Inlägg publicerade under kategorin Mat och recept

Av Helga - 22 maj 2016 17:27

Semestern är nu snart slut och imorgon ringer klockan tidigt igen. Det blir mentorskap för en ny kabinchef i några dagar nu. Kul!

Dottern kom hem en snabbis i fredags och vi hann ses lite men sen har hon ägnat sig åt pojkvän, vänner och vårbal resten av helgen. Imorgon reser hon tillbaka till Wien för att avsluta sina studier där.

Vi hade gäster igår kväll och det var jättetrevligt! Vi var 6 personer och god mat och dryck är ju aldrig fel!

Att jag tappade en flaska rödvin i golvet i köket och fick torka upp mycket "rött blött" var det som tur var ingen som märkte. Flaskan höll också så jag slapp glassplitter. Vi fick fina blommor bl a som present. Sånt man blir glad av!

#helga #flyg #bjudning #blommor #vårbal

Av Helga - 13 maj 2016 08:11

Nu är vi hos dottern i Wien. Det är så mysigt att ses igen!

Igår gick vi till universitetet där vår dotter studerar och så blev det en gofika, sushilunch och italienskt till middag.

På bilden espresso och tiramisukaka.

#Wien #fika #helga

Av Helga - 10 maj 2016 21:53

En härlig dag är till ända. Jag åkte med mamma och pappa till stugan. Vi fikade och åt gott...

#helga #semester #utflykt #Norrtälje

Av Helga - 22 april 2016 09:16

Nässelpeston från igår använde jag till middagen då jag gjorde min allra första egna pastadeg. Jag är ju lite knäpp som gillar att experimentera i köket. Pastan blev bra och god och men kunde nog ha kavlats ut ännu mer, eller så skulle man ha haft en pastamaskin...

Idag sticker vi ut till landet och sover över för första gången.

#helga #matlagning #pasta #nässlor #nässelpesto

Av Helga - 21 april 2016 13:45

Idag har jag jobbat i trädgården. Jag har lagt ut toppdress på gräsmattan och rensat det första ogräset. Jag passade på att plocka späda nässlor också. Nässlorna har jag gjort nässelpesto av och det blev riktigt gott...

En knippa späda nässlor som förvällts i 2 minuter.

1/2 dl parmesan

1/2 dl solroskärnor

1/2 dl persilja

Mixa detta och tillsätt sedan;

1/2 dl olivolja

salt och nymald svartpeppar

Jag hade ganska lite nässlor så jag använde persilja också. Har du mer nässlor får du mer pesto så klart men får öka på mängden av ingredienserna.

Sen satte jag vitlöksklyftor i en kruka också. Det brukar bli goda stänglar av vitlöken och dessa kan man klippa ner i en sallad t ex.

#helga #trädgård #mat #pesto #nässelpesto #vitlök #persilja

Av Helga - 16 april 2016 11:19

På vår kvällsflygning igår hade vi helt fullsatt på utvägen. Alla våra färskvaror (dvs mackor, sallader och pajer) tog slut innan försäljningen var avslutad. Det innebar att inte alla passagerare fick köpa något färskt. Lite jobbigt läge men alla tog det bra - vi har ju mycket olika snacks att erbjuda istället. Sen på hemvägen hade vi inget färskt att sälja alls. Jag annonserade i högtalaren om snacks och drycker. Tur, tur, tur - ingen bad om att få köpa någon macka eller sallad. Puh! Kanske var anledningen att det var så sent och att de flesta redan ätit middag.Vill man vara helt säker på att få köpa en måltid ombord hos oss kan man förbeställa. Det är det flera som har gjort på dagens kvällsflight.

Jag gick till sängs klockan tre och det blir lika sent i natt. När jag tog nattbussen hem igår var det jag och några festprissar som åkte hem. Ibland när man börjar väldigt tidigt på helgen träffar man på de riktiga festprissarna, de som missat sista nattbussen och satsat på att ta första morgonbussen istället.

Ikväll flyger vi till Turkiet och den här lilla flygplatsen, Gazipasa.

47/100 #blogg100

#helga #flyg #Turkiet #resa #mat #försäljning

Av Helga - 14 april 2016 09:37

Som jag berättade förut så är sonen uttagen i Byggnads strejk. Efter att vi båda tränat på olika håll igår så åt vi lunch tillsammans på restaurang Panini i Uppsala. Jag tog ett glas vin till min sallad men sonen drack vatten till sin pastarätt för att vara redo om strejken plötsligt skulle avbrytas.

På kvällen såg vi, maken och jag, vårt hemmalag Sallén basket slå Udominate (Umeå) i en viktig match. Vi tackar Västerbottenkuriren för webbtv-sändningen. Om Sallén vinner även nästa hemmamatch ätt de klara för SM-Final.

Bild från Panini, en italiensk restaurang i Uppsala.

Idag ska jag bara göra nyttiga saker som att städa t ex. Tyvärr måste sånt också göras och så imorgon drar flygeriet igång igen...

45/100 #blogg100

#helga #strejk #lunch #byggnads #basket

Av Helga - 6 april 2016 13:54

Idag ställde jag klockan för att hinna träna innan ett besök hos frissan. Jag har kört mest crosstrainer på gymmet som konditionsträning och sen styrka efter det. Nu tycker jag crosstrainer i 30 minuter blir lite tråkigt. Jag har börjat testa löpbandet en kvart och idag orkade jag springa i 9 minuter av den kvarten. Jag är stolt över min utveckling från en segpropp till en som vågar träna och prova nytt.

Igår åt vi ju hemgjord soppa och pannkakor med sonen. På COOP hade de spanska jordgubbar som jag köpte och skivade upp. Det var inte så dumt som tillbehör till pannkakorna. De smakade faktiskt sommar...

Tidigare på dagen bakade jag kanelbullar också. Jag älskar att baka och fixa med mat när tiden finns. Tyvärr finns ju inte alltid tiden just nu men när jag jobbar mindre i framtiden ska jag baka mer...

Just nu har jag ett heltidsarbete, ett hem att sköta om och gamla föräldrar att träffa när jag är ledig så alla mina ideér på alternativa sysselsättningar får stå tillbaka ett tag till. En grej jag ska göra när jag har mer tid sen är;

- Språkcafé med nyanlända genom Röda Korset i stan eller genom kyrkan i området där vi bor.

Vad skulle du vilja göra mer av om tid fanns?

Imorgon packar jag rullväskan igen och blir borta först tre dagar och sen ytterligare två. Stackars min gubbe som får vara så mycket ensam. Nästa sommar kommer jag att gå ner i arbetstid och det kan jag göra eftersom jag då fyllt 55 år.