Inlägg publicerade under kategorin Att blogga

Av Helga - 3 mars 2011 21:15

Tänk dig en ljummen kväll på en piazza i Rom...

Det mörknar så sakteliga och vi har just njutit av en fantastisk italiensk middag där på piazzan och jag tänker - kan livet bli så mycket bättre än så här?

Det är vår och magnoliorna blommar i Villa Borgheses trädgård. Vi har besökt Colosseum och förundrats över alla hemlösa katter som tagit gladiatorernas plats. Vi har doppat tårna i Fontana di trevi och önskade oss något i hemlighet när vi kastade mynt till fontänens botten. Vi har varit vid Peterplatsen och hoppats få en glimt av påven och så har vi bara vandrat runt i gränderna kring Spanska trappan. Språket är vackert, så vackert... Italienska måste vara språket som Gud skapade först.

Vi har vandrat och bildats i Rom. Vi har skrattat och älskat i Rom. Vi har blivit förälskade i Rom...

Detta är mitt bidrag till en bloggtävling som Resebokningen.se anordnar. Genom att blogga om min drömresa får jag en gratis bagagebricka och har även chansen att vinna fina priser där. Förstapriset är ett presentkort från Fritidsresor på 5.000 kr. Läs mer om tävlingen här.

Av Helga - 27 januari 2011 13:03

Jag har länge tänkt på om jag ska avslöja hur jag ser ut eller inte i bloggen. Beslutet är taget. Jag har lagt ut en presentationsbild på mig själv...

Kanske ångrar jag mig och i så fall tar jag helt enkelt bort den igen...

Det känns som jag ändå avslöjar så pass mycket om mig själv här i texten så att de flesta kan känna igen vem jag är.

Av Helga - 30 december 2010 10:40

Jag får börja med att be mina läsare om förlåtelse/ förståelse för att jag just nu är en osocial bloggvarelse... men nu prioriterar jag familjelivet och firar jullov.

Idag kommer dottern hem. Eventuellt åker vi och hämtar henne söder om Stockholm - inget är bestämt om skjuts ännu så vi får se.

Den nya TV:n och den inspelningsbara DVD:n har vi lärt oss hyfsat nu och det roligaste av allt var att vi inte berättat nåt för ungdomarna. Sonens min när han kom hem igår var obetalbar och dottern vet ännu inget.

Min pappa, som är 86 år, har blitt med mobiltelefon. Kul att det är fler som försöker hänga med i utvecklingen och inte bara vi ;)

Av Helga - 29 november 2010 08:00

Dottern, maken och jag njöt av det fantastiska fyrverkeriet igår uppe vid Botaniska trädgården i Uppsala... Det var enormt mycket folk som tagit sig dit! Programmet höll på i ca 15 minuter och det var musik till och verkligen häftigt...

Det var riktigt kallt ute så när vi kom tillbaka till bilen skoj-kivades jag och dottern om vem som skulle sitta i framsätet där vi har värmeslingor i stolen. Jag vann fighten, precis som boxaren Frida Wallberg, men fick utstå glåpord som;

Führer, Stalin, diktator ...

Jag fnittrade förstås åt hennes lilla utbrott och då sa dottern;

- Hamnar jag på bloggen imorgon nu?

Hon visste redan svaret

Myspys i huset...

Av Helga - 26 november 2010 17:45

Jag fick en kommentar på mitt inlägg om Tom Jones som var skrivet anonymt och då är man ju modig liksom... Klockan 03.06 på natten efter en konsert kanske man i Svelvik, Vestfold i Norge gör sånt...

Jag tycker kommentaren är på gränsen till oförskämd, men tack ändå - alla kommentarer är välkomna om de inte går helt över gränsen.

Tack Gun D Svan som med tanke på sitt alias har humor iallafall ;)

Av Helga - 24 november 2010 16:03

Jag har haft samma omröstning på min sida hur länge som helst och skrapade ihop 1002 röster. Tack till alla er som röstat!

Nu är det dags för en ny omröstning - rösta gärna!

Av Helga - 8 november 2010 08:20

Nu är vi hemma igen från vår kortresa till Nice. Vi hade turen att pricka in några riktigt fina och soliga dagar och har kunnat sitta en stund på stranden varje dag. Bästa sättet att beskriva resan blir nog med några bilder så förstår du känslan bäst...

Tack för alla kommentarer som jag fått de här dagarna!

Stranden i Nice...

Matsäck till lunch... Fin vy över Nice...

Jo, det är sant - jag vågade bada...

Jag älskar salade Nicoise...

Färsk fisk i ett gathörn...

På hemvägen flög vi via Oslo flygplats och där träffade jag Kickis dotter, som jobbar på en av restaurangerna. Kicki är en bloggvän som jag lärde känna när jag började blogga 2007. Det var lite pirrigt att möta någon som har med bloggen att göra på riktigt men också väldigt kul! Vi ringde även upp Kicki på telefon och det var otroligt kul att höra hennes röst live...

När vi flög till Nice läste vi om kungen, kungen, kungen i tidningen. Inga svenska tidningar lästes under vistelsen i Frankrike och så när vi reser hem igen läser vi om kungen, kungen , kungen igen i tidningen. Nyhetstorka? De där ryktena har jag hört i åratal - kom med något nytt!

Av Helga - 5 oktober 2010 18:00

Så himlans smidigt!

Nu har vi fått hjälp att byta modem och att installera trådlöst internet. Äntligen kan vi sitta på fler ställen i huset och surfa. Behovet har inte varit så stort förut men sedan dottern började på gymnasiet har behovet ökat. Det är mycket självstudier på hennes idrottslinje och många uppgifter som ska skickas in via skoldatorsystemet rexnet.

Ibland älskar man sin dator...

och ibland känns allt hopplöst...

Jag är också glad och stolt över grabben som på egen hand lyckats fixa ett extrakneg en dag i veckan. Sonen går på byggprogrammet och det han får lära sig nu är ovärderligt för framtiden. Jobbar gör han på samma ställe som han arbetade i somras. Snart blir han väl så rik att han får bidra till mammas kläd- och godiskonto...