag...


Av Helga - 10 mars 2011 07:58



Goodmörning!   


Jag har jour idag och har legat lite som på nålar inatt... man vet aldrig när telefonen ska ringa. Nu är jag iallafall uppe och på G så nu gör det inget om trafikkontoret slår en pling...



  

Ringer det inte snart kanske jag hinner ta en förmiddagsfika...


Anton Hysén är en modig man som blivit en föregångare i fotbollsvärlden, starkt!

Flyg · Sport
Av Helga - 9 mars 2011 15:12


Kul med ett VM-guld i skidskytte till Sverige. Grattis Helena Ekholm!


  

Sport · TV
Av Helga - 9 mars 2011 07:53


Vi har ju fortfarande en otroligt stor snöhög på vår lilla kedjehustomt...


  

Klicka för större format...

 

Men nu börjar väl de flesta längta efter trädgårdssäsongen. Jag vill se att det gror så ett litet hjärta med krasse fick det bli på fönsterbrädan...


  


Längtar du som jag efter vår och trädgård kan du gå in på någon av följande trädgårdssidor drömma dig bort.


Berlins botaniska trädgård


Jardin des Plantes i Paris


Amsterdams botaniska trädgård


Leidens botaniska trädgård


Chelsea Flower show och Hampton Court Flower Show


Danska trädgårdsdagarna




Igår klämde jag en semla... Den var riktigt god!!

   

Av Helga - 8 mars 2011 07:48


I ekonomiklass säljer vi förtäring till passagerarna och nyligen, när jag flög hem från Paris, kände jag mig riktigt billig. Alla mackor, pastasallader, tapastallrikar och snacks tog slut. Vi hade fortfarande kakor, godis och drickor att sälja men usch så jobbigt det blev att förklara för resenärerna på de sista tio raderna att all mat var slut. Trots allt hade de flesta ett enormt tålamod så ingen plockade upp hagelbössan och siktade på mig iallafall!


För första gången på väldigt länge anställer SAS flygvärdinnor/ flygvärdar i Stockholm igen. Det är en timanställning med särskilda villkor för arbete i sommar. Är du intresserad av att prova på ett högtflygande yrke kan du kika in här på Proffice aviations hemsida. Det kanske kan vara ett tips för lärarna som tröttnat på låg lön och tuff arbetsmiljö...


Idag är jag ledig och det finns, som alltid, lite jobb att göra även på hemmaplan... Så jag kommer att inte att rulla tummarna hela dagen.


 

Kan man beställa hem Mija via nätet?? Hon gör så snygga inredningslösningar i Bygglov och jag skulle gärna ta emot några goda råd...

Av Helga - 7 mars 2011 13:44


Imorse var  Ingrid, en kollega, med i radioprogrammet Morgonpasset i P3. Där kan du få svar på en del funderingar du har kring flygvärdinneyrket eller så lyssnar du bara för att det är kul att höra lite hur det går till bakom kulisserna...  Lyssna på delar ur radioprogrammet om flygvärdinneyrket här.


  



Flyg · Resor
Av Helga - 7 mars 2011 08:50


Jag var hemma först vid tvåtiden inatt och gick för en gångs skull inte upp samtidigt med familjen. Eftersom jag ska ut och flyga ikväll igen kan det ju vara bra att få lite sömn.


Igår flög jag med den sjungande pursern Gen... Hon sjöng på tre av flygningarna och fick mycket uppskattning för det från passagerarna.


Den här filmen är tagen vid ett annat tillfälle...



Imorgon är det äntligen fettisdagen och man kan börja "på riktigt" med semlor. Mums!

  


Här kommer några bilder från en vårvintrig promenad...


Massor med snö ligger på vår tomt...

  

Nypon mot en vacker blå himmel...

  

Utsikt över åkrarna mot Uppsala slott och domkyrkan...

  

Av Helga - 7 mars 2011 00:39


Jag har just landat efter en lång flygdag...


Ska jag säga godnatt eller godmorgon?   

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards