Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under mars 2012

Av Helga - 9 mars 2012 08:00


Nu har det varit mycket arbete på jouren. Jag har gått upp i ottan och har väl jobbat runt 10 timmar per dag. Idag blir en något lugnare flygdag och sen är det ledig helg... Jihaa!

Ledig och ledig förresten. Dotterns lag ska spela ungdoms-SM och vår klubb står som arrangörer för den här omgången. Vår familj har fått i uppdrag att fixa priser till matchens lirare och MVP. Andra har fixat sekretariat, står för hallarrangemang, domare och kiosk. Så det blir en del även i helgen. Kul ska det bli!

     

När jag var i Luleå sist var jag ner i hotellets restaurang och åt tillsammans med en kollega. Där serveras ofta en buffé på kvällarna och bl a fanns där raggmunk med fläsk. I taxin dagen därpå var vi en hel besättning i bilen och vi kom in på vad vi hade ätit dagen innan. En av piloterna kommer ursprungligen från Piteå och han blev så sugen på palt helt plötsligt när vi pratade om raggmunk. Han berättade att det finns en "paltzeria" i Piteå. Det måste vara Sveriges enda? Jag skulle tro att det är många Pitebor som gillar att gå dit och säkerligen många turister också.


 


Min pappa kommer från de norra delarna av Sverige och jag är säker på att han gärna skulle gå till "paltzerian"...


 


Trevlig helg önskar jag dig!

Av Helga - 7 mars 2012 19:00

Lycka är;


att vakna utsövd trots att klockan bara står på 04.15


att få se en idol som man beundrar ( en jazzmusiker) ombord


att träffa en gammal bekant ombord som man inte sett på en herrans massa år


att få hålla en gosig bebis medans mamman är på toaletten


att få en fnissattack med en kollega som man gillar


att till slut komma hem och träffa familjen igen


Lycka är också att förstå att man är just lycklig!




Ps. Ikväll lagas det flygplansmat i Sveriges mästerkock och maten serveras på SAS flygning SK903 till NewYork- det måste jag kolla in. Ds.


Av Helga - 6 mars 2012 06:50


Jour idag...


Kl. 04.30; Ring ring i mobilen...


Trafikkontoret ringer och det är dags att ge sig iväg på en tur igen...


 


Hamnar så småningom här;


           Vet du vart jag ska?


Av Helga - 5 mars 2012 11:45


Förra veckans projekt, festen, ska idag slutföras. Jag har först varit till återvinningscentralen och slängt en stor sopsäck och allehanda förpackningar och glasflaskor. Sen åkte jag till systemet och lämnade tillbaka en hel del odrucket och fick nästan 1000:- tillbaka i plånboken - inte helt fel...


 


Nu ska jag snart åka hem till svågern och lämna tillbaka tre hopfällbara bord, sju vaser och en kasse med kartonger fyllda med IKEA´s vinglas, som vi lånat. Jag hoppas på att få en fika där också. Svågern är sjukskriven och det kan vara mysigt att prata bort en stund.


Nu ska vi snart påbörja nästa projekt här hemma. Vi ska renovera gästtoaletten på bottenvåningen och det är dags att börja leta ny toalett, nytt handfat, ny kommod, nya hängare, klinkers, väggfärg mm. Det ska bli kul! Jag tror inte toaletten renoverats sedan den förra ägaren byggde huset 1977. Det är verkligen dags nu...


Före;     


 

Efter;

   


Lite bling-bling...

Av Helga - 4 mars 2012 15:30



Det känns gött att äntligen vara ledig igen och lördagskvällen blev också ledig med familjen.


Nyligen hade jag en Manchesterflygning som var lite väl livad. Det var ett helt gäng fotbollssupporters som skulle till England för att se Liverpool-Arsenalmatchen. De var ganska bra på röken redan när de kom ombord och sen var det party hela vägen till Manchester. All öl och all Gin och tonic, som fanns lastad, tog slut. Killarna blev ändå inte för fulla men de höll en väldigt hög ljudnivå. Vi försökte tysta ner dem men det var omöjligt. Jag tyckte synd om övriga passagerare som fick finna sig i oljudet!


