Inlägg publicerade under kategorin Inredning

Av Helga - 20 oktober 2015 08:30

Ibland blir det lite fel... som igår då jag skulle ringa ett företag som ska komma och byta ut vårt takfönster. När jag skulle uppge efternamnet sa killen efter en stund.

- Det fanns en idrottsman som hette så här i stan förut.

Jag svarar;

- Ja, det är han.

- Eller, haha,  nu är det ju hans fru som ringer.

#helga #tokigt #humor #förvirring #snurrigahelga #inredning #renovering

Av Helga - 15 oktober 2015 14:57

Det händer mycket kul nu på jobbet. Vi har nya långlinjer på G och många nyanställda på ingång. Nya Pursers (kabinchefer) rekryteras internt och nya stewards (köksansvariga) också. Det är så härligt med allt nytt. Jag har jobbat som mentor till nyanställda förut och nu ska jag också vara mentor till en ny Purser i slutet av nästa månad.

Idag stack jag iväg i ottan och har redan kommit hem igen. Det var faktiskt bara ungefär sju timmar på schemat, vilket är ovanligt. Kommande dagar har jag jour så vi får se vad det blir. Maken sticker till landet i helgen och levererar ett handfat, ett badrumsskåp och ett spegelskåp till hantverkarna  som håller på att bygga om vårt sovrum till dusch- och toalettrum.

Vid boarding på väg mot arlanda idag hade vi med ett gäng unga norrmän som var tjoiga och glada. De satt allra längst bak och när flygplanet öste på max vid starten höjde de armarna i luften som när man åker berg- och dalbana. Jag kunde inte låta bli att le lite åt dem.

#helga #flyg #humor #grannar #norge

Av Helga - 7 oktober 2015 07:49

Efter tekniskt strul igår blev vi kvar på en europeisk storflygplats. Både vi och passagerarna bokades om till en senare avgång hem till Arlanda. Flygplanet fick lagas på plats och hämtas senare av andra piloter.

Bäst som jag satt där på flygplatsen i sorlet från passagerare, mina kollegor och diverse högtalarutrop så ringer min mobil. Jag kände inte igen numret så jag tänkte inte svara först men som tur var så svarade jag. Det var nämligen hantverkaren som ska börja fixa vårt duschrum på landet. Ett lite rörigt samtal blev det men vi skulle höras av igen idag då han ska sätta igång.

Stora världen och lilla världen på en och samma gång...

Vill du veta mer om en liten matutflykt jag gjorde i måndags kan du kika in i min matblogg.

#flyg #resa #helga #inredning

Av Helga - 26 september 2015 18:19

En helg på landet  innebär både myspys och arbete..

Kvällspromenad med solnedgång...

Vi eldade i öppna spisen på kvällen...

Detta är vårt sovrum som vi nu röjt ur helt och där ska det bli ett genomgångsförråd och ett toarum med WC, dusch och handfat. Samma företag som drog in det kommunala vattnet ska fixa badrummet åt oss. Jag och maken flyttar ut sängen till vår "nya" friggebod istället.

Här en bild från när friggeboden just blivit färdigmålad för några år sen men taket var inte klart då bilden togs.

#sommarstuga #helga #renovering #september

Av Helga - 10 september 2015 10:42

Så där ja... alla fönster är nu putsade och klara inför hösten - inifrån och ut... Duktigt va!?

Några olika fönster som jag fotat genom åren..

Men det  var ju inte jag som gjorde arbetet måste jag erkänna utan det var en duktig fönsterputsare

För att inte verka för lat medan han var här så lagade jag en röd linssoppa och kokade en äppelkompott. Då kom idén att bjuda hit mamma och pappa på lunch i solen. Äppelkompotten värmer jag lite lätt och lägger i botten på en dessertskål sen lägger jag på vaniljglass och toppar med Primatens müsli. Mmmm...

#helga #fönster #matlagning #humor

Av Helga - 27 juli 2015 17:30

Jag har haft tre lediga dagar och då reste vi till Hälsingland och vår släktgård. Det var jag, maken och dottern som reste iväg och sonen höll till på Ios i Grekland istället. På gården var också mina föräldrar och min yngsta syster

Vi hade tur med vädret och kunde göra mysiga saker. Här är en bild från Växbo kvarn...

Detta är min strömmingstallrik från restaurang Albertina som ligger utanför Söderhamn, precis vid havet. Se på bilden nedanför vad vackert det är...

Vi åkte också till Hembygdsgården och Majas café i Rengsjö och Lanthandeln Café i Växbo. På det sistnämnda stället gör de sin egen  glass och bara det gör stället värt ett besök men kolla inredningen... Kan man bli annat än sugen på en fika och lite shopping?

#helga #hälsingland #resa #sverige #cafe #fiskrestaurang

Av Helga - 9 juli 2015 19:20

Jag är hemma i stan nu två dagar. Jag åkte hem för att fira eller deppa med dottern. Det blev till att fira då tösabiten efter en intensivkurs lyckades ta körkortet. Teorin klarade hon i måndags och körningen klarade hon  igår. Hurra!

Idag och igår har vi varit på Ikea eftersom båda ungdomarna har/ ska flytta och behöver diverse grejer. Sonen köpte en bokhylla bl a...

Idag när jag kom till hans lägenhet hade han redan monterat hyllan med viss hjälp av en kompis. Jag hjälpte honom att sy upp lite gardiner och fick en fika som tack för hjälpen. Dottern, som flyttar till studentrum snart, köpte två korgstolar, en matta, ett bord och en hel del annat smått och gott på det stora varuhuset.

Lite senare kom min syster och min pappa förbi på lunch innan pappa skulle på en undersökning på sjukhuset. Det blev sommarmat med lax, ägg, potatissallad och grönsallad. De behövde verkligen en paus efter att ha kört direkt ner från Hälsingland.

Imorgon bär det av mot stugan igen - nu tillsammans med svärmor. Vi får hoppas att metrologernas prognos för helgen stämmer. Det ska visst bli hyfsat väder lördag / söndag!?

#helga #körkort #sommarstuga #ikea #lunch

Av Helga - 29 maj 2015 09:26

Igår var först mamma och pappa här och åt lunch och fikade. Det var fint väder så vi kunde sitta utomhus. Mamma är fortfarande trött efter att ha varit sjuk men hon njöt av att sitta i solen.

På kvällen var jag ute och åt middag med tre kompisar från gymnasietiden. Vi gick till Aaltos - Italian grill and garden och det var första gången för mig. Vi var verkligt nöjda med vinet, maten och servicen där så helt klart kommer jag att gå tillbaka snart.

När hovmästaren kallade oss damer undrade vi vem hon menade...

Här är jag på hemväg i skymningen - klockan är tio på kvällen...

Idag har vi fått tillbaka två av våra  fönster som varit på renovering och lite senare ska jag till frissan. Lite fin i håret vill jag vara då vi imorgon ska på en vårkonsert där vår dotter sjunger i kören. Lite senare är det också gardenparty hos vänner där vi ska fira att deras son kommit hem efter fyra år på college i USA.Vår son och deras son är kompisar sen de var riktigt små och de har umgåtts mycket genom åren. Vår grabb hälsade även på deras son i Texas vid ett tillfälle.

På söndag ska "blåstället" på igen. Nu blir det full fart med flygeriet fram till semestern i sommar...