Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Direktlänk till inlägg 18 september 2008

Allt går sönder...

Av Helga - 18 september 2008 07:55


Idag ska jag åka till stan och besöka mina föräldrar. Mamma har ju ganska nyligen fyllt år så jag har köpt en ask chokladklädd nougat och en marmeladburk och slagit in det i paket. Där blir det säkert en kaffetår för att fira mor...


Därefter ska jag gå tillbaka med en blus som jag köpte helt nyligt som redan spruckit i en söm. Jag tänkte först laga det själv, men det var väldigt snävt tilltaget med tyg så det hade inte blivit snyggt. Nej, de får allt ge mig en ny blus helt enkelt.


Tänk vad mycket saker det är som går sönder snabbt idag. Blusen då t ex och vår dator som gick sönder innan garantin gått ut, sonens mobil samma sak, min nya mini-laptop bytte jag första dagen eftersom den inte gick igång efter en halv dags användning. Varför är det så? Ska allt göras så billigt som möjligt så att det håller precis tills garantin går ut? Det är ju inte särskilt miljövänligt om alla prylar hamnar på skroten efter bara något år eller två! Skräcken för tillverkarna är väl att det blir som förr när en TV, spis eller ett kylskåp kunde hålla i 20-30 år.


Rösta gärna


En spis som hållit länge - ända sedan stenåldern?


 
 
evans

evans

18 september 2008 09:32

Trist när saker bara går sönder sådär! Tur ändå att garantin för datorn fortfarande gällde.

http://evans.blogg.se

 
Åsa

Åsa

18 september 2008 09:56

Visst verkar det gå i perioder när "allt" går sönder. Vi är inne i en sån nu. Både diskmaskin och torktumlare låter och går på sista versen. Ena bilen krockades och moppen är kass. Trist. Men det går väl över, hoppas jag.

http://wessand.blogg.se

 
Hanneles paradis

Hanneles paradis

18 september 2008 10:55

Visst blir man trött på "engångsprylar"... Jag är så gammal så jag minns, när jag på 1960-talet hjälpte min far i affären att laga brödrostar, strykjärn och annat, man köpte inte bara nytt. Jag får besök av min mor idag.

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
britten

britten

18 september 2008 13:28

ja tänk att det var bättre kvalitet på sakerna förr ...uppe på gården har vi en frysbox från 1954 som fungerar perfekt...

http://pyrobritt.blogg.se

 
ugglan

ugglan

18 september 2008 13:29

Håller med dig om att det är dålig kvalité på grejerna nu för tiden... Det känns inte okej med tanke på miljön... Många gånger köper vi nytt istället för att laga och fixa... Man får nog tänka sig för lite....
Kram Ugglan

http://ugglan.bloggagratis.se

 
helga

helga

18 september 2008 13:56

Evans; Ja, det var ju iaf tur det!

Åsa; Visst är det trist när allt bara strular...

Hannele; Ja förr var det idé att laga saker och ting. Nu är reservdelarna lika dyra som produkten. Hoppas du får trevligt med din mamma.

Britten; Vi har en TV som är ca 30 år på landet. Ungarna spelar TV-spel på den och det fungerar utmärkt :)

Ugglan; Det är oftast så dyrt att laga tyvärr.

http://www.helga1.bloggagratis.se

 
Magnus

Magnus

18 september 2008 15:09

I min stuga är jag inne på min tredje TV. Alla är arvegods. Den senaste fick jag av grannen eftersom de köpte ny platt-TV. Den fungerar hur bra som helst och är mycket finare, och nyare, än den jag har i stan. I stan har jag precis skaffat ny lägenhet men TV´n från 2001 får lov att hänga med ett bra tag till :).

http://underbara.bloggagratis.se

 
helga

helga

18 september 2008 18:46

Magnus; Här hemma har vi inte bytt från tjock-TV ännu. Jag har så svårt att göra det när TV-apparaterna fortfarande fungerar bra. Dessutom ska väl tekniken bytas flera ggr inom den närmaste tiden så det kanske är lika bra att vänta lite.

http://www.helga1.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helga - Söndag 14 jan 14:27

Det blir inga fler inlägg här på bloggen (iallafall inte inom överskådlig tid) men kolla gärna in min matblogg Hillas matprat här på bloggplatsen eller min Instagram Hillas foto. ...

Av Helga - 20 december 2022 18:33

Här kommer årets uppdatering från mig.   Förra vintern hade vi ju mycket covidrelaterade problem i Sverige fortfarande. Nyårsafton fick vi fira ensamma hemma och inte med våra trevliga vänner. Detta då jag hade flugit med en kollega som konstater...

Av Helga - 6 december 2021 16:08

Här kommer den årliga uppdateringen från mig.    Fortfarande jobbar jag inom flyget och efter en lugn tid, under första delen av pandemin, ökade flygtrafiken och arbetstiden fr o m juni månad. Det känns som att folk reser mycket nu igen, men i oc...

Av Helga - 26 december 2020 16:16


Det börjar bli tradition att jag uppdaterar bloggen en gång kring jul. I övrigt blir det ingenting skrivet här, men min andra blogg "Hillas matprat" lever i maklig takt... Vill du se mina foton kan du kika in på instragram och kontot "hillasfoto". ...

Av Helga - 21 december 2019 14:02


Så har snart ännu ett år passerat och jag tänkte att en uppdatering kunde vara på sin plats...   Året började med en fantastisk resa till Madeira med dottern. En vecka med vandringar och upptäcktsfärder och skönt sommarväder gjorde oss båda gott....

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards