Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Direktlänk till inlägg 29 mars 2009

Här har det röjts...

Av Helga - 29 mars 2009 17:27


Idag har det varit mycket... efter en något förkortad natt stack jag och dottern iväg ganska tidigt för att hon och hennes lag hade en förmiddagsmatch. Sedan har det diskats och röjts efter gårdagskvällens middag med vänner. Vi hade en perfekt kväll med våra härliga vänner. Jag hade ställt mitt mobilalarm så vi inte skulle glömma "Earth Hour".


Nu har maken och sonen stuckit iväg eftersom sonen också har match idag och det är vår tur att köra till storstan... Jag ska förbeda mig inför en ny arbetsperiod med start imorgon - ingen rast ingen ro!!


Kimmie ville ha receptet på fläskfilén som jag lagade igår. Här kommer det;


Salami- och ostfylld fläskfilé


2 fläskfileér (ca 1 kg)

1 tsk salt

2 msk svartpeppar

2 msk smör el. margarin

2 mozarellaostar a´125 g

100-150 g salami i tunna skivor

1/2 kruka basilika

4 dl vispgrädde (jag tog matlagningsgrädde 15% istället)

4 msk chilisås (jag hade även i lite sambal oelek)


1. Sätt ugnen på 225 grader. Putsa fileérna, salta och peppra dem.

2. Bryn de hela filéerna i lite matfett i en het stekpanna.

3. Skär djupa snitt i filéerna med ca 1-2 cm mellanrum. (Som när man gör ugnsstekt falukorv med äpplen)

4. Skär osten i tunna skivor, platta till en ostskiva något och lägg på en salamiskiva. Lägg på hackad basilika.

5. Vik salamiskivan på mitten och stick ner alltihop i skåran så att den stängda sidan kommer uppåt. Fyll alla skårorna på samma sätt.

6. Lägg köttet i en ugnsfast form.

7. Vispa samman grädde och chilisås (Här hade jag i lite sambal oelek och lite mer salt/peppar). Häll såsen i formen. Hit kan man förbereda.

8. Gratinera i ugnens mitt ca 20-30 min.


Rösta gärna  här


Detta är innan maten har varit i ugnen...

 
 
Kimmie

Kimmie

29 mars 2009 18:29

Åh, vad gott det lät - tack för receptet det ska jag definitivt göra.

http://kimmietid.blogspot.com

 
Ann-Louise

Ann-Louise

29 mars 2009 19:30

Å du är säker på att du ska fortsätta flyga? Å inte öppna en kvarterskrog i Toscana par exemple?

http://40taggaren.bloggagratis.se

 
kicki

kicki

29 mars 2009 20:16

Ja visst är det tråkigt...fruktansvärt tråkigt för nu var jag verkligen på G. I morse ringde min kollega från tåget, hon var på väg hem hon också, hade inte sovit en blund pga fruktansvärd yrsel hon också...ngt går vi visst och drar på, har ont i ett öra idag också så det får väl bli el doctore imorgon. Men nu har vi bestämt, vi skall åka en weekendresa till barcelona...kramen på dej

http://kickilettenstrom.blogg.se

 
Millis

Millis

29 mars 2009 20:29

Vad gott! Tack för receptet!

http://millis.bloggagratis.se

 
-Nena-

-Nena-

30 mars 2009 08:02

Tack för receptet. Det lät gott.

Hoppas du får en bra start på arbetsveckan.

http://nena.bloggagratis.se

 
Filifjonkan

Filifjonkan

30 mars 2009 09:23

Hej Helga Å skriver av ditt recept skall testa det till lördag jag med då, Skall ha matfrämmande då bra tackar för det. Ser att ni haft en härlig helg med.Och så iväg redan på jobbet som du skrev ingen rast ingen ro . Snart kommer semestern,,, så du kan ha lite rast i er fina stuga.

http://filifjonkan-se.bloggagratis.se

 
Hannele sniffar

Hannele sniffar

30 mars 2009 10:50

vi hade fläskfilé, men det blev africana

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Pisan

Pisan

30 mars 2009 11:33

Mmmmmmums! Verkar jättegott! Hoppas du har en fin måndag! Kram! :-)

http://pisansblogg.bloggagratis.se

 
britten

britten

30 mars 2009 12:09

Du jag snor receptet också...kanske bjuda på uppe på gården till påsk....såg såååå smaskigt ut.....ha en fin dag

http://pyrobritt.blogg.se

 
helga

helga

30 mars 2009 19:46

Kimmie; Varsågod - hoppas du gillar :)

Ann-Louise; Åh, vad det lät mysigt! Jag älskar Italien... Sonen ska på en turnering i norra Italien om en vecka - lyckans ost.

Kicki; Himla trist!! Bra att du har en ny resa att se fram emot istället. Blir det flyg?

Millis; Varsågod :)

Nena; Starten har varit av racerkaraktär...

Filifjonkan; Jag ska även unna mig några dagar extra ledigt kring påsken i år. Jag får betala själv, men det får man ta ;)

Hannele; Det är också jättegott!

Pisan; Tack - det har varit mycket, men ändå en bra dag...

Britten; Hoppas ni gillar det!

http://www.helga1.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helga - Söndag 14 jan 14:27

Det blir inga fler inlägg här på bloggen (iallafall inte inom överskådlig tid) men kolla gärna in min matblogg Hillas matprat här på bloggplatsen eller min Instagram Hillas foto. ...

Av Helga - 20 december 2022 18:33

Här kommer årets uppdatering från mig.   Förra vintern hade vi ju mycket covidrelaterade problem i Sverige fortfarande. Nyårsafton fick vi fira ensamma hemma och inte med våra trevliga vänner. Detta då jag hade flugit med en kollega som konstater...

Av Helga - 6 december 2021 16:08

Här kommer den årliga uppdateringen från mig.    Fortfarande jobbar jag inom flyget och efter en lugn tid, under första delen av pandemin, ökade flygtrafiken och arbetstiden fr o m juni månad. Det känns som att folk reser mycket nu igen, men i oc...

Av Helga - 26 december 2020 16:16


Det börjar bli tradition att jag uppdaterar bloggen en gång kring jul. I övrigt blir det ingenting skrivet här, men min andra blogg "Hillas matprat" lever i maklig takt... Vill du se mina foton kan du kika in på instragram och kontot "hillasfoto". ...

Av Helga - 21 december 2019 14:02


Så har snart ännu ett år passerat och jag tänkte att en uppdatering kunde vara på sin plats...   Året började med en fantastisk resa till Madeira med dottern. En vecka med vandringar och upptäcktsfärder och skönt sommarväder gjorde oss båda gott....

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards