Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under augusti 2007

Av Helga - 12 augusti 2007 15:10

Nu har jag kommit hem från min charterflygning som gick sydöstut i Europa. Idag hade vi ca 185 passagerare dit och 185 pax (flygspråk) hem och flygtiden är relativt kort - endast 2,20 - med många uppgifter som vi ska hinna med.


Vårt cateringföretag slog nog rekord i klantigheter idag. Redan imorse när vi checkade catering mm ombord upptäckte vi att alla förbeställningspåsar till passagerarna fattades. Ni kan ju tänka er hur sur man skulle bli själv om man beställt godis, sprit, cigaretter mm som man inte får...


Efter mycket dividerande kommer cateringbilen ut med dessa (många) påsar som vi som galningar får springa ut med precis innan start och det är bråttom eftersom vi fått en s k slottid (d v s en bestämd tid som tilldelats oss från trafikledingen i tornet) då vi måste avgå. SUCK!!


Sedan under flygningen var det flera påsar som fattades som blivit lastade till returresan istället o s v


Annars har det varit en bra dag med bra kollegor och trevliga passagerare. Nu ska jag lägga benen högt en stund och läsa morgontidningen. När jag steg upp i morse vid 04.30 hade inte tidningen kommit ännu.

Av Helga - 11 augusti 2007 17:05

Åh, vilken fin dag vi haft här i mellersta Sverige idag. Efter att jag läst de två senaste morgontidningarna, när jag kom hem från jobbet, stack jag och maken iväg till ett bad inte så långt hemifrån. Det var så varmt i solen så vi badade båda två. Härligt uppfriskande!

Varken sonen eller dottern ville följa med oss till badet den här gången. De tycker att det är roligare att träffa alla sina kompisar igen. Det känns som vi har gått in i en ny tid med mer barnfri tid - det är både på gott och ont!!  



Nu ska vi till att grilla och det blir fläskkotletter med hela ugnsstekta färskpotatisar (från vårt eget land). En liten skvätt vin blir det också, men yttepyttelite bara. Jag ska ju upp i ottan imorgon igen och flyga en charterflygning sydöstut i Europa.

Av Helga - 11 augusti 2007 11:18

Nu har jag landat för idag och ska skynda mig hem i det fina vädret, kanske kan vi grilla ikväll. Det skulle vara mysigt! På min senaste flygning idag hade vi sju ensamåkande barn. Alla är väl på väg hem inför skolstarten. Ungarna var sååå välartade och världsvana. Tänk vad barn kan mycket nu för tiden. Roligt!


Här är en bild på min hängpetunia från landet. Den fick inte plats i bilen hem, så den hänger kvar vid en bod i skuggan. Jag hoppas den klarar sig tills den får komma hem nästa helg.

Av Helga - 10 augusti 2007 16:15

Ja, ibland har man tur... Vi har landat i Norra Sverige och solen skiner från en klarblå himmel. Underbart! På Arlanda øste regnet ner. Nu ska jag gå ut en tur på stan och gøra lite ærenden. (Vilka konstiga æ och ø det blev på den hær datorn). Ha det så gott!

Av Helga - 10 augusti 2007 12:00

Det var ju en sommar som var perfekt, om man gillar att läsa, i år. På loppisen som jag skrev om tidigare hittade jag även en inbunden bok av Marian Keyes - "När Lucy Sullivan skulle gifta sig" (Ja, jag vet att den är gammal). Den sträckläste jag... underhållande läsning. Nu måste jag ta och leta rätt på fler böcker av Marian - jag har bara läst "Vattenmelonen" tidigare.


En annan bok som jag läst i sommar heter "Brustna hjärtans café" och är skriven av Lolly Winston. Boken kom tillsammans med en tidning som jag köpte och den var också härlig och lättläst.



Av Helga - 10 augusti 2007 11:44

Jag älskar loppisar. Både att handla på loppis och att stå själv. I mitten av sommaren gick jag, dottern och maken på en kanonloppis som anordnades i grannbyn av idrottsföreningen. Detta blev mitt fynd för dagen och priset var endast fem kronor.        



En annan dag åkte jag och dottern till en närliggande affär där ägaren låter loppisförsäljare stå med bord gratis när de vill. Vi dukade upp lite av varje, men mest dottern gamla böcker, filmer och smycken. På tre timmar sålde vi för 300:-. Det är väl OK för en ungdom som vill tjäna lite pengar. Roligt hade vi också - samtidigt som vi sålde pratade vi med folk som reste förbi, hade tittat på hus eller handlat/ tankat...


Nu sitter jag på jobbet mellan flygningar. Jag har just gjort en datorkurs som alla på jobbet ska göra om säkerhet i flygbranschen. Om en halvtimme ska jag och kollegorna gå och äta lite lunch och sedan far vi norrut till finvädret. Fredagskvällen och natten ska jag sova på hotell och så en tidig start igen imorgon.



Av Helga - 9 augusti 2007 19:04

Så här ser det ut vid vår lilla "stuga". 


Vi har ca 300 meter ner till en havsvik där vi kan bada. När vi får lust och när solen skiner tar vi vår lilla båt (och den är liten) och åker ut på en klippa och njuter av vad den vackra skärgården kan bjuda på av djurliv och den fina naturen. 


Detta är den absolut bästa avkopplingen från stadens brus och vardagens plikter. Ja, ni hör jag är nästan lyrisk!!


Redan i våras hade vi en rödhake som byggt bo under vårt trädäck. Nu när vi skulle hem var den så nära tam som en rödhake kan bli. Sånt händer bara vid stugan.

Av Helga - 9 augusti 2007 14:55

Tack alla ni söta som tittat in till mig i sommar och tack för alla goa kommentarer - vi kom nyss hem med bilen full av väskor, blommor och tvätt...Vi håller på att ta itu med det nu!!!


Imorgon ska jag iväg och flyga igen. Det blir en liten inrikesslinga på två dagar.


Jag har en hel del nya bilder som jag ska lägga in från sommaren på landet. Sedan ska jag så klart titta in till er alla så fort som möjligt..kanske imorgon då jag har en lång paus mellan flygningarna!!


STOR KRAM du som läser här!!

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards