Inlägg publicerade under kategorin Mat och recept

Av Helga - 31 december 2015 14:05

Jag hade en flygning söderut häromdan till en storflygplats. En familj med två söner var gulliga och vi pratade en hel del. När de steg av fick de titta in i cockpit och då fick vi veta av pojkarna att de skulle flytta till Sydafrika i två år. Vilket spännande nyår de hade framför sig

Jag har turen att vara ledig idag när det är nyårsafton. Vi ska iväg till vänner och vår traditionsenliga nyårsmiddag. Vi har alltid knyt och i år bidrar vi med förrätten. Det blir västerbottenpaj med röd lök, creme fraiche och löjrom. Mums!

Hoppas du kära läsare får ett fint nytt år 2016. Välkommen in hit för fler lässtunder när det passar dig.

#helga #flyg #resa #Sydafrika #nyår #förrätt #västerbottenpaj #löjrom

Av Helga - 28 december 2015 19:59

Mellandagsfika på jobbet också. Så tar man sig bäst runt i Skandinavien...

#flyg #helga #flygvärdinna #fika #pepparkakor #mys

Av Helga - 14 december 2015 14:32

Så himlans skönt... Nu efter fem dagars jobb är jag ledig igen. Gårdagens kortis blev lite längre pga tekniska problem med ett flygplan men jag var hemma strax före midnatt. Nu är jag ledig till efter jul - jag har SEMESTER. Jag känner att ledigheten är välbehövlig nu eftersom jag bara haft tre veckors sommarsemester.

Imorse kom dottern hem och åt frukost och lunchade med mig. Hon har så mycket att plugga så vi kan inte träffas så ofta just nu. Desto härligare blir det när vi kan ses!!! Sonen var visst hemma igår, när jag var ute och flög. Han skulle bl a låna vinterkläder eftersom han och några kompisar skulle åka till Åre idag.

När dottern hade åkt satte jag igång och baka. Dels franska pepparkakor (degen var förberedd) och så sirapssnittar med saffran och choklad. Dessutom plockade jag fram svarta vinbär och rabarber ur frysen och kokade saft. Lite mer mattankar blir det idag eftersom vi ska ha middagsgäster på fredag. En stund vid köksbordet med recept och kokböcker blir det.

#helga #baka #semester #middagsbjudning #saft #mat

Av Helga - 12 december 2015 08:36

Godmorgon kära du!

Idag står det en lång flygning på schemat. Vi åker från Arlanda vid 10.00 och landar strax efter 23 ikväll.

Jag sitter nu på tåget och i påsen framför mig ligger sex nygräddade varma lussekatter som jag köpte strax innan tåget avgick. Doften... jag säger vara doften.

Så klart ska vi i besättningen ha lussekatter när vi jobbar en så lång dag.

Jag önskar dig en fin lördag!

Bilden är tagen imorse vid frukostbordet.

#frukost #flyg #helga #lussekatter

Av Helga - 2 december 2015 19:18

Jag har turnerat i tre dagar tillsammans med bl a en blivande purser. Vi har gått dubbelt och jag har försökt hjälpa till med tips och trix inför kollegans nya jobb som arbetsledare ombord. Riktigt kul att se hur fort saker och ting faller på plats och idag, den sista praktikdagen, fungerade allt perfekt.

Imorgon är det dags igen men då flyger jag med en helt ny kollega som ska läras upp från grunden. Det är mycket "skolning" nu och det är så kul!

När jag kom hem sent i eftermiddags var jag väldigt glad att se att vi hade rester i kylen så vi slapp laga ny mat till middag...

#helga #flyg #flygvärdinna #skolning

Av Helga - 30 november 2015 20:42

Igår åkte vi till stugan igen men det var fortfarande inte klart i toalettrummet. Vi stannade inte så länge utan åkte in till Norrtälje istället. Där blev det en fika på konditoriet "tre praliner". Det var fint ordnat där till första advent.

På kvällen kom dottern och hennes pojkvän över på middag. Vi började med glögg innan maten så klart...

Nu har jag krupit ner i en hotellsäng och kommer att somna tidigt. Detta efter en god middag med kollegor och en halvtimme i hotellets gym.

Vi hade en lång flygdag idag och flög bl a till Östersund. Där pågår skidskytte-tävlingar just nu och vi flög upp massor av fans, fotografer och journalister.

#helga #flygvärdinna #skidskytte #Norrtälje #advent #östersund

Av Helga - 23 november 2015 16:48

Idag kändes för första gången att det lackar mot jul på jobbet...

Juldekorationer börjar sättas upp på flygplatsen och det är bl a stora gröna kransar med röda band i taket. Det är så fint.

När vi sen skulle dra ut försäljningsvagnen ombord påminde jag i högtalaren om möjligheten att handla julklappar och oj vad mycket vi sålde... På bara en runda genom kabinen sålde vi för ca 5000 kronor. Det var smycken, godis, gosedjur, solglasögon mm som inhandlades. Iofs kan jag inte tänka mig ett enklare sätt att handla än att sitta i sin flygplansstol och titta i katalogen och köpa det man behöver. Man gör ju ändå inte så mycket annat än sitter still när man är ute och flyger.

Idag har jag skrivit ut ett recept på cannelloni i min matblogg. Den rätten ska jag göra till middag idag. Mums... så mysigt att få äta middag hemma...

#helga #flyg #försäljning #advent #jul #cannelloni

Av Helga - 22 november 2015 15:13

Igår kväll var vi på en födelsedagsmiddag hos vänner. Det var ungefär 25 gäster där och vi bjöds på skumpa och små piroger till fördrink. Sen fick vi ta från ett gående bord av maträtter bl a rökt lax och dubbelmarinerad oxfilé. Det var supergott och trevligt!

Ikväll kommer dottern hem och äter middag med oss. Hon ska få en triss-julkalender vilket även sonen fick igår efter att ha hjälpt oss ta upp båten. Älskar mina ungar!

Imorgon packar jag väskan igen men jag sover hemma varje natt nästa vecka. Skönt!

#helga #middag #julkalender

Bilden är från ett ganska enkelt hotell vi brukar bo på. De har roliga och vackra arrangemang här och där.