Alla inlägg under augusti 2007

Av Helga - 19 augusti 2007 10:36

En sovmorgon var precis vad jag behövde. Så skönt att få vakna av sig själv och att inte ha någon brådska heller.

Idag börjar jag jobba på eftermiddagen och ska bara åka norröver för övernattning. Idag blir det propellerplanet och kollegan jag ska arbeta med flög jag tillsammans med igår också och då bestämde vi oss för att försöka hitta en bra film på bio däruppe. Hittar vi ingen film som vi vill se ska vi i allafall äta middag tillsammans. Sedan måndag morgon ska vi upp i ottan igen....

Fördelen med den tidiga starten på måndag är att jag slutar redan vid lunchtid och därefter ska jag vara ledig i FEM dagar. Hurra! Då börjar skolan igen och det kan vara bra att finnas till här hemma, särskilt för dottern som ska börja på ny skola.

Bilden är tagen häromdagen utanför centralstationen i vår stad.

Av Helga - 19 augusti 2007 00:15

Nu har jag kommit hem igen efter charterflygningen. Det är tomt i huset, men vad gör det när jag har bloggvänner att titta in till...

Jag funderade lite på vilka tillfällen som jag tyckt att det varit värst att vara flygvärdinna under alla dessa år som jag flugit.

* Efter 11 september var det förfärligt. Alla människor som oroades av det som hänt och alla rubriker i media om terrordåden och dess konsekvenser. Mina kollegor som hade "stop" i USA  blev kvar i ca 5 dagar och kunde inte komma därifrån...DÅ var det tufft att flyga!

* Inte så långt därefter drabbades SAS av Milano-olyckan på Linateflygplatsen. En flygplats som jag varit på massor med gånger och denna händelse kom som en chock. Bara några dagar senare fick jag en flygning till Milano och fick med en del anhöriga till offren ombord som ledsagades av präster... DÅ var det tufft att flyga!

* Efter Tsunamikatastrofen var också en svår tid med många passagerare som varit i de drabbade områdena som skulle ta sig hem med tunga minnen eller sorg...Flera kollegor till mig hade själva drabbats på olika sätt. DÅ var det tufft att flyga!

Jag önskar er alla en god natt!

Av Helga - 18 augusti 2007 15:03

Nu har jag och kollegorna ätit lunch och idag åt jag yakiniku med ris och grönsaker. Smarrigt!

Snart bär det av igen och idag ska vi skjutsa ner 112 passagerare till värmen och ta hem lika många. Ikväll landar jag sent och när jag kommer hem är det bara lilla jag hemma eftersom familjen är på annat håll. Maken är på landet och barnen är på klubbläger...

Ha en trevlig lördagskväll!!

Av Helga - 18 augusti 2007 13:11

Jag och mina kollegor åkte som passagerare från norra Sverige till Arlanda idag och på planet var det en barnfamilj bl a. Vid starten utropade ett av barnen högt:

- Hej då, mormor och morfar!

Alla runt omkring fick sig ett gott skratt.

Idol-Marcus och Idol-Danny var också med på planet.

Av Helga - 18 augusti 2007 09:45

Nu børjar min dag med en skøn hotellfrukost...

Igår kvæll blev vi hela 1 timme førsenade pga ett tekniskt fel på autopiloten. Det ær synd om folket (150 pax) som ær på hemvæg sent på kvællen!!

Jag såg att en flygplan blivit kapat på Cypern. Det var længe sedan man hørde talas om kapningar. Hoppas det får en snar och sæker løsning!

Av Helga - 17 augusti 2007 19:23

Nu har jag ett uppehåll mellan mina flygningar. Den första flighten idag gick ju österut och nu ska vi norrut innan det är dags för att nanna på hotellkudden. Imorgon bär det av på förmiddagen först till Arlanda och sedan en charter igen, denna gång till Kroatien.

Hoppas du har en härlig fredagskväll och sov så sött!!!!!

Ännu en bild från igår morse (se förra inlägget);

Av Helga - 17 augusti 2007 12:22

Den här bilden tog jag igår morse när jag lugnt strosade mot tåget - innan jag insåg att det var inställt och jag fick rusa till bussen istället;

Av Helga - 17 augusti 2007 08:03

Nu har maken skjutsat iväg ungdomarna och han har själv åkt till sitt arbete och här sitter jag och myser när jag har en liten stund för mig själv.Snart ska jag gå ner till köket ock läsa morgontidningen med en kopp kaffe...

Jag ska duscha och fräscha till mig och sedan ska stykhögen få sig en omgång också innan jag ska ut till Arlanda vid lunchtid.

Jag inser när jag läser kommentarerna från igår att mitt jobb är lite "märkligt" - jag far kors och tvärs mellan olika länder hela tiden. Det är dock det bästa jobb jag haft. Jag fullkomligt älskar variationen, människorna, miljön runt omkring och att ge service till passagerarna. Ibland är man trött så man vill grina, men det kompenseras av roliga kollegor och härliga resenärer.

Jag är ursprungligen utbildad till förskollärare, men det yrket halkade jag ifrån väldigt snabbt när jag fick ett sommarjobb på en svensk flygplats. Detta var 23 år sedan och jag har inte ångrat mig en enda dag sedan dess....