Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under december 2007

Av Helga - 8 december 2007 14:17

Jag har sett på flera bloggar bl a Bambis att man gör som en adventskalender på bloggen och där presenteras en ny lucka för varje dag med en önskejulklapp. Jag tycker det är en jättekul idé!


Jag började då fundera på vad min mamma och pappa skulle ha önskat sig när jag var liten, om de hade gjort en liknande blogg-önskelista...


1. Snälla barn

2. Fred på jorden

3. En handbroderad duk

4. Mer snälla barn

5. En egenhändigt ihopklistrad ljushållare

6. Snälla barn igen

7. ......

8  ........

9. ?????

10. Äh,

11. de

12. önskade

13. sig

14. aldrig

15. någonting

16. så

17. nu

18. kommer

19. jag

20. inte

21. på

22. något

23. mer

24. punkt!

Vad vill ni ha i julklapp i år - kära mamma och pappa ???

Rösta på mig


Av Helga - 8 december 2007 13:49

Nu har även dottern och maken stuckit iväg och det ska spelas viktig match i storstan... de kommer att komma hem igen precis innan gästerna kommer, så det blir lite stress på hemvägen. Jag har varit igång med dukning och förberedelser till kvällen.


Jag är sådan att jag vill göra allt jag kan i förväg, så att jag riktigt hinner njuta av maten och vännerna när festen väl börjat. Det är så trist att stå för länge i köket när de andra pratar och har trevligt! Gästerna som kommer idag är ett par och två av deras ungdomar. Maken och mannen i familjen har umgåtts så länge de kan minnas, de är nämligen förutom vänner även kusiner.


Frun i familjen är ett matgeni!!! Hon har haft egen cateringfirma och lagar mat som en gudinna, så i början när vi umgicks kunde jag bli lite lätt stressad av detta faktum, men nu har jag taggat ner och inser att jag gör det jag kan och det brukar bli bra det också...


Brukar du bli stressad när du ska bjuda på middag??


Så här ser vår vinhylla i köket ut när den är välfylld... ibland gapar den tom också!

Rösta på mig

Av Helga - 8 december 2007 09:10

Sonen har redan stuckit iväg till ett köpcentrum där han och hans lagkompisar ska jobba ihop pengar till lagkassan. Jag ska strax förflytta mig in i duschen och sedan åka till affären och kompletteringshandla grönsaker bl a, till kvällens middagsbjudning...


Dottern ska spela match i storstan i eftermiddag och maken skjutsar den här gången, så jag kan helt i min ensamhet förbereda för middagen då våra kompisar kommer. Det ska bjudas glögg, lax- och räkentré, kötträtt med potatisgratäng och cookie-brownie med glass/grädde. Efter det lär vi vara mätta !!!!


Amanda vann inte Idolfinalen, men på ett sätt var det nog till det bästa - jag tror inte det är Amandas grej egentligen att göra musik som andra valt. Nu kan hon göra sin egen grej istället!!


Få se nu, har jag fler ljusstakar att visa? Jovisst har jag det... denna fick maken i present en gång.

Rösta på mig

Av Helga - 7 december 2007 21:36

Vilken galet härlig dag... Jag har haft fler besökare på min sida än någonsin!!! Mitt inlägg om 80-talet kontra 2007 blev en succé och flera bloggare har länkat hit. Tack för det och tack Inga-Lill för mailet! Dessutom vann jag 1000:- på en triss-lott, HURRA!


Dagens flygning gick alldeles utmärkt, men den gick till en mycket speciell destination där det står uniformerade vakter utanför flygplanet, det doftar lite lätt svett om städpersonalen och lastbilarna, som cirklar runt flygplanet med catering och bränsle, ser ut att vara från 50-talet. Jag har ofta tänkt på hur det skulle vara att få tekniskt fel just där och bli kvar... Det skulle nog vara rätt så häftigt faktiskt!!


Endast en gång har jag blivit kvar på en destination oplanerat och det var på Madeira och vi fick ta in på hotell i Funchal - inte helt fel, men mycket kort - alldeles för kort för att hinna uppleva något mer än en skön hotellsäng.


Nu håller jag tummarna för Amanda som är råcool... Sov så gott!!

Rösta på mig



Av Helga - 7 december 2007 10:04

Idag blir det flyga av och kanske, kanske får jag faktiskt se solen som Filifjonkan skrev i en kommentar... Är det inte läckert med tanke på vädret vi har idag. Regnregnregnregnregn....


Sonens skola firar Nobeldagen idag och alla ska vara finklädda och det bjuds extra god mat. Några duktiga elever ska belönas för noveller som de lämnat in till "kommittén". 


Igår när jag skjutsade hem några grabbar från träningen tjuvlyssnade jag på det här samtalet:

Stor grabb (1,96 cm lång);

- Vi ska ju dansa imorgon också, då kan väl du och jag dansa om det inte finns tjejer.


Liten grabb (1,65 cm lång);

- Nej, det vill jag inte för då får ju jag vara tjejen.


Ännu en av mina ljuskällor;

Den här ljuskronan hänger i vår hall på nedervåningen...

Rösta på mig

Av Helga - 7 december 2007 08:18

Jag pratade med min syster, som är lågstadielärare, igår och vi skrattade gott åt en lapp som hon fått av en elev för ett tag sedan, så här stod det på lappen;


Förlåt att "Pelle" kommer för sent idag, men min man är utomlands och det är han som är morgonpigg...


Min syrra har jobbat som lärare i väldigt många år, men hon blir fortfarande förvånad ganska ofta.


Rösta på mig


Ulla, du som lämnade en kommentar hos mig härom dagen och som ville ha recept på cookie-brownie... Vi ska bjuda på detta som efterrätt i helgen och jag vill gärna se om jag gillar kakorna tillräckligt innan jag lägger ut receptet... Om de blir godkända kommer receptet efter helgen!!

Av Helga - 6 december 2007 21:23

Jag fick ett roligt mail från en kompis...


 På 80-talet, visst är det ofattbart att:

- Man köade utanför telefonautomater varje gång vi ville ringa hem.

 -Seglarskon betraktades som "klassisk" och "tidlös".

 -En krusig permanent ansågs vara en trendig frisyr - både på tjejer och

 killar.

 -Axelvaddar, ju större desto bättre, gav en naturlig siluett.

- Mascaran inte skulle vara svart utan ha samma färg som ögonen - blå, grön

 eller brun.

 -En bit kassler med ananasskiva betraktades som exotisk och att alla

 maträtter som innehöll ananas hette någonting med Hawaii.

- Den lyxigaste förrätten var räkcocktail och den flottaste efterrätten glace

 au four.

 -Man fick inte hoppa på golvet när man lyssnade på musik - då blev det hack

 i skivan.

 -Det fanns en särskild möbel att förvara skivspelaren på, den kallades

 stereobänken.

 -Man gick med i bokklubbar, skivklubbar och samlade på receptkort som man

 förvarade i speciella boxar.

 -Det gick rykten om att Michael och Janet Jackson var samma person.

 -Det vita mirakelmedlet Tippex var det enda sättet att åtgärda stavfel.

 Man trodde att man skulle få HIV vid blotta anblicken av Jacob Dahlin och

 Sighsten Herrgård.

 -De finaste tavlorna förställde kyssande par i solnedgång, gråtande clowner

 och galopperande enhörningar.

 -Man gick och tränade med stringtrosor utanpå gympadräkten.

- "Jag skriver en check" var en vanlig replik i shoppingsammanhang.

 -Snabbmat var detsamma som "en grillad med mos".


 År 2007, du vet att du lever år 2007  när

 1. Du av misstag knappar in en pin-kod på mikrovågsugnen

 2. Du inte har lagt patiens med verkliga kort på flera år.

 3. Du har 15 telefonnummer till en familj på 3 personer.

 4. Du skickar e-post till dem som sitter bredvid dig.

 5. Ursäkten för att du har tappat kontakten med gamla vänner är att du inte

 har deras e-post adresser.

 6. Du har jobbat vid samma skrivbord i 4 år men för tre olika företag.

 7. Din chef klarar inte att göra ditt jobb.

 8. Din lunch består av rå fisk som du äter med pinnar.

 10. Du ringer familjen för att höra om de är hemma medan du kör in i

 garaget.

 11. All reklam på TV har en internetadress under.

 12. Du får panik för att du lämnat huset utan mobilen (som du inte hade de

 första 20-40 åren av ditt liv) och måste åka tillbaka för att hämta den.

 13. Det första du gör när du kliver upp på morgonen är att gå "online"

 innan du hämtar kaffet i espressomaskinen.

 14. Du lägget huvudet på sidan för att le,  :-)

 15. Du läser detta och nickar och ler.

 16. Ändå värre; du vet precis vem du ska skicka detta mail vidare till.

 17. Du är för upptagen för att lägga märke till att nr 9 saknades i denna

 lista.

 18. Du scrollade upp för att kollar att den faktiskt inte var där.

 19. Och nu sitter du och ler åt dig själv....


Rösta på mig










Av Helga - 6 december 2007 16:05

Det var mycket folk på flygningarna idag och jag såg både en av "bönderna" (som jag redan skrivit om) och även en "Bondbrud"... skulle jag se ut som hon om 10 år skulle jag vara lycklig!


Nu har jag ätit mellanmål och gjort spanskaläxa med sonen som snart ska iväg och träna. Strax ska jag sätta igång med maten till honom - vi andra äter lite senare. Sonen är rätt nöjd nu eftersom vi beställt en ny boll till honom genom dotterns idrottslärare och den kom hem nu från skolan.


Studs, studs, studs! Det dunsar i huset - en Moltenboll är inte helt fel konstaterar sonen!!

Rösta på mig

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards