Inlägg publicerade under kategorin Mat och recept

Av Helga - 12 juni 2015 11:44

Ibland är det lite konstigt på mitt jobb. Man kan träffa en kollega som man inte sett på 10 år trots att båda jobbar heltid och sen flyger man helt plötsligt med en annan 2-3 gånger inom loppet av en månad. För ca 10 dgar sen började ett gäng nyanställda "timmisar" hos oss och jag har redan hunnit träffa en av de nya tre gånger. De andra har jag inte träffat på alls.

Gårdagskvällen blev också trevlig. Jag och mina kabinkollegor gick iväg och åt turkisk meze nära Oxford street. Först fick vi in 8 smårätter med bröd och därefter fick vi in en varmrätt. Vi valde alla heta räkor med pilaffris... Mums!

Idag är min sista flygdag - dag 5 av 5. Nu en paus och sen lite mer flyga och sen hem till kvällen - ska bli skönt att sova i sin egen säng...

#flyg #helga #flygvärdinna #london #betraktelser

Av Helga - 8 juni 2015 01:36

Igår morse fick vi oss ett gott skratt!

Jordnötssmöret stod på köksbordet och jag läste texten under ingredienser; "kan innehålla spår av nötter" - Hahaha vilken nöt skulle kunna tro nåt annat?

#humor #mat #helga

Av Helga - 27 maj 2015 08:38

Mamma fick komma hem från sjukhuset i måndags och igår var jag hemma hos mina föräldrar och hälsade på. Denna händelse var en rejäl påminnelse om att mina föräldrar är gamla. De är så pass pigga så man kan glömma bort det ibland. Som tur är har jag tre systrar som bryr sig och vi är två som bor här i stan så vi kan hjälpas åt.

Jag är inte ute och flyger någonting den här veckan men det finns mycket vardagligt att göra här hemma. Vi har just nu två fönster bortmonterade för renovering. Under tiden de lagas hos en fönsterfirma sitter det bara "plastparaplyer" i fönstergluggarna. Imorgon kommer en annan firma hit och spolar rent vårt avlopp eftersom vi har väldigt trögt utflöde. I förrgår var pappa här på middag och ikväll kommer svärmor hit och äter med oss.

Ibland måste jag bara testa nåt nytt i köket - jag gillar att göra sånt.

Jag har sett att en del caféer har gjort skorpor av kanellängder. Nyligen testade jag att göra såna skorpor av några bitar "bulla". Det blev så gott att jag igår gjorde en hel längd till skorpor. Mums!

#helga #hälsa #skorpor #vardag #fönsterrenovering #spolaavlopp #bulla

Av Helga - 19 maj 2015 10:30

Jag är inne i en jourperiod igen och hittills har jag fått flyga mycket. Det var ju två medelhavschartrar i helgen och igår gick färden till Italien. Idag börjar jouren lite senare så vi får se vad det blir. Jag vaknade tidigt så jag har redan lagat middag till ikväll. När vi alla har fullt program är det så skönt att maten är i stort sett klar när vi kommer hem.

På flygningen hem från Grekland i söndags hade vi en specialcharter. Vi flög först ner vanliga resenärer till Skiathos, sen "skuttade" vi över till Kreta utan passagerare. Från Kreta flög vi sen hem ett företags anställda. Vi visste inte att vi skulle ha folk från bara ett och samma företag så vi undrade just varför det inte var några "no Meal" (som vi kallar dem som inte beställt mat på resan), inga child meal (barnmåltider) och ingen prepack (förbeställningspåsar). Alla resenärna var i ungefär samma ålder och hade ungefär samma stil. Lite kul att jag gissade rätt på vad för typ av företag de jobbade på (IT).

Tre av resenärerna kom från den eventbyrå som arrangerat den här och liknande konferensresor. Det tycker jag låter som ett spännande jobb. Säkert hårt arbete men tänk så roligt!

Vi har haft en hel del strul med huset den senaste tiden. Det känns lite som Björn Skifs film "Drömkåken". Garagetaket läcker in och en tegelpanna från huset ramlade ner en natt. Två fönsters kassetter är slut och måste bytas (det blir immigt mellan fönstren och man kan inte få bort det själv). Nu har jag fixat hantverkare som kan hjälpa oss med dessa problem och det känns riktigt skönt!

Jag har lagt upp två recept på rödbetor med chevre i min matblogg, Hillas matprat.

