Alla inlägg under februari 2008

Av Helga - 23 februari 2008 22:32

Melodifestivalbidragen i den här deltävlingen var bara ett stort jasså tyckte jag. Ingen låt var speciellt bra eller speciellt dålig. Jag röstar nog helst på Kristian Luuk... och låten om Carina Berg av Björn Gustafsson var BÄST!

Däremot tycker jag att artisterna utsätts för tortyr i slutminuterna då den sista låten som går till final ska presenteras... Usch och fy vilken fruktansvärd press. Stackars satar som ska sitta och se lyckliga ut samtidigt som de vet att det är vinna eller försvinna som gäller.

Rösta?

Av Helga - 23 februari 2008 15:53

Det blev en mysig lördagsfika med semlor efter att trädbeskärning, städning och matinköp klarats av - det var vi värda. Samtidigt tittade vi på herrarnas skidåkning och det var glädjande med fina Svenska placeringar.

Senare hjälpte dottern till att samla in kvistarna under äppelträdet så hon "tjänade in" DVD:n som vi köpte på stormarknaden. Sonen har hörts av från Småland och han har inte blåst bort men nästan ;) Det ska bli fint att få hem honom igen imorgon...

Nu är det bara ro och frid och fritt fram att göra precis vad vi vill - härligt!

I det här coola huset skulle man bo men det är nog svårt med möbleringen... bilden är tagen i centrala London...

Rösta ?

Av Helga - 23 februari 2008 11:20

Det blev sovmorgon idag också eftersom jag kom hem sent igår kväll igen...

Nu är vi igång ändå. Dottern äter sen frukost, maken är ute och beskär äppelträdet i solen och jag är vän med dammsugaren... Senare idag ska vi åka och bunkra upp matförråden men annars blir det bara en skön ledig lördag där vi kan göra lite vad vi vill.

Sonen har vi inte hört av sedan han kom fram till sin kompis i Växjötrakten men det tyder väl bara på att allt är bra! Jag skickade dock ett SMS nyss för nu vill jag gärna höra hur han har det inför hemresan imorgon. Ikväll ska vi äta en god middag och självklart måste vi se melodifestivalen ;)

Rösta om du vill

På torget i Kiruna fanns det några vackra isskulpturer bl a denna...

Av Helga - 22 februari 2008 23:33

Ibland har man bara helt underbara passagerare som idag när vi hade två ensamåkande småpojkar med ombord som rest hela dagen och var trötta på att sitta stilla... en vänlig man satte sig frivilligt ned vid dem och målade i målarblock och hjälpte dem med läskburken och pratade med dem när vi inte hade så mycket tid.

När jag ville bjuda mannen på något som tack ville han bara ha en kopp kaffe.. en vardagshjälte. TACK!

Av Helga - 22 februari 2008 18:12

Idag känns det speciellt att flyga pga blåsten. Ordet som dyker upp i mitt huvud är bossanova... Det gungar hit och det gungar dit och det gäller att följa med och slappna av så går det fint.

Visserligen verkar blåsten ha ställt till med problem på vissa flygplatser men dem jag ska besöka/ har besökt fungerar bra!

Det är sportlovsslut och sportlovsbörjan den här helgen och det märks speciellt på att vi har enormt många barnfamiljer och ensamåkande barn som åker med oss kors och tvärs. Det är roligt! Idag hade en fantastiskt söt flicka på 11 år med oss ombord. Hon var så glad för att vi bjöd henne på en juice och en kanelbulle. Tänk om alla kunde vara så glada och tacksamma för så lite!

Ha nu en riktigt skön fredagskväll!!

Av Helga - 22 februari 2008 11:06

Jag kom hem vid midnatt igår och har unnat mig en skön sovmorgon...

Sonen kom lyckligt iväg till Växjö och dottern ägnar sitt sportlov åt att vara med kompisar och ta det lugnt. Maken är igång här hemma och idag har han gått till attack på dammråttorna i vårt sovrum. Bäddmadrasserna är utburna och alla mindre möbler också. Nu är det torkning av alla lister och golv som gäller. Det är härligt när det blir rent och fint hemma!

Jag tänker inte göra just någonting nu på förmiddagen eftersom jag ska iväg och flyga igen i eftermiddag. Krafterna sparar jag till jobbet idag.

Jag skrev om kontraster i ett tidigare inlägg om hur jag förflyttar mig från norr till söder i Europa och hur olika allt kan te sig. Här ser du två bilder från norr som kan jämföras med bilderna från London som jag haft med bara för några dagar sedan...

Rösta om du vill

Är det inte charmigt så säg med sparkstöttingar utanför hotellentrén...

Av Helga - 21 februari 2008 11:28

Här i norr snöar det lite lätt men tidigare imorse var det någorlunda klart och man kunde se fjällen från femte våningen på hotellet.

Vi blev försenade hit igår kväll så det var extra extra skönt att krypa ner i bädden när vi kom fram. Jag tog mig sovmorgon och skippade hotellfrukosten och har istället varit ute på ett café nära hotellet och ätit en god ost- och skinkbaguette och druckit en cafe latte...

På väg tillbaka till hotellet gick jag in på en presentbutik där det fanns mycket lokalt hantverk och där hittade jag den sista "hemlisen" till maken som fyller år på söndag. Skönt att presenterna är fixade...

Den här "snyggingen" gick jag förbi nyligen och den fanns på en kyrkobyggnad i London nära Kensington high street...

Av Helga - 20 februari 2008 09:52

Det blev en lugn hemmakväll när jag kom hem igår. Vi såg en elitmatch på webb-TV och softade i största allmänhet. Nu ska jag snart åka iväg till Arlanda igen och idag blir det många starter och landningar innan jag får träffa kudden på ett hotell norröver.

Maken ska skjutsa sonen till Arlanda på eftermiddagen för avfärd till Växjö för några dagars gemenskap med kompisen där. Jag hade hoppats kunna sammanstråla med dem på flygplatsen men tiderna för mina ankomster till Arlanda stämde inte riktigt med sonens flygavgång.

Här är en vårlik bild från London. Imorgon kommer jag att hinna se lite av staden i norr och det blir nog en rejäl kontrast till den här bilden...

Om vi har flera övernattningar i rad och den ena är söderut och den andra  norrut kan du tro att det är svårt att packa.