Inlägg publicerade under kategorin Tips

Av Helga - 12 augusti 2014 11:45

Nyligen flög vi till Pristina i Kosovo. Vi hade bara 23 passagerare dit men sen hade vi 180 passagerare på hemvägen. Skolorna börjar snart igen så det var många barnfamiljer bokade.

Vi delar ut lite mindre flytvästar till barn under 2 år och de får också ett extra säkerhetsbälte eftersom de sitter i knä på en vuxen. Vi har exakt 8 sådana extravästar och bälten med i våra flygplan.

På hemvägen hade vi 8 bebisar under 2 år men en resenär på nerresan hade råkat få med sig sitt extrabälte. Då stod vi alltså där med bara 7 extrabälten och 8 bebisar.

Denna möjlighet har faktiskt flygbolaget tänkt på, så då kan vi ta ett av våra demonstrationsbälten som vi använder när vi visar hur allt fungerar innan start. Veckan före när den här flighten gick hade det kommit 10 bebisar och då fick mina kollegor låna två extra västar och bälten från flygplatsen. Dessa grejer hade vi nu med oss tillbaka och kunde tacka för lånet!

Som jag berättat förut händer både det ena och det andra bakom kulisserna på flygbolaget...

Just nu håller jag på och tittar på en dokumentär på YouTube- den heter Flight Attendant School och är rätt kul om du är intresserad av att se hur träningen kan se ut för kabinpersonal.

#flyg #flygvärdinna #helga #kabinpersonal #bebisar #helga

Flyg · Tips
Av Helga - 10 februari 2014 08:30

Nog för att det är bra att komma i tid till jobbet men gissa om jag blev snopen igår när jag insåg att jag kommit en timme för tidigt.

Suck... tur att det finns trevliga kollegor att prata med och att man kan ta sig en massage i massagestolen en stund.

Jag gjorde ett blockljus av gamla ljusstumpar i lördags.

En sönderklippt mjölkkartong och ljusvekar som jag köpt på en hobbyaffär. Veken tejparde jag fast både i botten av kartongen och i toppen.

Här har jag ställt en konservburk i vattenbad och där i lägger jag ljusstumparna tills de smält ner till rinnande stearin. Sen häller jag upp stearinet i mjölkkartongen.

Här står ljuset och stelnar till. Jag satte två muggar vid sidorna för att ljuset skulle hålla formen.

Ljuset är färdigt och det blev rosa eftersom jag hade röda och vita stumpar.

Färdigt!!

Nästa gång kommer jag att köpa vanlig veke av snöre eftersom jag tycker den här veken brinner rakt ner och inte riktigt kan värma upp hela ljuset. I så fall fäster man veken kring t ex en penna på toppen och tejpar fast veken i botten.

#ljus #blockljus #ljusstumpar #pyssel #flyg #flygvärdinna #stearin

Av Helga - 18 januari 2014 15:57

Vi har en fantastisk vinterdag här idag. Blå himmel, sol och snö på träden...

Nu ska vi bara bli bortskämda med middag hos goda vänner ikväll. Vi vet vad de kan åstadkomma i köket och ser fram emot kvällen.

En gåbortpresent köpte jag på en av mina favoritaffärer i Uppsala - Tre generationer inredning.

#present #vinter #snö #tregenerationer #inredning

Av Helga - 9 december 2013 13:38

Så har ännu en helg passerat och stackars min gubbe - han får vara ensam en hel del på helgerna.Kanske han bara tycker det är skönt?

Nu är jag iallafall hemma igen och eftersom jag ska vara borta hemifrån väldigt mycket före jul så är det bara att sätta igång direkt. Nu har jag en deg som står och jäser och det ska bli tekakor till julens skinkmackor.

Här är en bild från ett tidigare år. Jag bakar ut plattor som sedan klipps upp i lagom stora bitar...

Efter det ska jag baka lite mer saffransbröd också. Lika bra så vi har i frysen.

När allt bakande är klart ska jag ta och kolla igenom mina julklappar och slå in dem. Skulle det fattas något kan jag köpa det under nästa arbetsperiod då jag ska vara borta fem dagar i rad.

Igår hade jag ju en hotellövernattning på en fint hotell. Det var ett riktigt busväder ute med regn och snöslask. När jag varit ute en sväng på stan gick jag tillbaka till rummet och virkade, såg  Alice Babs-dokumentären på datorn och läste. Jag är ju hopplöst sen men jag läser iallafall Zlatan-boken just nu. Den är lättläst och intressant/ rolig. Kan rekommenderas om du inte heller har läst den ännu.

#baka #bröd #saffran #resa #flyg #hantverk #alicebabs #zlatan #boktips

Av Helga - 17 oktober 2013 10:34

Jag var nyligen på filmen Monica Z och har du inte sett den så tycker jag absolut du ska göra det... En underbar film!!!

Man blir så nyfiken på att veta ännu mer om Monica Zetterlunds liv... Då finns boken Enkel vacker öm; boken om Monica Zetterlund.

Här en video med Monica själv...

#film #musik #bio #monicaZ #jazz

Böcker · Film · Musik · Tips
Av Helga - 11 september 2013 09:00

En stilla promenad längs med Fyrisån igår...

Idag är jag ute på flygturné igen...

#uppsala #promenad #fyrisån #hälsa

Av Helga - 5 september 2013 09:41

Gillar du att resa?

Gillar du att tävla?

Jag är inblandad i en tävling på supersavertravel.se där det gäller att hitta en bild på olika resebloggar. Vill du vara med eller bara titta vad detta är. Kolla här - hitta resväskan

#tävla #tävling #resor

Av Helga - 1 september 2013 09:45

Skellefteås matfest var verkligen trevligt. Jag besökte evenemanget igår kväll...

Skördemarknad...

Massor av mat att välja på men jag och min kollega valde detta...

Älg, ren, forell, potatis, lök, rotsaker, lingonsylt, tunnbröd, lingondricka och kokkaffe bl a

Så läckert! Vi satt på renskinn och åt på trätallrikar. Härlig känsla!

När du läser detta är jag i luften igen. Hamnar på ett nytt ställe till kvällen..