Snurra du min värld- flygvärdinnans vardag

Alla inlägg under juni 2007

Av Helga - 11 juni 2007 15:38

Nu har dottern kommit hem från skolan där det bara verkar vara roligt kvar. Skolavslutningen är på torsdag och till hösten ska dottern byta skola och gå i en profilklass med idrottsinriktning.


 Efter en stunds "chattande" vid datorn här hemma har dotra nu stuckit iväg igen för att spela basket ute med kompisar.


Jag har tvättat lite mer och börjat plocka fram något av det som sonen ska ha med till konfirmationslägret enligt packningslistan - och kläder ska märkas ... det känns som han ska börja på dagis igen ;)


Ikväll ska dottern och jag gå på avslutning med hennes lag. Det blir en klassiker, brännboll i det gröna. Fika och filt skall med förstås. Presenter ska delas ut till tränarna. Det är många olika avslutningar den här tiden på året!!!

Av Helga - 11 juni 2007 11:43

Läste på Mamma Lex sida om nappbekymmer och kommer då att tänka på när dottern skulle sluta med napp.


Dottern, som då var ungefär 3 år, och jag hade pratat ett tag om att skicka napparna till tomten med brev i postlådan. Helt plötsligt var hon redo och så gick vi och postade brevet till tomten. Problemet var bara att detta råkade vara den dagen då jag skulle iväg och jobba och att jag skulle inte sova hemma den natten. Gissa om maken blev glad!!??


Sonen skickade sina nappar till kattungarna på Skansen efter att vi varit där och sett att många barn gjort så.


Jag minns också en gång när vi kom ut till "stugan" på vårkanten lite efter att nappandet var klart för dotterns del. Vi undrade vart dottern tog vägen så plötsligt - var hittade vi henne? Jo i sin säng snuttandes på nappen som låg kvar där i sängen från sista gången vi var där på hösten.

Av Helga - 11 juni 2007 09:40

Nu har jag gjort rabarbermarmeladen som jag skrev om igår och den blev riktigt god. Receptet får du längre ner.


Sonen har sovmorgon idag eftersom det är klassens dag och klassen ska åka till Gröna Lund. Inte illa...


Jag har som sagt redan kokat raberbermarmeladen och ändrat adress för post och tidning till vår sommaradress och tvättar för fullt. Sonen måste ha mycket rena kläder inför avresan till konfimationslägret på lördag. Han ska vara hemifrån i hela 4 veckor. Snyft! Jag har även försökt nå vårdcentralen för en läkartid, men det var ju omöjligt förstås. Någon måste ta en titt på mina öron, eller rättare sagt i öronen.


Här är receptet på Rabarbermarmelad:


Skär rabarbern ,7 dl, i mindre bitar och lägg dem i en kastrull tillsammans med 2 dl syltsocker och fröna från en snittad vaniljstång. Värm på svag värme under omrörning så att rabarbern saftar sig. Koka sedan i 5 minuter. Dra åt sidan och låt svalna i 15 min. Häll upp i en varm, väl rengjord burk. Tillslut och förvara kallt.


Receptet är hämtat från Femina och det blev jättegott!!

Av Helga - 10 juni 2007 20:38

Nära vår sommarstuga finns det annan sommarstugeägare som är MEGAKÄNDIS!!! Det är ett hockeyproffs med stort H.


I vattnen utanför hans kåk är det perfekta förhållanden för att pilka strömming vid denna tid på året. Vi var också där i lördags och tog upp några strömmingar. Jag undrar vad han, Mats Sundin alltså, tänker om alla dessa båtar som "parkerar" precis utanför hans kåk för att pilka strömming. Han kanske tror att vi ligger där för att vi är så nyfikna!!??


Nej då, det tror jag inte. Mats Sundin har tydligen vuxit upp därute som barn på somrarna, så förhoppningsvis vet han att det alltid varit fullt med sommargäster och andra som sitter där och "rycker".

Av Helga - 10 juni 2007 19:43

Här kommer ett litet citat till kvällen;


Man ska tro att man är något, men inte inbilla sig det!


Nu blir det lite grönt te - trots att det är så varmt härinne i huset. Lite honung i téet blir nog gott för halsen!

Av Helga - 10 juni 2007 19:08

Nu är vi hemma igen efter en skön och varm helg vid "stugan". Precis som jag befarade hade rådjuren käkat lite här och där, bl a på mina nya buskar och på min flox, men det var inte så farligt, de tar sig nog igen. Alla i familjen, utom jag, badade flera gånger i den lilla viken nära stugan och det var varmt i vattnet tyckte de.


Jag blev betydligt sämre i förkylningen på fredagen efter min flygning och hade nog feber framemot kvällen. Jag somnade flera gånger bl a i bilen och i fåtöljen, vilket jag nästan aldrig brukar göra. Nu är det tjockt i öronen igen, så nu blir jag hemma några dagar till.


Annars har vi haft en bra helg med bl a stor skörd av rabarber och gräsklippning. Tomten såg nästan ut som en äng eftersom vi inte varit därute på ett tag. Jag hittade ett recept på rabarbermarmelad i Femina. Jag ska testa att göra det imorgon. Kanske lägger jag ut receptet här senare.


Av Helga - 8 juni 2007 13:59

Sitter på vårt kontor och väntar på tåget hem efter en dag i "tuben" - som min kollega uttryckte sig. Ena örat hängde inte med så bra idag, så nu hoppas jag på snar bättring tills på måndag då jag ska ha fler flygningar än idag.


Hemma ska jag bara packa ihop maten, duscha av mig och packa ner lite kläder så far vi mot sommarstugan. Det ska bli skönt!!


Ha en skön helg alla bloggare!

Av Helga - 7 juni 2007 19:52

Jo då, öronen hängde med ganska så bra vid båda landningarna idag, men nu när jag kommer hem känner jag av bihålorna lite. Jag ska nog klara av att flyga mitt program imorgon ändå. Måste ju bli någon ordning igen nu.


Imorgon ska vi åka ut till stugan efter att jag flugit klart. Där lär det ha hänt en hel del där sedan sist, gräset behöver säkerligen klippas och kanske har rådjuren käkat upp några av mina växter!? Vi hoppas på att vädret håller i sig över helgen så kanske vissa i familjen tar sig ett havsdopp i viken.


Grilla kommer vi definitivt att göra, det hör liksom "landet" till. Ha en fin kväll!!

Presentation

snurra.helga@gmail.com

Translate

62 besvarade frågor
Blogglista.se
BloggRegistret.se

Senaste inläggen

Om jobbet...

 

Mitt hem...

 

 

Resor...

 

Humor

 

Min familj...

 

Trädgård...

 

Matlagning...

 

Tidigare år

Kategorier

Skriv recensioner, tjäna pengar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Top Blog Area

Var kommer besökaren ifrån?

Google Analytics

RSS

Buzzador

Blogg Topplista

Blogg100

”Blogg100

Skapa flashcards