#flyg #helga #resor #charter #rödbetor #jour

Av Helga - 13 maj 2015 15:51

Idag har jag varit flitig.

Först städning och sen har jag gjort pannkakor, rabarberpaj och dessutom förberett en rödbetsgratäng med chevreost. Pannkakorna ska vi ha med oss till landet, pajen har vi redan ätit av och rödbetsgratängen ska jag vi äta ikväll till middagen. Många skulle säkert tycka detta verkade jättejobbigt men just matlagning och bakning tycker jag är kul! Städa skulle jag däremot gärna slippa...

Imorgon åker jag och maken ut till sommarstugan men jag kan bara stanna en natt. Detta eftersom jag sen i helgen ska flyga charter både på lördagen och på söndagen. Det är Turkiet och Grekland som står på programmet och säkert många glada resenärer som ska på semester eller hem igen. Det blir kul!

Idag har vi regn här och det är något rofyllt över regniga dagar. Man måste inte känna stress över att vara ute i solen utan kan greja inne i lugn och ro.

Här en regnbild från förra sommaren då vi var på café utanför Norrtälje...

#flyg #charter #resa #landet #rabarber #paj #chevre #rödbetor #pannkakor #regn

Av Helga - 28 april 2015 08:44

De senaste två kvällarna har vi njutit av ett dyrt och lyxigt kaffe som sonen tagit med hem från Bali. Det är verkligen en speciell historia kring detta kaffe som utvinns från det indiska mårddjurets spillning - läs mer här om Luwak Coffee här.

Vi är helt klart i en ny fas nu jag och maken då båda ungdomarna planerar sin framtid hemifrån. De har ju båda redan varit iväg i perioder men nu fick dottern besked igår att hon fått ett studentrum till hösten genom sin nation och sonen går på visningar och lägger bud på lägenheter för fullt. Det känns bra - jag skulle vara mer orolig om barnen inte hade nån drivkraft till att komma vidare i livet.

Valborg närmar sig och i studentstaden Uppsala firas inte lite utan väldigt mycket - festen har  redan börjat. Här kan du läsa mer om valborgsfirandet i Uppsala. Maken och jag ska absolut gå ut på stan och kolla läget på valborg och på kvällen är vi bjudna hem till vänner. Nåt vi inte vill missa under dagen är OD´s vårkonsert i universitetsaulan.

Sen till helgen är det dags för mig att sticka iväg och flyga igen. Jag ser fram emot det - är man van att resa och träffa mycket folk så saknar man det när man är hemma för länge. Konstigt!

#valborg #uppsala #helga #resa #flyg #kaffe #bali #flyttahemifrån

Av Helga - 17 april 2015 13:25

Fortfarande hemma och inte uppe i luften...

Det är bara att acceptera och fortsätta ta det lugnt för att bli frisk. Jag småpysslar här hemma så idag har jag t ex satt lite fröer och städat köksskåp och kylskåpet. Det är sånt som jag har svårt att orka med när jag flänger runt i vardagen.

Imorgon har vi bjudit hit familjen på fika och jag har förberett genom att baka kakor. Kanelbullar har jag i frysen och skärmaröbröd ska jag baka imorgon. Jag gillar att ha gäster hemma så det ska bli kul! Egentligen skulle vi ha haft festen förra helgen men då mådde jag så dåligt så vi fick ställa in. De flesta av släktingarna har inte träffat sonen sedan han kom hem så det är lite av syftet med bjudningen.

Här är en bild på mina goda lunchsmörgåsar. Rågbröd med avocado och basilika...

#helga #sjuk #förkyld #smörgås #avocado #gäster #baka #hälsa

Av Helga - 16 april 2015 09:20

Jag fortsätter snora men nu är förkylningen i en ny fas. Inte nysa-stadiet utan mer öron och hosta-stadiet. Jag försöker göra lite nytta hemma bl a genom att leta efter en bra takläggare som kan lägga om vårt papptak på garaget.

Igår tog jag mig iallafall utanför huset och lunchade med dottern som firade en avklarad tenta.  Vi gick till Güntherska hovkonditoriet.

Sen när jag kom hem fick jag lust att baka själv...

Det blev Jitterbugg-kakor. Idag har jag bakat mockarutor, putsat några fönster och promenerat.  Det känns som det blev lite för mycket så nu pustar jag ut i soffan...