Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Direktlänk till inlägg 24 maj 2013

Tänk så vi slet förr och lite om nya konceptet...

Av Helga - 24 maj 2013 08:30


Igår hade vi en lång flygdag - tjänstgöringstiden var på dryga 12 timmar. Vi får ha max tre såna långa dagar per månad som tur är. Mest att göra hade vi på den sista flighten med många resenärer och ovanligt många av dem med business- och economy extrabiljetter.


Snart ska flygbolaget gör om treklassystemet till ett tvåklassystem. Då kommer man att kunna välja på att resa i SAS plus eller SAS go. Affärsresenärerna i Plus kommer att kunna välja vad de vill från "shopen" under sin flygning, som smörgås, chips, choklad t ex. Det ligger i tiden och känns som rätt väg att gå tycker jag. Däremot tror jag att en del av resenärerna kommer att tycka illa om det i början. Ingen lyxig businessclass med varm mat och champagne, hot towels och magasin längre... Här kan du se vad som ingår i de olika klasserna.


När jag var ny på flygbolaget serverades varm mat på stora brickor till alla i business class och det var dessutom två olika varmrätter att välja på. De resenärer som reste i turistklass fick också varm mat. Alla bjöds på fria drinkar (inom rimlig gräns). Gud, vad vi slet! Så fort vi serverat färdigt började folk plinga och ville ha mera gin och tonic, mera vin etc Då var det också tllåtet att röka ombord och uniformen stank så hemskt så den fick hänga ute mest hela tiden mellan arbetspassen. Vi gick även genom kabinen med tidningar på en vagn innan (!) start. När piloterna plingade för start fick man slänga in vagnen och tidningarna på lämpligt ställe så fort som möjligt och slänga sig ner på sin stol och spänna fast sig fort. Som du förstår är den tidens service inget jag saknar. Det var betydligt mer slitsamt...


 


Igår tentade dottern av Matte C på skolan efter att ha pluggat in allt på en månad. Hon tyckte det gick bra och nu känns allt ritkigt skönt för henne. Det är i stort sett inget kvar att göra  i skolan - det är bara att njuta och glädjas åt att det snart är dags för studentfirande och sen sommarlov.


 





 
 
Hannele

Hannele

24 maj 2013 14:43

(Du såg väl att det var "ditt" hotell i bakgrunden :)

Flygningarna är ju ofta korta och snabba idag.

http://hannelesparadis.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helga - Söndag 14 jan 14:27

Det blir inga fler inlägg här på bloggen (iallafall inte inom överskådlig tid) men kolla gärna in min matblogg Hillas matprat här på bloggplatsen eller min Instagram Hillas foto. ...

Av Helga - 20 december 2022 18:33

Här kommer årets uppdatering från mig.   Förra vintern hade vi ju mycket covidrelaterade problem i Sverige fortfarande. Nyårsafton fick vi fira ensamma hemma och inte med våra trevliga vänner. Detta då jag hade flugit med en kollega som konstater...

Av Helga - 6 december 2021 16:08

Här kommer den årliga uppdateringen från mig.    Fortfarande jobbar jag inom flyget och efter en lugn tid, under första delen av pandemin, ökade flygtrafiken och arbetstiden fr o m juni månad. Det känns som att folk reser mycket nu igen, men i oc...

Av Helga - 26 december 2020 16:16


Det börjar bli tradition att jag uppdaterar bloggen en gång kring jul. I övrigt blir det ingenting skrivet här, men min andra blogg "Hillas matprat" lever i maklig takt... Vill du se mina foton kan du kika in på instragram och kontot "hillasfoto". ...

Av Helga - 21 december 2019 14:02


Så har snart ännu ett år passerat och jag tänkte att en uppdatering kunde vara på sin plats...   Året började med en fantastisk resa till Madeira med dottern. En vecka med vandringar och upptäcktsfärder och skönt sommarväder gjorde oss båda gott....

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Ovido - Quiz & Flashcards