Imorse stack vi iväg till stugan för första gången i år och där kom det bara ljud från vårfåglarna som kvittrade glatt. Vi måste titta till hur det ser ut på tomten efter vinterns stormar och hela tre träd hade fallit. Som tur var hade inget hus skadats. Vi tog en promenad och vi hade gjort äggmackor som vi smaskade i oss i solen. Det var mer snö kvar än vi hade trott så vi kunde inte börja räfsa löv eller plocka kvistar. Bara sitta och njuta...


       


Nu är vi bara hemma och fräschar till oss för snart ska vi hem till svärmor som fyller år idag. Vi har köpt en blomma i present och en trepack krukor färdiga för att odla gräslök, persilja och basilika på köksbänken. Hoppas hon blir glad...


Här en bildkavalkad på blommorna som maken fick förra helgen då vi hade huset fyllt av släkt och vänner;


           

Av Helga - 2 mars 2012 11:00


Idag blir det även ett dagsaktuellt inlägg om arbetsvillkor. Kanske inte så roligt men det är inte så roligt att ha dåliga arbetsvillkor heller... Läs och fundera på hur du tycker att anställda ska ha det!


Det pågår konflikter inom flygbranschen just nu här i Sverige. Bland annat handlar det om veckoarbetstiden för de kabinanställda. EU tillåter 60 timmars arbetstid på 7 dagar medans fackförbundet Unionen vill begränsa veckoarbetstiden till 47,5 timme. Inom många andra yrken med skifttider sänker man arbetstiden istället men detta gäller inte för flygbolagens anställda. På Ryanair t ex arbetar de anställda enligt EU´s veckoarbetstid, 60 timmar.


Vi som konsumenter är ofta noga med att inte köpa produkter som tillverkats på ett ojuste sätt - där personalen har dåliga villkor eller där man använder sig av barnarbetare. Däremot verkar inte folk förstå hur det ligger till på Ryanair...


Dåliga villkor har man helt klart på Ryanair och i "Akademikerbloggen" har man skrivit ett inlägg om vad det är man får egentligen när man bokar resor med Ryanair och vad det innebär för de anställda.Läs akademikerbloggens inlägg om flygbolaget Ryanair


Här finner du också en ledare från Arbetarbladet i samma anda.


 

Skulle du vilja vara anställd på ett företag som publicerar såna här annonser?

Av Helga - 2 mars 2012 08:45


Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är jag med i Buzzador. Det är ett kampanj- och marknadsföringsföretag som "buzzar" produkter genom sina medlemmar. Jag har inte fått vara med i någon kampanj tidigare men nu är det dags. Det är dags att testa och rescensera Gevalias nya snabbkaffe Millicano. Jag ska bjuda vänner, kollegor och familj på kaffet och så ska jag meddela vad vi tycker...


Paketet kom med posten igår och redan idag gjorde jag min första kopp kaffe till frukost...



Jag tyckte kaffet var smakrikt och hade en  fyllig smak. Jag gillar ju starkt, mörkrostat kaffe och visst var det här kaffet bra! Oftast dricker vi bryggkaffe här hemma men ibland passar det bättre att använda sig av snabbkaffe. På utflykter eller i stugan t ex.

Av Helga - 1 mars 2012 13:18


Så var det färdigfluget för idag. Det blir flera flighter imorgon men nu är det skönt att bara koppla av här hemma - inget buller och ingen turbulens.


Imorse var det en passagerare som steg snett på väg upp för den bakre flygplanstrappan. Det gick bra men han började blöda lite på tummen. Han bad mig om ett plåster men just då hade jag ingen möjlighet att ta mig fram till den främre delen av flygplanet där vi förvarar sjukvårdslådan. Jag frågade en kollega om han hade något plåster i fickan. Jovisst hade han det...


... men det är inte så ofta man ser en affärsresenär med Lejonkungenplåster på tummen...


 


Vi tyckte att han var söt iallafall. Undrar vad hans kollegor tyckte när han kom fram till affärsmötet???

Flyg · Humor

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards