Inlägg publicerade under kategorin Trädgård

Av Helga - 1 juli 2012 12:00

Nu är vi hemma igen för att hjälpa dottern komma i ordning för sin 3-veckors språkresa till Lindau. Vi ska packa och kolla att alla grejer som behövs finns hemma. Sonen ska jobba en vecka till och sen har han ledigt 4 veckor. Han ska bl a på en John Fogherty-konsert i Dalhalla och så ska han åka till Rhodos en vecka. Lite avundssjuk är jag allt på resan men jag ska hålla mig på hemmaplan i år. Vi har stora projekt på gång på landet som blir kostsamma och som kräver arbete. Taket på vår stuga behöver bytas, vi ska betala kostnaden för kommunalt vatten och avlopp och vi ska färdigställa den nya friggeboden.

När dottern kommit iväg ska vi åka tillbaka till landet och då tar vi med oss svärmor ut. Hon behöver också lite semester från sin lägenhet i stan. Det blir säkert en och annan fisketur som hon älskar! Vi har haft hyfsat väder ändå, vid vår stuga ute i kustbandet. Vi har gjort flera utflykter med båten och tagit med fika. Det är den totala avkopplingen att halvslumra i en båt med kluckandet från vågorna i öronen...

Känner jag för att höra andra ljud lyssnar jag gärna på Sommar i P1 och i år har jag lyckats höra i stort sett alla programmen.

Av Helga - 8 juni 2012 19:15

Igår hade vi bara en sen eftermiddag, kväll och natt på ett flygplatshotell. Vi i besättningen bestämde träff i restaurangen, strax efter att vi checkat in, men det var så fint väder så vi satt ute och åt varsin räkmacka i solen. Sen bar det iväg tidigt, tidigt imorse igen. Det var av någon anledning ganska skumpigt i luften så flera passagerare mådde illa...

När jag kom hem vid lunchtid sken solen även här och jag satt ute en bra stund. Ett tag spelade jag, sonen och hans kompis Chicago. Sen började jag göra lite nytta i trädgården, rensade rabatter och flyttade trädgårdsmöbler sedan mottagningen i tisdags.

Nu har jag ledig helg och ska träffa gamla vänner i Stockholm imorgon. Vi är ett gäng från mitt konfirmationsläger som lyckats hitta varandra igen och nu är det dags att ses för första gången på ca 35 år. En tjej har jag hållit kontakten med under alla dessa år.

Vi har en del rester sedan i tisdags då sonen tog studenten och idag gjorde jag i ordning en tallrik med varmrökt lax, tomatsallad, blandad medelhavssallad och mangosås. Det blev min middag. Familjen är utspridd... maken på landet, sonen och dottern hos sina kompisar.

Nu är det snart dags för semester... bara två dagar kvar att jobba efter helgen.

Av Helga - 28 maj 2012 10:00

Igår hade vi en halv dag till övers i Skellefteå och efter att ha glatt mig åt Loreens framgångar sov jag först ut. Sen träffade jag de två andra i kabinbesättningen i frukostmatsalen på Scandic hotell.

Vädret var kanon så ytterligare lite senare gick jag ner och la mig på en brygga vid älven. Där var varmt och skönt och jag fick inviga min nya solhatt. Det var folk som badade trots att isen ganska nyligen släppt. Jag doppade tårna och det räckte för mig

Idag på morgonen har jag blivit uppvaktad av sonen eftersom jag inte var hemma på mors dag. Jag fick en fin bok som heter "Nya projekt för trädgården" av Malena Skote. Det ska bli kul att titta närmare i boken... Av dottern fick jag en chokladkaka och en ny hårborste också jättebra grejer!

Idag ska jag försöka mig på att fixa en studentskylt till sonen. Jag har beställt en förstoring från barndomen och nu sätter bara fantasin gränser för hur skylten ska se ut för övrigt. Sen bär det av igen. Två dagars flygande till blir det... Snart har jag semester och det börjar jag verkligen se fram emot!

Här är en bild från Karlskrona. Jag var ju där nyligen genom jobbet och kände att dit åker jag gärna snart igen... Ett underbart ställe!

Av Helga - 21 maj 2012 01:15

Vi hade en mysig delvis-helg på landet. Jag sådde fröer och planterade om en del i rabatterna. Jag rensade ogräs och städade inne i stugan. Maken höll mest på med båten  och förberedde den för sjösättning.. På lördagen åkte vi hem igen eftersom vi skulle på fest. Det var en god vän som fyllde 50 år och vi bjöds på en härlig trädgårdsfest.

Nu är jag ute på turné igen och ligger till sängs på ett hotellrum efter en lång flygdag.

Någonting har hänt på sistone - jag är mer än lovligt snurrig. När vi hade landat för kvällen och gått ut till taxin kom jag på att jag glömt mina glasögon i flygplanet. Jag fick springa tillbaka och be en säkerhetsvakt om hjälp att komma tillbaka ut till planet. Kollegorna satt snällt kvar och väntade i taxin när jag kom halvspringande tillbaka. Himlans tur att jag kom på att jag glömt glasögonen ombord. Det är dyrt så att köpa nya...

Nej, nu drar jag täcket över huvudet och sover sött så länge jag bara kan. Vi hämtas igen vid lunchtid för en ny dag i det blå... Fly me to the moon - sjunger och gnolar så smått medans jag funderar på att stänga ner. Natti natti!

Av Helga - 8 maj 2012 08:15

Idag är jag ute och flyger hela dagen och kommer att hamna på ett hotellrum till kvällen. Vi har bytt hotell på orten pga vägglöss (!!) Jag kan lova att det hotellbytet gick snabbt efter att det uppdagades vad de hade för hotellgäster i väggarna.

Igår hade jag en härlig vårdag hemma. Mina föräldrar kom över och lunchade med mig i trädgården. Jag planterade om lite plantor och köpte bl a hem två röda pelargoner som jag satte ner i en större kruka. Ännu är det stor risk för nattfrost så de här pelargonerna får jag vara rädd om på nätterna.

Sonen kom hem ganska tidigt eftersom han skulle till vårdcentralen för att lägga om sitt operationssår på stortån (efter en nageltrångsoperation). Vi hade också en mysig stund ute i trädgården men sonen hjälpte även till att klippa gräs och lägga ut toppdress på gräsmattan...

Hoppas att du har en fin dag!

Av Helga - 7 maj 2012 09:45

Vi hade en härlig dag vid stugan igår. Solen försökte titta fram genom diset på förmiddagen och sen på eftermiddagen var det full sol. Vi jobbade på en hel del med trädgårdsarbete och städning men jag hann ta en tupplur på altanen också. Underbart!

Redan nu blommar gullvivorna på tomten...

Genom Norrtälje kommun ska vi nu få kommunalt vatten och avlopp i området. Det blir svindyrt för varje enskild sommarstugeägare men det lär ju öka värdet på alla fastigheterna rejält - nu kommer fler att bli åretrunt-boende.

Vår stuga är liten (högst 50 kvm) och har bara ett kök, ett vardagsrum och ett litet sovrum. Vi får göra om sovrummet till våtrum/ toalett och flytta ut sovrummet i en friggebod. I dagens läge har vi bara rinnande vatten i köket, en trekammarbrunn till avloppet och ett utedass på tomten. Jag tycker mest synd om alla äldre som bor i området som inte har råd att ta lån för såna här stora förändringar. Med grävning och installation på den egna tomten kommer det hela att gå loss på ca 200.000:- Sen måste man även göra om i huset för att ha någon nytta av vatten/avlopp.

Igår kväll orkade vi inte laga mat, efter en heldag ute, så det blev hämtpizza. Vädret var kanon så vi satt ute och njöt av våren!

Bilden är inte ny... blommorna har inte kommit riktigt så långt ännu.

Av Helga - 2 maj 2012 10:45

Efter en intensiv jobbhelg kom jag hem igen på valborsmässoaftonens kväll och då var maken redo med vin, ost, chorizo från Spanien, oliver och kex... Mysigt!

Igår var det kanonväder och det verkar vara sol och värme som gäller även idag! Jag gillar att påta i trädgården och det är vad jag gjort...

Jag köpte en ny spade, nya trädgårdshandskar, en ny perenn och lite penseér igår och det måste ju planteras och grävas så klart...

Vår dotter ska på en 3-veckors språkresa till Tyskland i sommar och idag är det dags att betala hela kalaset. Det svider lite just nu men det är säkerligen värt det sen. Sonen går ut gymnasiet i början av juni och söker alla jobb han kan. Bara han har något att göra över sommaren så får han mer tid att söka jobb till hösten. Vi ska börja planera för studentmottagningen nu. Vi måste väl snart anses var festproffs efter att ha arrangerat två jämna födelsedagskalas under vintern...

Av Helga - 24 april 2012 13:15

Idag kom elektrikern och de sista detaljerna på gästtoaletten ska bli klara. En taklampa och ett spegelskåp ska monteras upp och så ska golvvärmen kopplas på. Dessutom ska han koppla in en jordfelsbrytare åt oss.

För att han skulle få vara i fred med sitt arbete så gick jag ut och sådde krasse i  några krukor under förmiddagen. Jag grävde om jorden i pallkragen och fyllde på med ny plantjord. Sen sådde jag persilja och plocksallad och så  klippte jag ner det vissna på perennerna och i några gamla hallonsnår. Man hinner mycket när man väl tar tag i trädgårdsarbetet  och skönt var det ute också!

Idag skiner faktiskt solen här i Uppsala så nu blir det ytterligare en stund ute, men med rast och vila nu. Sol, lunch och ett korsord i knät - låter inte det gött så säg?