Inlägg publicerade under kategorin Tips

Av Helga - 4 november 2014 18:44

Idag var en bra dag med en Europaflygning på programmet. På hemvägen hade vi väldigt många barnfamiljer som kom långväga ifrån - det var nog efterdyningar från höstlovet förra veckan. En familj med två småbarn hade rest från USA och de var mycket trötta alla fyra. De hade blivit tilldelade platser på olika håll i flygplanet redan vid avresan från staterna. Det är ju inte så bra när man reser med sina barn så vi fick hjälpa dem att fixa runt lite ombord och så fick de sitta tillsammans till slut.

Imorgon sticker jag iväg igen och då ska jag ut på en tredagarsturné och eftersom jag ska norrut har jag förstått att jag ska få möta snö och kyla.

Den här bilden är tagen i Kiruna för några år sedan... Fullt så mycket snö blir det nog inte redan nu!?

Jag kan nörda in på grejer ibland - nåt roligt spel på internet, instagram, bloggen t ex...

Just nu har jag fastnat för frågesport på nätet och det är något som är perfekt att roa sig med t ex när jag har jour. Jag tycker naturligtvis att det är extra kul med geografi-frågorna. Har du nån sån där hang-up just nu? Vad gillar du att göra när du får en stund över?

#flyg #helga #europa #resa #geografi #frågesport

Av Helga - 22 september 2014 08:41

Home sweet home...

Efter fem jourdagar är det nu ledigt igen!!!

De sista tre dagarna blev det flygningar från Göteborg och lite fritid blev det där också. Vädret var super och dag 2 bestämde vi i kabinbesättningen träff strax efter att i kommit till hotellet. Vi hade först tänkt sätta oss i baren utanför vårt hotell men sen blev det en promenad ner till packhuskajen istället och ett besök på S/S Marieholm. Där var det Jazz Jam i aktern, men vi satte oss i fören istället (för att kunna prata) och beställde varsin räksmörgås. Räkmackor är något man kan göra bra i Göteborg - den här mackan var också riktigt fin och god!

Nu när vinden viner utanför och regnet smattrar mot rutorna känns det som att vi verkligen fick en bra sista sommarkväll i Göteborg.

Flighterna från Göteborg var bl a en charterflygning som avgick redan kl 06.00 på lördagsmorgonen. Vi var ganka säkra på att passagerarna skulle äta sin mat och sen somna men NEJ! Här var det party hela vägen till vår destination. Ölen tog slut så vi fick börja sälja drinkar och vin istället... Yihaa! Ibland kan jag glädja mig åt att jag inte är reseledare på vissa charterorter - det verkar vara ett tufft jobb.

#helga #flyg #charter #göteborg #ssmarieholm #räkmacka #party

Av Helga - 18 september 2014 19:01

Jag är inne i en jourperiod och det är alltid spännande. Imorse började jouren kl. 04.20 men jag sov vidare så gott det gick tills telefonen ringde vid 06.35.  Jag, min kabinbesättning och styrman var alla utkallade på stand-by och kaptenen hade blivit omdisponerad. Allt för att ersätta en annan besättning som blivit sena pga dimman på arlanda.

En kille på hemresan var lite udda. När han skulle gå till toaletten lämnade han sin tomma ölburk i en annan (sovande) passagerares stolsficka. Jag gick precis efter, som tur var, och fick tillrättavisa honom att så gör man inte.

- Ge burken till oss istället.

Ibland kan jag känna mig som en polis, skolfröken, ordningsman...

Jag kom hem lagom till middagen och tänk så glad man kan bli när det finns rester i kylskåpet. Jag mötte dottern på gatan som var på väg till bussen. Hon skulle på ett föredrag med Hans Rosling inne i stan. Vår dotter pluggar på universitetet sedan någon månad tillbaka men får hon en stund över målar hon gärna. Här på society6 kan man köpa roliga produkter med hennes målningar som grund. Det finns allt från iphoneskal, t-shirts till väskor och kuddar.

#måla #flyg #helga #resa #föredrag #konst #art

Av Helga - 8 september 2014 09:28

I lördags när maken åkte iväg på herrmiddag fixade jag och dottern tjejkväll. Först åkte vi in till stan och åt middag på den Libanesiska restaurangen Meza. Vi beställde in två stora tallrikar med plock och delade.

Sen åkte vi hem med varsin smågodispåse och såg två tjejfilmer via nätet. Riktigt mysigt!

Igår blev det födelsedagsfika hos mamma och pappa eftersom mor nyss fyllt år. Nästa vecka åker mina föräldrar till Samos. Inte illa för en 88- respektive snart 90-åring. Hoppas jag är lika pigg i den åldern.  På kvällen grillade vi här hemma och både sonen och dottern var hemma.

Idag tänker jag åka till Fullerö handel utanför Uppsala. Där finns massor av trädgårdsprylar, inreding och café så det blir kul. Sen imorgon bitti börjar flygeriet igen...

Lite senare;

Två bilder från Fullerö handel...

#helga #shopping #meze #meza #film #godis #tjejkväll #fika #fulleröhandel

Av Helga - 7 september 2014 10:13

Vi har mer äpplen än vi hinner äta. Då har jag skivat frukt, blandat med socker och kanel och fryst in i påsar.

Det blev även en äppelpaj med vaniljsås igår...

#helga #mat #äppelpaj #vaniljsås #äppeltider

Av Helga - 5 september 2014 09:33

Nu börjar det bli kris...

...HÅRKRIS...

Så här efter sommaren har jag långt, torrt och småtrist barr. Dottern har varit till frisören och fixat till sitt hår efter sin Tanzaniaresa och hon blev jättefin med klippt, fönat och plattat hår. Vi går båda hos samma frissa, en som jag gått hos i över 20 år. Vi är båda jättenöjda med vår frisör.

Sist jag var på salongen fick jag tips om en bra hemsida. Där finns samma sorts hårvårdsapparater som hos frisörerna - proffsgrejer helt enkelt (klicka på länken så kommer du till hemsidan) Ska man hålla på och trimma, föna, platta och locka är det ju viktigt att använda  kvalitetsprodukter.

Nu ska jag också boka en tid för klippning så jag blir fin i håret igen...

#hårvård #helga #tips

Av Helga - 29 augusti 2014 10:02

Wohoo...

Lediga dagar och det känns så skönt! Jag landade faktiskt lite tidigare igår än beräknat så jag hann mysa med familjen på kvällen. Tidigare blev det eftersom vår första flight blev försenad och att vi pga det missade vår nästa flygning. Inte kul för våra passagerare med strul men ibland blir det bara så. Alla resenärer tog det bra!!

Man får inte vara rädd för förändringar i vårt arbete. Man planerar noggrant hur allt ska bli och gå till men plötsligt är allt förändrat;

En skråma på flygplanskroppen upptäcks på fel ställe, plåtmekaniker får komma, boardingen försenas, skråman var för stor för att flyga iväg med, en kollega måste bytas ut pga tjänstgöringstider och vi måste byta flygplan. Det nya flygplanet har inte landat än, flygmaskinen ankommer på inrikesterminalen och måste dras över till utrikesterminalen med truck. Ja du hör att det händer mycket på arlanda. Slutligen kommer vi iväg och faktum var att våra passagerare trots allt var ganska nöjda, dels för att vi kom iväg alls och dels för att man säkert inte vill flyga iväg i ett flygplan med tekniska problem.

Piloterna var riktigt bra på att kommunicera både med oss, passagerarna och vårt trafikkontor så vi kunde hjälpa till med missade anslutningar mm. Min kabinbesättning var också riktigt mysiga att vara med när det strulade.

Inga trumpa miner där inte

I helgen sticker jag och maken ut till stugan. Lite pyssel med stuprännor på friggeboden blir det och så ska vi lyssna till fågelkvitter, äta gott och så blir det säkerligen ett glas vin framåt kvällen.

Ett tips till dig som kommer till Östersund. Gå till Törners konditori på Storgatan och fika. Det är ett modernt café i fina retrolokaler. Här säljs även lite delikatesser...

#helga #flyg #försening #Östersund #fika #törners #kondis #tips #strul #familj

Av Helga - 16 augusti 2014 11:21

Jag var på en trevlig tjejmiddag igår kväll och det blev lite för sent eftersom jag skulle upp vid 06. Strax före midnatt var jag iallafall hemma och med tanke på att jag bara drack liite vin så har allt gått bra. Tänkte just på att när jag var ung sa jag "dammiddag" och nu när jag är äldre säger jag tjejmiddag... hihihi... ingen åldersnoja här inte!

Vi är redan framme på vår norrländska destination och ska bara vila oss i form inför morgondagens charterflygning till Grekland. På flygningen hit hade vi med oss en ung tjej som somnade efter start. Sen plötsligt vaknade hon och mådde pyton. Hon lyckades ta sig fram till oss och tala om hur hon kände sig och vi hann få fram påsar innan det brakade lös. Lite sånt (huä) och sen var allt bra igen - åksjuka kom vi fram till tillsammans. Alltid bra när man hinner få fram en påse. Nu ska du få ett bra tips mot lukten om det kommer lite sånt äckligt på golvet t ex. Ombord använder vi oss av detta knep. Strö ut frystorkat kaffe över det snuskiga så slipper du odören.

Vi i besättningen ska ses senare på eftermiddagen och gå på bio. Vi ska se filmen Turist och här kan du se en trailer.

En bild från ett tidigare tillfälle - Luleå...